Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
Advertisements

Reduksjon og oksidasjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Nytt fra naturfagfronten
Naturfag 1.
3. ERNÆRING OG HELSE sunt kosthold og aktiv livsstil
Atomenes elektronstruktur
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Avfall og avfallsbehandling
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
STRÅLING Er energi som sendes ut fra en strålingskilde i form av bølger eller partikler. Kan være synlig (lys) og usynlig (radiofrekvens) energi.
Radioaktiv stråling Mål for opplæringen er at du skal kunne
Syrer og baser Syrer og baser har ulike egenskaper
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Velkommen til kjemi
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Partikkelmodellen Nøkler til naturfag februar 2015
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Typer stråling Elektromagnetisk stråling Partikkelstråling
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
Kap 8. Syrer og baser Definisjon av syrer og baser
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
PH og stoffskifte - Workshop
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Syrer og baser – fra mat til miljø Eureka, kapittel 8.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Syrer, baser og salter. Syrer og baser er vanlige stoffer Syrer finner vi i mange matvarer. Baser finner vi ofte blant vaskemidler.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Tolking av stråling fra verdensrommet
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Elektrokjemi for Kjemi2 ( kurs Oslo, 3. mars 2011 ) Truls Grønneberg Skolelab – kjemi, UiO.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
Syrer og baser - Stoffer med motsatt virkning. Syrer  Finnes i bær og frukt, men disse er svake syrer  Andre syrer er giftige og etser  Smaker surt,
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
SYRER OG BASER - STOFFER MED MOTSATT VIRKNING. SYRER FINNES I BÆR OG FRUKT, MEN DISSE ER SVAKE SYRER ANDRE SYRER ER GIFTIGE OG ETSER SMAKER SURT, ETSER.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemikaliehåndtering
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Kjemi på ungdomstrinnet
Periodesystemet og atombegrepet
Kan hydrogen bære energi?
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Atomenes elektronstruktur
Salter, bufferløsninger og titrerkurver
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Utskrift av presentasjonen:

Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1 Sett farge på undervisningen Fredag 21. oktober 2016 09:00 – 15.30 Undervisningsrom VU27 Brit Skaugrud, Karoline Fægri og Svein Tveit

Program Tid Innhold 09.00 – 10.00 Flammefarger 10.00 – 10.15 Pause, kaffe og te 10.15 – 11.30 Lag din egen universalindikator 11.30 – 12.30 Lunsj 12.30 – 14.30 Farging med indigo og plantefarger 14.30 – 14.45 14.45 – 15.30 Ulike oksidasjonstrinn for mangan

Flammefarger Tenk, par, del Hvilken erfaring har dere med bruk av flammefarger i undervisningen? Bilde: Søren Wedel Nielsen Lisens: CC BY-SA 3.0

Hva kan elevene lære av flammeprøver? Bohrs atommodell Elektroner kan få økt energi og flyttes til et elektronskall med høyere energi – Vi sier at atomet er eksitert Atomet går tilbake til sin grunntilstand og det sendes ut et foton med en bestemt bølgelengde Bilde: Wikipedia Lisens: CC BY-SA 3.0

Knyttet til kunnskapsløftet Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger vurdere egenskaper til grunnstoffer og forbindelser ved bruk av periodesystemet undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger planlegge og gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner, separasjon av stoffer i en blanding og analyse av ukjent stoff Ett 11. årstrinn forklare hvordan elektromagnetisk stråling fra verdensrommet kan tolkes og gi informasjon om verdensrommet

Flammefarger på en «ny» måte Fordeler Unngår forurensning av gassbrenneren Kan bruke enkelte giftige salter som BaCl2 Bruker svært lite salter Spritbrenner i stedet for gassbrenner Vi gjør forsøket

Lag din egen universalindikator sterkt sur løsning svakt sur løsning nøytral løsning svakt basisk løsning sterkt basisk løsning 1-2 3-4 6-7 8-9 10-11 14 pH

Hva kan elevene lære Lærer om syrer og baser Lærer om pH Erfarer at forskjellige indikatorer slår om ved ulik pH Erfarer at hverdagsprodukter har sure og basiske egenskaper Forstår prinsippene for en universalindikator Optimaliserer og vurderer et produkt

Knyttet til kunnskapsløftet Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper utvikle produkter ut fra kravspesifikasjoner og vurdere produktenes funksjonalitet, brukervennlighet og livsløp i forhold til bærekraftig utvikling (formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport)

Farging med indigo mer enn 6000 år Bayer i 1882 BASF fra 1887 indigo tinctoria i Asia vaid i Europa Bayer i 1882 BASF fra 1887 By Kurt Stüber [1] [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons By Alupus - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15084341 Anilin som råstoff

Kypefarging

Reduserende sukker og grønn kjemi Fehlings test Reduksjon av indigo Påvisning av reduserende sukker: blåfarget Cu(II) kompleks reduseres til Cu(I) i Cu2O som er rødt. Uløselig blått indigo reduseres av fruktose til leukoindigo som er løselig Grønn kjemi: Merkepliktige kjemikalier erstattes med mindre farlige kjemikalier i industrielle prosesser. Velger prosesser som gir lite eller ufarlig avfall

Verdens mest kjente plagg? patent i 1873 på naglene, ble ikke rik på gullgraving «501» fra 1880 (XX) denim eller de Nimes «blue jeans»

Hva kan elevene lære å lage en ny kjemisk forbindelse at kjemiske reaksjoner tar tid om bruk av reduserende sukker litt om grønn kjemi om en plante med Svartelistestatus: «Svært høy risiko»

Knyttet til kunnskapsløftet Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner gi eksempler på samisk og annen folkemedisin og diskutere forskjellen på alternativ medisin og skolemedisin undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper gi varierte eksempler på hvordan samer utnytter ressurser i naturen gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene utvikle produkter ut fra kravspesifikasjoner og vurdere produktenes funksjonalitet, brukervennlighet og livsløp i forhold til bærekraftig utvikling

Vi lager indigo

Ulike oksidasjonstrinn for Mangan Tenk, par, del Hvilken erfaring har dere med bruk av manganforbindelser i undervisningen? Vi gjør forsøket

Hva kan elevene lære av forsøket? Tenk, par del Elevene kan lære: Litt om kjemien til innskuddsgrunnstoffene. Mange har forskjellige oksidasjonstrinn i ulike forbindelser og forbindelsene er ofte fargede (Fehlings test). Hva som skjer i en kjemisk reaksjon er avhengig av miljøet reaksjonen skjer i (surt, nøytralt, basisk) Å sette oksidasjonstall på atomer og avgjøre om en kjemisk reaksjon er en redoksreaksjon Om mangan som er en viktig bestanddel i alkaliske batterier (MnO2)

Knyttet til kunnskapsløftet Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: vurdere egenskaper til grunnstoffer og forbindelser ved bruk av periodesystemet undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper Etter 11. årstrinn skal eleven kunne: forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige batterier og brenselceller