Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 1 Finanspolitiske regler – hvorfor og hvordan? Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Del 2: Personlig økonomi.
Advertisements

2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Skatter og fordeling Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
Dine penger= din fremtid
Del 2: Personlig økonomi.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
10Velstand og velferd.
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Finanspolitiske regler – hvorfor og hvordan?
2012 Europa i krise – gjeldsproblemer i euroområdet Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 13. september 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
3 Jeg og mitt.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Frederic Ottesen 23. september 2011
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Produktivitetskommisjonen Hva mener Ap? Marianne Marthinsen Finanspolitisk talsperson.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Inntektsforskjeller I 2004 tjente de 5000 rikeste personene i Norge gjennomsnittlig nesten 40 ganger så mye som gjennomsnittet for hele befolkningen.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Økonomiske utsikter for 2015
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Statlige bindinger på kommunene
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Om reguleringer Randbemerkninger til
Fiscal Policy Kapittel 26 1.
Fiscal Policy Kapittel 13 1.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Finanskrisen og pengepolitikken
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Utskrift av presentasjonen:

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 1 Finanspolitiske regler – hvorfor og hvordan? Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO Økonomisk institutts konferanse Pensjoner, offentlige finanser og arbeidstilbud 18. januar 2005

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 2 Disposisjon Finanspolitiske regler – lovfestet eller erklært regel eller prosedyre for å påvirke finanspolitikk Hvorfor finanspolitiske regler? –”rules vs discretion” –tidsinkonsistente preferanser –generasjonsmotsetninger –politisk spill Erfaringer –US delstater, Stabilitetspakten, Handlingsregelen

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 3 ”Rules vs discretion” (Kydland& Prescott, 1977) Spill-situasjon mellom staten og private aktører innebærer at den politikk som på kort sikt er mest gunstig, ikke behøver å være optimal på lengre sikt. Private aktører vil kunne forutse at staten opptrer ”ex- post” optimalt, og innrette seg etter det –F.eks. kan private aktører spekulere i at staten ”redder dem” dersom de kommer i en vanskelig situasjon –Risiko for økt fremtidig kapitalbeskatning (direkte, eller via inflasjon, behovsprøving, osv) gir redusert sparing Politikk-regler som begrenser statens muligheter, kan dempe risiko for uheldig spill, og redusere privat sektors usikkerhet om fremtidig offentlig atferd

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 4 Tidsinkonsistente preferanser Nå-tiden har særlig status i våre preferanser Ikke det samme som diskontering, dvs. at nåtid er viktigere enn fremtid, som er logisk og rimelig. Forskjell mellom i år og neste år oppfattes som større enn forskjell mellom om 10 år og om 11 år => tidsinkonsistens, gir lavere velferd Dagens behov fremstår som særlig viktige => Kan være gunstig å binde seg til langsiktig plan Kan forklare hvorfor mange aktører opptrer både kortsiktig (dyre forbrukslån) og langsiktig (binding til pensjonssparing)

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 5 Generasjonsmotsetninger Offentlig gjeld innebærer isolert sett overføring av forbruksmuligheter fra fremtidige til nålevende generasjoner –privat formue kan brukes opp i egen levetid, i motsetning til ens ”andel” av offentlig formue Finanspolitiske regler for å ivareta fremtidige generasjoners interesser Pensjonssystem m/overføring mellom og innad i generasjoner –politisk koalisjon mellom lavinntektsgrupper og eldre driver frem pensjonssystem med mer overføring enn det som er samfunnsøkonomisk optimalt

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 6 Politisk spill Overforbruk ved at ulike politiske grupper greier å presse frem utgifter til ”egne saker” –desentralisert beslutning kan gi overforbruk fra felles budsjett –rettighetsstyring med uoversiktlige kostnader –majoritetsbeslutning kan gi velgere insentiv til å stemme på ”big spenders”, som er med på majoritetsbeslutning om utgifter Ingen vil bære kostnad ved innstramning

