Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny offentlighetslov – hva betyr det for deg som er innkjøper?
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Forvaltningslova og offentleglova For tilsette hjå Fylkesmannen i Sogn og Fjordane 2011 Kurshaldar: Turid Måseide, juridisk sjef.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Innsyn og adgangsbegresning
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
3 Marius Stub.
Offentlighetsprinsippet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Innsynsrett og miljøinformasjon
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Arkivsjef Grete Gavelstad
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighetsprinsippet
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter Innsynsrett Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter JUS201 - Offentlig saksbehandling og forvaltningsrett - Innsynsrett i forvaltningssaker 23.11.2016

Introduksjon Hva er innsynsrett? Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter Dokumentoffentlighet og møteoffentlighet Allmennhetens og parters innsynsrett

Allmennhetens innsynsrett Kort oppsummert Hovedregel: Alle har rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter Absolutt unntak for opplysninger med lovpålagt taushetsplikt Kan gjøre unntak når andre tungtveiende hensyn tilsier det Må vurdere meroffentlighet

Hensyn For innsynsrett Mot innsynsrett Demokratihensyn Kontroll Rettssikkerhet Informasjon Tilliten til det offentlige Privates behov Se offentleglova § 1 Mot innsynsrett Private interesser Offentlige interesser Kan vanskeliggjøre forvaltningens arbeid Reelle vurderinger kan bli skjult

Hovedregel: Enhver har rett til innsyn Grl. § 100 (5) Enhver har rett til innsyn i statens og kommunenes dokumenter og til å følge forhandlingene i rettsmøter og folkevalgte organer. Det kan i lov fastsettes begrensninger i denne rett ut fra hensyn til personvern og av andre tungtveiende grunner.

Offentleglova § 3. Hovudregel Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ.

Hvem har innsynsrett Alle Må tas bokstavelig Trenger ikke begrunne hvorfor man ønsker innsyn Må kreves

Hva er det rett til innsyn i? ” saksdokument, journalar og liknande”, jf. § 3 § 4. Definisjonar Med dokument er meint ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing, lytting, framsyning, overføring eller liknande. Saksdokument for organet er dokument som er komne inn til eller lagde fram for eit organ, eller som organet sjølv har oppretta, og som gjeld ansvarsområdet eller verksemda til organet. Eit dokument er oppretta når det er sendt ut av organet. Dersom dette ikkje skjer, skal dokumentet reknast som oppretta når det er ferdigstilt

Hos hvem kan man få innsyn? ”Staten, fylkeskommunane og kommunane", jf. § 2 (1) a ++ ”hos vedkommande organ”, jf. § 3

Hvordan får man innsyn? Kreve innsyn Identifikasjon, § 28 (2) Be om innsyn skriftlig eller muntlig, § 28 (1) Identifikasjon, § 28 (2) Hvordan et dokument skal gjøres kjent Hovedregel: papirkopi eller elektronisk kopi Avslag kan påklages

Unntaksregler Hvorfor gjøre unntak? Absolutte unntak – det må gjøres unntak Offentlighet er straffbart Fakultative unntak – det kan gjøres unntak Meroffentlighet

Absolutte unntak ”Opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå innsyn.” jf. offl. § 13 Profesjonsbestemt taushetsplikt Offentlige interesser Private interesser, fvl. § 13 Personlige forhold Forretningshemmeligheter Gjelder de enkelte opplysninger Bortfall ved samtykke, offl. § 13 (2)

Fakultative unntak Det kan gjøres unntak Meroffentlighet må vurderes Rett for forvaltningen til å nekte innsyn Men ingen plikt Meroffentlighet må vurderes § 11. Meirinnsyn Når det er høve til å gjere unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak.

Interne dokumenter ”organinterne dokumenter” § 14 Gjelder uavhengig av dokumentets innhold Dokumenter organet selv har utarbeidet og beholder Ett organ Opptrer utad som en enhet Dokumenter innhentet utenifra til intern saksforberedelse, § 15

Unntak på grunn av dokumentets innhold § 17 flg. Eks. opplysninger av hensyn til Norges utenrikspolitiske interesser Eks. dokumenter som gjelder statlige budsjettsaker Meroffentlighet

Miljøinformasjon Grunnloven § 112 Miljøinformasjonsloven

Partsinnsyn Parter og deres representanter Hensyn Fvl. § 2 e ”person som en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder” Hensyn Partens rettsikkerhet Partens behov for å vurdere klagemuligheter

Hovedregel: innsynsrett Fvl. § 18. (partenes adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter). En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19. (...) Når det er adgang til å gjøre unntak fra innsyn, skal forvaltningsorganet likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Innsyn bør gis dersom hensynet til parten veier tyngre enn behovet for unntak.

Spørsmål om hva parten kan kreve innsyn i I ”sakens dokumenter” I den konkrete saken Dokumenter Enkeltvedtak

Unntak fra parters rett til innsyn Taushetsplikt etter fvl. § 13 hindrer ikke innsynsrett Unntak for interne dokumenter Likevel innsyn i faktiske opplysninger mv., fvl. § 18 c Unntak pga. opplysningenes innhold Utenrikspolitiske interesser Forretningshemmeligheter Meroffentlighet, jf. fvl. § 18 (2)

Oppsummering Hovedregel: Alle har rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter Unntak for opplysninger med lovpålagt taushetsplikt Forskjell på allmennheten vs. parter Når det kan gjøres unntak Må vurdere meroffentlighet