Dialogkonferanse Behovene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Resultatledelse Resultatledelse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Anne M Jervell Ledelsesinformasjon fredag Om arbeidet med budsjett og planer 2007.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Internkontroll i norske kommuner
Styringsprinsipper Styringssystem
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Lokal arbeidstidsavtale
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Planlegge og prioritere tiltak
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Praktisk økonomi- styring og kontroll © Gyldendal Akademisk.
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Visjon, virksomhetside og verdier
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Skoleeiers styringsdialog
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Direktoratet for forvaltning og IKT
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Internkontroll Pilotnettverk
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Statpeds digitaliseringsprosjekt
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Anskaffelsen som prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse Behovene Magne Reiersen Jon Skriubakken jon@redtape.no

Årshjulet Styringsdokumentene er grunnlaget for en leders virke gjennom året

Overordnet behov Sammenhengene styringsdokumenter

Forutsetninger Tilgang til oppdatert styringsinformasjon Rasjonelle arbeidsprosesser Dokumentasjon av resultater som grunnlag for læring og korreksjon

Behovskartlegging Behovet for styringsinformasjon er kartlagt gjennom samtaler med alle avdelingsledere og team-/seksjonsledere (ikke ytre virksomheter) basert på følgende åpne spørsmålsstillinger : Hva slags styringsinformasjon har du behov for ? Hvor ofte har du behov for slik informasjon ? Hvor finner du slik informasjon ? Hvordan oppfatter du tilgang til og kvaliteten på slik informasjon ? Det er i tillegg gjennomført en arbeidsprosessanalyse på de mest sentrale styringsdokumentprosessene.

Vår forståelse Et helhetlig ledelsesverktøy bør som et utgangspunkt bidra til å forbedre følgende 3 områder: Internkontroll og kvalitetsutvikling Personalledelse Mål- og resultatstyring

Internkontroll og kvalitetsutvikling Kravet om internkontroll er hjemlet i kommuneloven og skal sikre målrettet og kostnadseffektiv drift, pålitelig regnskapsrapportering og overholdelse av lover og regler. Internkontroll skal ivareta dokumentasjon (prosedyrer, instrukser, håndbøker etc.), avviksrapportering og håndtering av forebyggende tiltak gjennom bl.a. risikovurderinger. Internkontroll skal bidra til å sikre og forbedre kvaliteten over tjeneste- og produktleveranser og interne forhold i organisasjonen.

Internkontroll og kvalitetsutvikling En av anbefalingene som fremkommer gjennom de siste årenes rapporter er at internkontrollen i større grad bør være integrert i det ordinære styringssystemet. KS anbefaler at kommunen bør ta utgangspunkt i eksisterende virksomhetsstyring når internkontrollen skal styrkes. (Rådmannens internkontroll. Hvordan få orden i eget hus ? KS)

Internkontroll og kvalitetsutvikling Mål- / målindikatorer :

Internkontroll og kvalitetsutvikling Uttrykte behov : Intuitive brukergrensesnitt Gode søkefunksjoner Lett tilgang til sentrale styringsdokumenter Mer skreddersøm for økonomirapportering Løpende status på regnskap Løpende status på prosjektregnskap

Personalledelse Personalledelse handler her om hvilken informasjon en leder har behov for i sin ledergjerning med fokus på personal. Personalledelse omhandler bl.a. informasjon om nærvær/fravær, medarbeidersamtaler og medarbeiderundersøkelser. Det omhandler også oversikt over ressurser, kompetanse og kompetanseutvikling.

Personalledelse Mål- / målindikatorer :

Personalledelse Uttrykte behov Større grad av felles/integrerte systemer for bl.a. nærvær/fravær Lettere tilgang til medarbeiderundersøkelser for å kunne vurdere utvikling over tid

Mål- og resultatstyring Innføringen av målstyring er basert på politiske føringer om - effektiv ressursbruk - økt resultatfokus - mer strategiske styringsdokumenter Målstyring skal sikre at virksomheten i større grad styres mot rett kvalitet, og at effekten av innsatsen blir systematisk vurdert.

Mål- og resultatstyring Eksempel på sektormål / målindikatorer :

Mål- og resultatstyring Uttrykte behov : Mer kunnskap / dokumentasjon om resultater Mer grundige brukerundersøkelser Mer analysekompetanse Lettere tilgang til styringsinformasjon

Effektive arbeidsprosesser Med effektive arbeidsprosesser menes det både å ha prosesser med minst mulig manuelle arbeidsoperasjoner og å levere et «produkt» med best mulig kvalitet. Med arbeidsprosesser i denne sammenheng menes prosesser for å få tak i den daglige løpende informasjon prosesser i forbindelse med utarbeidelse av styringsdokumentene som budsjett og årsrapport prosesser i forbindelse med rapportering

Effektive arbeidsprosesser Uttrykte behov: Informasjon om og oppfølging av politiske vedtak Årshjul ( tid/aktivitet) Innsamling av nødvendig informasjon i utarbeidelse av styringsdokumenter Enkle analyser, sammenstilling og framstilling av samme informasjon Tilgang til status-informasjon i forkant av statusmøter/ledermøter Prosjektarbeid – framdrift, endringsbehov, ressursbruk (økonomi og tidsbruk) og resultat/måloppnåelse.

Veien videre Når nytt avvikssystem må være i drift – 1. mai ( når må kontrakt inngås ?) Tid Aktivitet 01.06.16 Frist for påmelding Dialogkonferanse 14.06.16 Dialogkonferanse (del 1) 01.08.16 Frist for innspill og påmelding en-til-en-møter Uke 34 - 36 En-til-en-møter (del 3) i Skien, evt. på Skype Høst 2016 Kunngjøring av evt. konkurranse

Ambisjon Telemark fylkeskommune har ambisjon om å etablere et helhetlig digitalt ledelsesverktøy for kvalitets- og internkontroll, personalledelse og målstyring. Ønsker innspill på utfylle behovsbildet Hvordan tenke løsninger

Hvorfor dialogkonferanse og 1:1 dialog ? Innovative løsninger vil være viktig for at fylkeskommunen og kommunesektoren for øvrig, framover skal kunne opprettholde god kvalitet på sine tjenester og styrke sin rolle som samfunnsutvikler. Telemark fylkeskommune ønsker dialog om hvordan vi best kan løse behovet for et helhetlig digitalt ledelsesverktøy.