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 7 Politisk spill - valgsykler Tendens til skattelette/økt offentlig forbruk før valg Økt sannsynlighet for gjenvalg Uenighet om type off. goder –eksisterende regjering benytter muligheten mens den er i posisjon, og bestemmer hva pengene går til Uenighet om nivå på off. forbruk –høyre-regjering reduserer skatter og bygger opp gjeld, for å dempe påfølgende venstre-regjerings mulighet til å øke offentlig forbruk

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 8 Valgsykler - empiri Klar støtte for økte budsjettunderskudd i valgår Industrialiserte land: økning i underskudd på 0,3 – 1 prosent av BNP Utviklingsland: økning i underskudd på 1 – 6 prosent av BNP –større økning pga større ”rents” for politikere og mindre informerte velgere –større inntektsforskjeller og svake institusjoner Også støtte for at høyre-partier mer tilbøyelige til å øke gjelden dersom de forventer å tape valget –Petterson-Lidbom finner at gjeldsgraden for svenske kommuner øker med 15 % dersom gjenvalgssannsynligheten for et høyre- styre reduseres fra 1 til 0

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 9 Finanspolitiske regler Regler for å begrense underskudd og gjeld –politikk-erklæringer (handlingsregelen) –lovfestet/grunnlovsfestet (US Budget Enforcement Act) –internasjonale avtaler (f.eks. Stabilitetspakten) –pålagt ovenfra (f.eks. norske kommuner) Beslutningsprosedyrer for budsjettet –antall beslutningstakere, budsjettprosess (delegasjonstilnærming) –empirisk støtte for at høyt antall regjeringsmedlemmer, og mer fragmentert beslutningsprosess, gir økt offentlig gjeld Direkte demokrati –noe empirisk støtte for at sveitsiske kantoner med folkeavstemninger om finanspol. har lavere utgifter og gjeld; blandete resultater for US delstater

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 10 Lovfestet budsjettbalanse for US delstater Usikker effekt ved krav om balanse i budsjett Klar effekt ved krav om balanse i regnskap Sterkere effekt dersom regel håndheves av Høyesterett som er direkte valgt Mange eksempler på ”kreative”, kortsiktige tiltak (optimistiske budsjetter, salg av eiendeler, lån fra andre fond) –salg av større eiendeler kan gjøre verdiene mer utsatt, ved at de omgjøres til finansobjekter som kan selges i valgfritt omfang Noe tegn på redusert kvalitet i off skoler

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 11 Stabilitetspakten i EU Maksimalt budsjettunderskudd på 3 prosent av BNP –maksimal brutto gjeld 60 prosent av BNP, –mål om balanse eller overskudd på budsjettet Empiriske studier tyder på klar effekt frem mot 1998 (redusert underskudd 0,8 prosent per år) Usikker effekt etter dette Kritikk fra begge hold –undergraves pga mangelfull håndheving (”myk lov”) men”myk lov” kan ha virkning, som referansepunkt for reaksjoner fra andre land, finansmarkeder, velgere –for enkel og restriktiv – forhindrer god finanspolitikk uansett stort behov for høy offentlig sparing pga demografi og pensjoner ”myk lov” må være enkel for å kunne håndheves

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 12 Handlingsregelen Gradvis innfasing av petroleumsinntekter, som innebærer god generasjonsmessig balanse Kritikk: –Ikke-bindende politikk-erklæring som ikke blir fulgt, –diskutable tilpasninger Sterke sider: –bred politisk støtte, basert på fornuftig indikator beregnet i Finansdep. (delegasjons-tilnærming) Bør den endres? –mer bindende regel kan være for restriktivt, og svekke den brede støtten –mer bindende regel gir mer tvilsomme tilpasninger –handlingsregelen har trolig virkning selv om den ikke følges slavisk –tvilsomme tilpasninger svekker handlingsregelen (som inndekning ved endring i anslag og økt utbytte fra statsforetak)

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 13

Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 14 Oppsummering Gode grunner til at det er behov for finanspolitiske regler –bedre politikk –bedre politisk debatt Viktige forutsetninger er –fornuftig og pålitelig regel/indikator –bred politisk støtte og –informerte media/velgere/finansmarkeder Bindende regel/lover sikrer ikke god politikk