Ungdomsbedrift på Mære

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Advertisements

Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Bokpresentasjon Bergen
Overgangsprosjektet NY GIV
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Opplæringskontorets hjørne
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Foreldremøte 2B Tirsdag 8.september. Timeplan 2.klasse MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag NorskGymMatteNorskMatte/Norsk FellessamlingEngelskMatteNorskKogH/Samfunn.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008.
Opplæring i VIP-makkerskap
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Framtid - Samspill - Skaperglede

Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mestring for alle – fordi vi våger!
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
Framtid - Samspill - Skaperglede
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Læreplass Torbjørn Håmsø
«Bare bok gjør ingen klok»
Velkommen til foreldremøte 10.trinn
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Mestring for alle – fordi vi våger!
Velkommen til Madlamark sfo
Velkommen til HUNDSUND
Mulig etablering av blått på Melsom
4/4/2019.
Administrativ organisering -
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsbedrift på Mære + litt Entreprenørskap Hilde Følstad

Mære landbruksskole

Programområde: Naturbruk 150 elever

Entreprenørskap på Mære Vi legger vekt på elevenes ideer, valg og vurderinger i ulike prosjekter Alle trinn og klasser Mest på 2LG (vg2 Landbruk og gartner)

Entreprenørskap på Vg1 naturbruk Kontakt med lokale bedrifter og utplassering av elever. ”Juleuka” «Sosial entreprentørskap» ”Barnehageuka”

Vg2 Landbruk og gartneri – 2LG Programfaget forvaltning og drift Næringsdrift med utgangspunkt i lokale naturressurser, utvikling av nye produkter og etablering av ny næringsvirksomhet inngår i programfaget.

Middel Ungdomsbedrift som et viktig pedagogisk verktøy Fag: Forvaltning og drift 4 t per uke Samarbeid med norsk og samfunnsfag Fleksibilitet i timeplaner og samarbeid i lærerteam

Entreprenørskapsåret på VG2 klassene Innovasjonscamp, alle vg2-elevene september Ungdomsbedrift. Kun 2LG (landbruk og gartner) «skrivedøgn» oktober etablering oktober-november «produksjonsperiode» november-april fylkesmesse mars avvikling april-mai Internasjonalisering, samarbeid med vgs i Sverige

Innovasjonscamp 1,5 skoledag Åpning v rektor Innledning ved Utviklingsavdelingen Problemstillinger (energi, miljø, turisme) Jobber, lager modell Jury fra næringslivet, elevene presenterer Premiering

Ungdomsbedrift 2LG: Hvordan komme i gang? Gruppedannelse? Elevene velger selv? Elevene velger ut fra ide? Læreren setter sammen? Ideskaping? Få fram mange ideer, velge?

Skoleåret 16/17 Fire ungdomsbedrifter: Mære ved og skog UB (rydde skog, ved) Lomme UB (Ide om lomme på arbeidsklær) Kassebygger’n UB (bygge potetkasser) Fargekoden UB (merking av rundballer)

Skrivedøgn Mål: Skrive en ok forretningsplan 8.30-18.00 + 8.30-11.00 Deler forr.planen i smådeler Kort innledning, 5-8 minutter UB-ene jobber ca 50 min med temaet Tett veiledning underveis Framlegging for eksterne Videre arbeid etterpå

Tidsskjema skrivedøgn, eks 09.25 Forretningside, målsetting og visjon. Innledning Hilde. Videre arbeid i bedriftene med målsetting og visjon  10.15 Produktbeskrivelse Innledning Torbjørn. Videre arbeid i bedriftene med produktbeskrivelse

I en del av timene.. UB-ene havner fort på ulike steder i prosessene Den enkelte UB setter seg mål for arbeidsøkta i starten av timen Jobber, med veiledning ved behov Oppsummering på slutten av økta, nådde de målet de satte?

  Mandag 7.11. Plan - tirsdag 8.11. Gjort tirsdag 8.11. Mandag 14.11. Tirsdag 15.11 Kassebygger’n UB Skrevet regning til kunde, skrevet rapport. Fått siste regning fra leverandør. Snakke med Gisle, Snakka med Gisle, Kontakt med Gisle, se på potetlageret, rapport. Planlegge videre framdrift, sjekke konto, venter på betaling. Sjekket hva som må bestilles. Lomme UB Forretningsideen. Tatt kontakt med en UB i Trondheim. Skrevet mer på reg.papirer. Kontakt med bedrifter Fått kontakt med tidl UB, Forberedelse til styremøte kl 13.30. + kurspåmelding Prate med div kontakter, om logo. Markedsundersøkelse: Spør om ideen, størrelse og plassering av lomma. Logo. Mære Ved og skog UB Bankkonto, Rapport. Skiftet ansv lærer på ue.no. Bankkonto Leita etter Steinar, mf på finn/fb. Bankkonto. Tar ansv for påmeld regnsk-kurs selv. Bankkonto. Kundekontakt. Ferdig med reg.papirer. Bankkonto, avventer. skrive logg. Arbeidskontrakt S.Viken . Fargekoden UB Logo, framdriftsplan, sendt mail til JD. Møte med Kvello i Tine, den 22.11., om fôrutnytting og salgsargument for ideen. Forr.plan, logo, sponsorer, Bankkonto. Logo. Påmeldt på regnskapskurs. Videreformidling av kursinnhold. Bankkonto. Logo? Kurspåmelding. Kontakt med Minoco (produktutvikling), bankkonto, kontakt med ung tiltakslyst,

Gir eieforhold til UB-en Må ta ansvar selv Deler informasjon med de andre UB-ene, får tips

Hva elevene har oppnådd UB-er på NM: 11 år, i 2003-2017 Beste UB i Nord-Trøndelag: 9 år 2016: 3.plass på NM, Trønderplast UB.

«Hva synes du var det viktigste du lærte, som jeg kan fortelle videre til årets 2LG og senere klasser?» Lytte til hverandre og unngå kommunikasjonssvikt Jobbe sammen og ha det artig Mye jobb, men også mye moro Hva vi skulle gjøre ved en eventuell krangel. Arbeide sammen med andre folk Ha det artig Sette pris på alles kvaliteter At alle er verdifulle