Ungdomsbedrift på Mære + litt Entreprenørskap Hilde Følstad
Mære landbruksskole
Programområde: Naturbruk 150 elever
Entreprenørskap på Mære Vi legger vekt på elevenes ideer, valg og vurderinger i ulike prosjekter Alle trinn og klasser Mest på 2LG (vg2 Landbruk og gartner)
Entreprenørskap på Vg1 naturbruk Kontakt med lokale bedrifter og utplassering av elever. ”Juleuka” «Sosial entreprentørskap» ”Barnehageuka”
Vg2 Landbruk og gartneri – 2LG Programfaget forvaltning og drift Næringsdrift med utgangspunkt i lokale naturressurser, utvikling av nye produkter og etablering av ny næringsvirksomhet inngår i programfaget.
Middel Ungdomsbedrift som et viktig pedagogisk verktøy Fag: Forvaltning og drift 4 t per uke Samarbeid med norsk og samfunnsfag Fleksibilitet i timeplaner og samarbeid i lærerteam
Entreprenørskapsåret på VG2 klassene Innovasjonscamp, alle vg2-elevene september Ungdomsbedrift. Kun 2LG (landbruk og gartner) «skrivedøgn» oktober etablering oktober-november «produksjonsperiode» november-april fylkesmesse mars avvikling april-mai Internasjonalisering, samarbeid med vgs i Sverige
Innovasjonscamp 1,5 skoledag Åpning v rektor Innledning ved Utviklingsavdelingen Problemstillinger (energi, miljø, turisme) Jobber, lager modell Jury fra næringslivet, elevene presenterer Premiering
Ungdomsbedrift 2LG: Hvordan komme i gang? Gruppedannelse? Elevene velger selv? Elevene velger ut fra ide? Læreren setter sammen? Ideskaping? Få fram mange ideer, velge?
Skoleåret 16/17 Fire ungdomsbedrifter: Mære ved og skog UB (rydde skog, ved) Lomme UB (Ide om lomme på arbeidsklær) Kassebygger’n UB (bygge potetkasser) Fargekoden UB (merking av rundballer)
Skrivedøgn Mål: Skrive en ok forretningsplan 8.30-18.00 + 8.30-11.00 Deler forr.planen i smådeler Kort innledning, 5-8 minutter UB-ene jobber ca 50 min med temaet Tett veiledning underveis Framlegging for eksterne Videre arbeid etterpå
Tidsskjema skrivedøgn, eks 09.25 Forretningside, målsetting og visjon. Innledning Hilde. Videre arbeid i bedriftene med målsetting og visjon 10.15 Produktbeskrivelse Innledning Torbjørn. Videre arbeid i bedriftene med produktbeskrivelse
I en del av timene.. UB-ene havner fort på ulike steder i prosessene Den enkelte UB setter seg mål for arbeidsøkta i starten av timen Jobber, med veiledning ved behov Oppsummering på slutten av økta, nådde de målet de satte?
Mandag 7.11. Plan - tirsdag 8.11. Gjort tirsdag 8.11. Mandag 14.11. Tirsdag 15.11 Kassebygger’n UB Skrevet regning til kunde, skrevet rapport. Fått siste regning fra leverandør. Snakke med Gisle, Snakka med Gisle, Kontakt med Gisle, se på potetlageret, rapport. Planlegge videre framdrift, sjekke konto, venter på betaling. Sjekket hva som må bestilles. Lomme UB Forretningsideen. Tatt kontakt med en UB i Trondheim. Skrevet mer på reg.papirer. Kontakt med bedrifter Fått kontakt med tidl UB, Forberedelse til styremøte kl 13.30. + kurspåmelding Prate med div kontakter, om logo. Markedsundersøkelse: Spør om ideen, størrelse og plassering av lomma. Logo. Mære Ved og skog UB Bankkonto, Rapport. Skiftet ansv lærer på ue.no. Bankkonto Leita etter Steinar, mf på finn/fb. Bankkonto. Tar ansv for påmeld regnsk-kurs selv. Bankkonto. Kundekontakt. Ferdig med reg.papirer. Bankkonto, avventer. skrive logg. Arbeidskontrakt S.Viken . Fargekoden UB Logo, framdriftsplan, sendt mail til JD. Møte med Kvello i Tine, den 22.11., om fôrutnytting og salgsargument for ideen. Forr.plan, logo, sponsorer, Bankkonto. Logo. Påmeldt på regnskapskurs. Videreformidling av kursinnhold. Bankkonto. Logo? Kurspåmelding. Kontakt med Minoco (produktutvikling), bankkonto, kontakt med ung tiltakslyst,
Gir eieforhold til UB-en Må ta ansvar selv Deler informasjon med de andre UB-ene, får tips
Hva elevene har oppnådd UB-er på NM: 11 år, i 2003-2017 Beste UB i Nord-Trøndelag: 9 år 2016: 3.plass på NM, Trønderplast UB.
«Hva synes du var det viktigste du lærte, som jeg kan fortelle videre til årets 2LG og senere klasser?» Lytte til hverandre og unngå kommunikasjonssvikt Jobbe sammen og ha det artig Mye jobb, men også mye moro Hva vi skulle gjøre ved en eventuell krangel. Arbeide sammen med andre folk Ha det artig Sette pris på alles kvaliteter At alle er verdifulle