Erfaringer fra europeiske prosjekt med ulike kirkesamfunn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i den lokale kirke Seminar om menighetsutvikling og ledelse Seminar 20.mars MF.
Advertisements

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
© NASJONALMUSEET Utforming av europeiske standarder for pakking og transport Seminar Gjenstandshåndtering i kunst- og kulturhistoriske museer,
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Frivillighet – muligheter og utfordringer
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Entreprenørskap i Zambia Seminar på Hamar
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Hjertelig Velkommen!. Interreg IV C Helping regions share solutions.
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
Kapittel 16: Renessanse og reformasjoner
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Det flerkulturelle samfunnet
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Internasjonalt arbeid og studentutveksling Institutt for Matteknologi, IMAT, NTNU Universitetslektor Anne Feren Faglig ansvarlig for praksis.
Kultur, inkludering og deltaking Bibliotekene som møteplass i et flerkulturelt samfunn Nordic Library Conference 14.mai 2012 Oppland fylkesbibliotek Gunhild.
Som regnet vanner jorden - om en sjelesørgende preken.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Mer enn utleie! muligheter for deltakelse, informasjon og helse sosial inkludering – unge og eldre kultur og opplæring respekt for naturen lokal.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Local food as an engine for local business. Om prosjektet LOCFOOD Partnerskap Bakgrunn Målsetning Aktiviteter Resultater Erfaringer Utbytte Utfordringer.
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
ETIOPIA.
Religionshistorie – hva blir du da?
Roma and Romani 2016 Eero Olli, Senior Advisor.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Det juridiske fakultet
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Projections of the disease burden
Ny læreplan… Høst 2017.
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
1.
(Luthersk teologi om) kirken i endring - avsluttende refleksjon
Euopeisk mastergrad i inkluderende pedagogikk Salamancaerklæringen
Den norske kirke for “nordmenn”
Fra valg til læring.
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Å være luthersk folkekirke i dag Kirken som aktør i det flerkulturelle lokalsamfunn Erfaringer fra europeiske prosjekt med ulike kirkesamfunn. Utfordringer til lutherske menigheter Gunnar Heiene, MF 1.3.2017

Tre prosjekter Intercultural Methods of Community Development (IMCoD) 2010-2011 CULTA Project: Religion and Multiculturality: Educational Pathways for Local Church Leaders 2012-14 Revitalization and promotion of the Oltenia minorities’ cultural heritage in the context of cultural diversity 2014-2015 Minorities in Oltenia: Cultural Studies, 2015

Intercultural Methods of Community Development (IMCoD) PF-kurs i Norge - 16 deltakere (prester og diakoner) Norge Estland Romania Bulgaria Italia Lokale prosjekter Lars Martin Dahl Craiova 2010

CULTA Project: Religion and Multiculturality: Educational Pathways for Local Church Leaders Okt. 2012 - Sept. 2014 6 deltakere: Romania (Craiova – Det teologiske fakultet) Bulgaria (Sofia – RDF/Det teologiske fakultet) Estland (Tallinn - EELC Institute of Theology) Italia (EUROPE DIRECT- Carrefour europeo Emilia) Nederland (Protestant Theological University – PThU) Norge (MF)

Forskermøte i Tallinn mai 2013 2 case studies fra hvert land Økumenisk kontekst Ulike sosiokulturelle utfordringer Norske forskere: Helene Lund og Kjetil Fretheim

Prioriterte områder i prosjektet Islamsk immigrasjon i Europa Bulgaria, Nederland, Norge Romfolk Bulgaria, Romania, Norge Emigrasjon fra Øst-Europa Estland, Romania, Bulgaria Flerkulturelle spenninger og konflikter Norge: Den katolske kirke Brobygging på grasrotnivå – Dialog og samarbeid Nederland

Kompetansemål Interkulturell kompetanse Sosial kompetanse Innsikt i egen kultur i møte med andres kultur og religion Sosial kompetanse Innsikt, empati, oppmerksomhet på sosiale behov Medborgerskap Juridisk kompetanse, religionsdialog, solidaritet Entreprenørskap Ansvarlighet, kreativitet, kontaktskapende evne Konfliktmestring/-løsning Tilgivelse, forsoning

Metode: Erfaringsdeling Utveksling av erfaringer med konflikthåndtering og konfliktløsning med å håndtere problemer som eksklusjon, sosial usikkerhet, fattigdom, immigrasjon, flyktninger, osv. med interreligiøs dialog, forholdet til lokale myndigheter, osv. Feedback på erfaringene Forelesninger om sosial og interkulturell teori, teologi og sosialetikk Forslag til nye praksiser og muligheter for brobygging i lokalsamfunnet

Resultater Forskningsbidrag Handbook Kjetil Fretheim: «Majority church and migration: A Norwegian case study» Helene Lund: «Migration and multiculturality from the point of view of religious leaders in the Catholic Church in Norway» Handbook «Peer-to-peer» - metode (deling/nettverk) - «Open Education» Informasjon Dialog Beskrive erfaringer Deling av og samtale om erfaringer Feedback

Viktig kompetanse Borger-kompetanse (citizenship) Entreprenørskap Interkulturell kompetanse Sensivitet for kulturelle forskjeller og skikker Sosial kompetanse Evne til å analysere utfordringer og behov Borger-kompetanse (citizenship) Samarbeid menigheter – lokale myndigheter Entreprenørskap Ressurser og evne til å gjennomføre konkrete prosjekter Konflikthåndtering og forsoning Holdninger: vennskap, ydmykhet, respekt, tilgivelse, ansvar Felles identitet

Utfordringer til norske lokalmenigheter Norsk kontekst – internasjonale/globale utfordringer Økumeniske utfordringer Det flerkulturelle samfunn som utfordring Folkekirken som ramme – muligheter og begrensninger Samarbeidspartnere i lokalsamfunnet