Prosjekt/Sak <…>

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Nasjonale kvalitetsregistre
SSP og EPJ Vigdis Heimly, EPJ-aktiviteter i SSP Vigdis Heimly.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Kr-ikt.no Agdersamling 13 september 2016 Forretningsmodell i et IKT-perspektiv Margrethe Noraas Virksomhetsarkitekt.
Hvordan skrive egne dilemma
Prosjekt Presentasjon NIKT FA.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
RIS-metoden for prosessforbedring
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Evaluering – veien videre
Ad. oppsummering av FINF4001
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Hendelselseshåndtering
Sett inn bilde av produktet her
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Direktoratet for forvaltning og IKT
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Sett inn bilde av produktet her
eSG – Send innrapportering elektronisk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Camilla Hall-Henriksen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt/Sak <…> Presentasjon NIKT FMK

Veiledning til malen Om malen Denne malen er en rettesnor for hva som må og bør være med i en presentasjon for Fagforum for medisinske kvalitetsregistre (NIKT FMK). Dokumentasjonen sendes ut senest en uke før NIKT FMK møtet, slik at den kan gjennomgås av faggruppens medlemmer i forkant. Malen skal bidra til at NIKT FMK får nødvendig informasjon om arkitekturen som prosjektet leverer informasjon om alle aspekt ved saken samme type (sammenlignbar) informasjon fra alle prosjekter/saker informasjon som gjør det mulig å vurdere i et nasjonalt perspektiv informasjon som har et håndterbart omfang Dokumentasjonen til NIKT FMK baseres på en kombinasjon av skisser og tekst hentet fra andre prosjektdokument (kopi, evt. tilpasset kopi) nye skisser og tekst som «svarer opp» konkrete arkitekturspørsmål Dokumentasjonen vil typisk bestå av 10 – 20 PowerPoint bilder, avhengig av oppgavens størrelse og antatt påvirkning på arkitekturen. Dette er et anskueliggjøring, ikke et «absolutt tall»! Det er naturlig (og OK) at man har mindre, og mer usikker, informasjon i prosjektets tidlige faser. For eksempel er teknologi og integrasjon umulig å beskrive (vite) i en mulighetsstudie / utredningsfase. Malen er tenkt som en «huskeliste», med en foreslått oppbygging. Tema kan deles opp eller slås sammen dersom det er mer hensiktsmessig. Man velger selv form og format på beskrivelsene. Presentasjonen kan måtte utvides på områder prosjektet er opptatt av å belyse – og få innspill på.

Innmelding av sak til NIKT FMK Innmelding av sak til Fagforum for medisinske kvalitetsregistre. En melder inn ønske om behandling av tiltak/sak/prosjekt til leder i NIKT FMK. Informasjon og epost adresse finnes her: https://nasjonalikt.no/om-oss Denne malen fylles ut og sendes sammen med ønske om fremlegging i fora. Ring leder for fagforumet og diskuter tema samt avtal tidspunkt for når saken kan behandles. For å oppdatere medlemmene av NIKT FMK bør det også legges ved relevante dokumenter for tiltaket/saken/prosjektet (f.eks prosjektdirektiv, mandat og andre relevante dokumenter).

Hensikten med gjennomgangen Hva er hensikten med gjennomgangen i NIKT FMK? Hva ønsker prosjektet å få ut av gjennomgangen? Kun formidle informasjon om prosjektet («orienteringssak»)? Beslutning(er) i tillegg? Ønsker man en diskusjon rundt spesielle tema, som for eksempel løsningens «nasjonale potensial», valg av integrasjonsløsninger, osv.? Har prosjektet vært vurdert i andre fora (regionalt)? Er det gjort konkrete arkitekturvurderinger / valg i regi av prosjektet? Hvis ja: Hva var alternativene, hva er valgt (og hvorfor)?

Bakgrunn, hensikt og påvirkning sett fra et virksomhetsperspektiv Informasjon for å «sette scenen», dvs. hva dette prosjektet dreier seg om og hva det skal løse (for hvem). Hva er bakgrunnen for prosjektet? Hva ønsker man å oppnå? Automatisering, effektivisering, standardisering, … Løsninger som erstattes / saneres? Hvilke(n) del(er) av virksomheten / organisasjonen benytter, eller skal benytte, løsningen? Hvordan påvirkes virksomheten / arbeidsprosesser? Interessentoversikt.

