Å være luthersk folkekirke i dag Kirken som aktør i det flerkulturelle lokalsamfunn Erfaringer fra europeiske prosjekt med ulike kirkesamfunn. Utfordringer til lutherske menigheter Gunnar Heiene, MF 1.3.2017
Tre prosjekter Intercultural Methods of Community Development (IMCoD) 2010-2011 CULTA Project: Religion and Multiculturality: Educational Pathways for Local Church Leaders 2012-14 Revitalization and promotion of the Oltenia minorities’ cultural heritage in the context of cultural diversity 2014-2015 Minorities in Oltenia: Cultural Studies, 2015
Intercultural Methods of Community Development (IMCoD) PF-kurs i Norge - 16 deltakere (prester og diakoner) Norge Estland Romania Bulgaria Italia Lokale prosjekter Lars Martin Dahl Craiova 2010
CULTA Project: Religion and Multiculturality: Educational Pathways for Local Church Leaders Okt. 2012 - Sept. 2014 6 deltakere: Romania (Craiova – Det teologiske fakultet) Bulgaria (Sofia – RDF/Det teologiske fakultet) Estland (Tallinn - EELC Institute of Theology) Italia (EUROPE DIRECT- Carrefour europeo Emilia) Nederland (Protestant Theological University – PThU) Norge (MF)
Forskermøte i Tallinn mai 2013 2 case studies fra hvert land Økumenisk kontekst Ulike sosiokulturelle utfordringer Norske forskere: Helene Lund og Kjetil Fretheim
Prioriterte områder i prosjektet Islamsk immigrasjon i Europa Bulgaria, Nederland, Norge Romfolk Bulgaria, Romania, Norge Emigrasjon fra Øst-Europa Estland, Romania, Bulgaria Flerkulturelle spenninger og konflikter Norge: Den katolske kirke Brobygging på grasrotnivå – Dialog og samarbeid Nederland
Kompetansemål Interkulturell kompetanse Sosial kompetanse Innsikt i egen kultur i møte med andres kultur og religion Sosial kompetanse Innsikt, empati, oppmerksomhet på sosiale behov Medborgerskap Juridisk kompetanse, religionsdialog, solidaritet Entreprenørskap Ansvarlighet, kreativitet, kontaktskapende evne Konfliktmestring/-løsning Tilgivelse, forsoning
Metode: Erfaringsdeling Utveksling av erfaringer med konflikthåndtering og konfliktløsning med å håndtere problemer som eksklusjon, sosial usikkerhet, fattigdom, immigrasjon, flyktninger, osv. med interreligiøs dialog, forholdet til lokale myndigheter, osv. Feedback på erfaringene Forelesninger om sosial og interkulturell teori, teologi og sosialetikk Forslag til nye praksiser og muligheter for brobygging i lokalsamfunnet
Resultater Forskningsbidrag Handbook Kjetil Fretheim: «Majority church and migration: A Norwegian case study» Helene Lund: «Migration and multiculturality from the point of view of religious leaders in the Catholic Church in Norway» Handbook «Peer-to-peer» - metode (deling/nettverk) - «Open Education» Informasjon Dialog Beskrive erfaringer Deling av og samtale om erfaringer Feedback
Viktig kompetanse Borger-kompetanse (citizenship) Entreprenørskap Interkulturell kompetanse Sensivitet for kulturelle forskjeller og skikker Sosial kompetanse Evne til å analysere utfordringer og behov Borger-kompetanse (citizenship) Samarbeid menigheter – lokale myndigheter Entreprenørskap Ressurser og evne til å gjennomføre konkrete prosjekter Konflikthåndtering og forsoning Holdninger: vennskap, ydmykhet, respekt, tilgivelse, ansvar Felles identitet
Utfordringer til norske lokalmenigheter Norsk kontekst – internasjonale/globale utfordringer Økumeniske utfordringer Det flerkulturelle samfunn som utfordring Folkekirken som ramme – muligheter og begrensninger Samarbeidspartnere i lokalsamfunnet