NTNU ENTREPRENØRSKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Hvor finnes det investorer? 02. September 2010 CONNECT Vest Hege Elvestad Daglig Leder.
Innovasjonssenter Gløshaugen
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Infrastrukturtiltak Campus Kjeller AS Metoder og prosesser er utviklet i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter FORNY Forum Tromsø 21. april 2004.
Presentasjon av prosjekt Oppgavestiller: NTNU (Magnar Hole) Oppgave: Opprette lokal brukerdatabase med (PHP & MySQL) Studenter: Christian Dillner Veileder:
FORNY- Forum Ås, april, 2005 Ola Børke, Programkoordinator.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Interreg Nord LTU. Nordprogrammet delområde Nord og delområde Sápmi Areal: Nord ca km 2, Sápmi: ca km² (inkl. Kolahalvøya.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Alstahaug Formannskap Sentrum Næringshage -Regional forretningsklynge med kontorfasiliteter i Mosjøen, Sandnessjøen og Trofors -Del av SIVA’s.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Næringsrettet Høgskolesatsing ved Høgskolen i Agder.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Handelshøyskolen ved UiA Handelshøyskolen ved UiA Ble nytt fakultet Institutter - ett i Grimstad Ca. 70 vitenskapelig tilsatte.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Starte ny virksomhet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
vekstprosjekter og investorer
Kommunikasjonsstrategi
Studentprosjekter, OSS og NTNU IT Inkubator
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Fremtiden er elektrisk
Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller
Målsetting med prosjektet
Rusarbeid ved Romsdal videregående skole
Utdanningskomiteen 19. mai
Institutt for kjemisk prosessteknologi
Strategi for Nord universitet 2020
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
USITs Målbilde og prioriteringer
Level-Up Studentinkubatoren ved UiS
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
VELKOMMEN TIL VALG AV PROGRAMFAG November 2015
Informasjon om fagvalg ST vg1
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
SAMBRUKSPLAN 25. des
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Firmanavn Forretningsplan.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet Kommersialisere teknologibaserte ideer INNHOLD: Kursdel Prosjektdel

Kommersialisering ved NTNU – Entreprenørskole MÅL: Bedriftsetablering eller lisensiering 1. ÅRS-KURS Høst: Idesøk internt NTNU/SINTEF Idesøk eksternt LEN Steinkjer, Verdal, Leksvik Andre kilder Ideseleksjon, syretest, endelig valg Kriterier; Markedspotensiale, beskyttelse, teknologisk utviklingsnivå, relasjon til idehaver Etablering av team

Kommersialisering ved NTNU – Entreprenørskole 1. ÅRS-KURS Vår: Utarbeidelse av første forretningsplan Tilbakemelding fra panel Sommersemester ved Boston University Kurs m/Paul McManus Feedback, veiledning på egen plan Presentasjon for panel i Boston

Kommersialisering ved NTNU – Entreprenørskole 2. ÅRS-KURS Høst: Videre arbeid som prosjektoppgave. Vil involvere studenter og fagmiljø på andre fakultet Vår: Videreføre delprosjekt som teknologi, marked, organisering, finansiering som hovedoppgave

Fagplan