Plan, status og organisasjon Overordnet informasjon om plan og status for prosjektet, og hvordan det er organisert. Hvordan ser prosjektplanen ut (overordnet). Hvor i prosjektets «livsløp» er man p.t? Prosjektorganisasjon. Tilgang på ressurser (hvilke kompetanse, og hvilke foretak, er representert?). Spesielle utfordringer.

Samsvar med IKT-arkitekturprinsipper Generelt gjelder at tekniske målbilde må samsvare godt med IKT-arkitekturprinsippene for NIKT, og samtidig ikke stå i motstrid til prinsippene for offentlig sektor og Helsedirektoratet. Tabellen gir en samlet oversikt over IKT-arkitekturprinsippene for sektoren og viser forskjeller i fokus og begrepsbruk. Prosjektene skal «svare opp» egen tilnærming til disse prinsippene. Detaljert oversikt finnes her: https://nasjonalikt.no/Documents/NIKT%20FA/Arkitekturprinsipper.pdf

Om løsningen Kort om hva løsningen «gjør». Liste / illustrere viktige funksjoner.

Informasjon i løsningen Hvilke informasjon lagres i løsningen, og hvordan er informasjonsflyten? Liste de viktigste datatypene (høynivå entiteter) som lagres i løsningen. Gjerne en informasjonsmodell / datamodell med de viktigste entitetene. Master Data Management (MDM): Beskrivelse av hvordan ulike informasjonstyper (høynivå entiteter) håndteres i systemet. Skisse og / eller tekst som illustrerer informasjonsflyt på et logisk nivå (uavhengig av teknologi). Informasjonstyper som registreres «direkte» i løsningen(manuelt eller automatisk fra MTU / målinger). Informasjonstyper som mottas fra andre løsninger Hvilke(n) løsning(er) mottas informasjonen fra? Informasjonstyper som distribueres til, eller hentes av, andre løsninger. Hvilke(n) løsning(er) «får» denne informasjonen? Informasjonssikkerhet.

Interoperabilitet (integrasjon) IKT-arkitekturprinsipp for interoperabilitet beskriver følgende: «Virksomhetene og deres IKT-løsninger skal utformes med sikte på interoperabilitet på organisatorisk, semantisk og teknisk nivå. Løsningene må bidra til effektiv samhandling der prosesser fungerer og rett informasjon er tilgjengelig på tvers av virksomheter og omsorgsnivåer. Felles forståelse forutsetter felles begreper samt standarder for informasjonsinnhold og kodeverk. Internasjonale standarder er tatt i bruk og skal brukes der de er tilgjengelig. Med utgangspunkt i den logiske informasjonsmodellen som ble utarbeidet i tiltak 12 og 42 skal det arbeides videre med informasjonsarkitekturen for å sikre felles forståelse på tvers av virksomhetsområde og fagdisipliner. Tekniske standarder og mekanismer for informasjonsutveksling som er i bruk skal videreføres og eventuelt videreutvikles ved behov. DIS-tjenestene tar utgangspunkt i at eksisterende og utbredte standarder skal benyttes der det eksisterer passende standarder. Mange av løsningene i spesialisthelsetjenestene og Helsedirektoratet har utstrakt bruk av HL7-standardene og disse legges til grunn så langt det er mulig. Kodeverk og meldingsstandarder fra KITH/EISI/Volven vil også komme til anvendelse der det er mer hensiktsmessig.» Som underlag kan man presentere hvilke form for integrasjon som er tenkt / valgt. Noen stikkord: Format / logisk rammeverk? Meldinger? Med eller uten kvittering? Synkron (venter på svar) eller asynkron? Løsninger for å avdekke og kompensere inkonsistens?

Teknologi Hvilke teknologier er tenkt / valgt? Databasesystem. Operativsystem. Integrasjonsprodukter. …

Driftsoppsett Hvordan ser prosjektet for seg kjøremiljøet? På hvilket nivå deles databaser (en pr. ?)? Hvordan kan / skal kjøremiljøet innrettes for å sikre kontinuerlig drift (ved «tilfeldige feil», ved systemoppgraderinger og ved «katastrofer»)? Har løsningen egenskaper som gir spesielle behov for overvåking? Viktige køer, databaser med rask volumøkning, o.l. …

Ønsket NIKT FMK beslutning Forslag til hva man ønsker NIKT FMK sin tilslutning til (i saker der dette er relevant). Prosjektets forslag til tekst.