Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Perioden ideene personene
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Norsk språkutvikling de siste 100 år
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 19. Nasjonalisme
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
Språkutviklingen i Norge
Språkutviklingen i Norge
ROMANTIKKEN
Litteraturhistorie
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Kapittel 11 Språkhistoria frå 1900 til i dag. Mål Forklare korleis dei to skriftspråka våre har utvikla seg fram til i dag Gjere greie for kva politisk.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Emne 2: - historie - geografi Kurs i samfunnskunnskap 14.januar 2014.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
SPRÅKHISTORIE 1900-TALLET. HVA HAR SKJEDD FØR DETTE? Hanseatene fra 1200-tallet: Alle nordiske språk proppfulle av nedertysk, nesten umulig å lage setninger.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Panorama Vg : Virkelig uvirkelig Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Undervisningsopplegget 17.mai om 17.mai. Hvorfor feirer vi 17.mai? Samtale med ungene om 17.mai og hva vi vanligvis gjør den dagen. Synge og øve på 17.mai.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Kapittel 11 Språkhistoria frå 1900 til i dag
DA NORGE BLE EN EGEN, SELVSTENDIG STAT
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Å skrive både nynorsk og bokmål
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag - gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag - gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid Tendenser og faser © Edward Muybridge/Corbis

Tendenser og faser , språklige forhold Tidslinje: Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen

Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk – Perioden kjennetegnes av at de to skriftspråkene etableres og motsetningene kommer fram – Også motsetninger innad i språkleirene – radikale mot konservative – Interessegrupper etablerer seg: Norigs Maalag (1906) og Rigsmaalsforbundet (1907) Deltar aktivt i språkstriden Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen

Samnorsklinje og samnorskpolitikk – Også interesse at de to skriftspråkene skulle smelte sammen Samnorsktanken / -linjen – Gammel tanke Knud Knudsen hadde liknende ideer rundt 1850 – Spilte en viktig rolle for rettskrivningsreformene senere – Førte også til at de to skriftspråkene fikk flere radikale former Reaksjon på samnorsktanken – Språkpolitikken ble også partipolitikk Politiske partiene arbeidet for de ulike språkene – Venstre: nynorsk og samnorsk – Bondepartiet: samnorsk – Høyre: bokmål – Arbeiderpartiet: samnorsk Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen

Utbredelsen av landsmålet/nynorsken – Tok tid før landsmålet slo gjennom som offisielt skriftspråk – Bedring etter år 1900: 1900: 250 skolekretser bruker landsmål. 1908: 450 Videre framgang etter 1938-reformen 1944: ca 1/3 av elevene har nynorsk Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen

Navnene blir norske – Gradvis endring av skrivemåte ab stedsnavn i perioden – Eksempler: Stedsnavn: – Eidsvold  Eidsvoll – Hitteren  Hitra – Tolgen  Tolga Fylkesnavn: – Smaalenene  Østfold – Bratsberg  Telemark – Søndre Bergenshus  Hordaland Byer: – Kristiania  Oslo (1924) – Fredrikshald  Halden (1926 – Trondhjem  Nidaros (1929)  Trondheim (1931) Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen

Rettskrivningsreformene – Mange rettskrivningsreformer i perioden Offisielle vedtak om de norske skriftspråkene Representerte fullbyrdelsen av løsrivelsen fra Danmark Viser tilnærming mellom språkleirene – Begge tok opp norske former  grunnlag for senere sammensmelting Reformene et viktig særtrekk ved skriftspråkspolitikken i Norge – I samsvar med talemålet – Jamstilte former og sideformer = alle kan finne former som ligner på sin dialekt REFORMENE: SE SIDENE Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen

Rettskrivningsreformene og samfunnsutviklingen – Reformene markerte slutten på dansk skriftspråkstradisjon i Norge... viste en sterk interesse for samnorsk som alternativ... viste at fornorskingen var mer eller mindre fullført... viste tydelige motsetninger mellom språkleirene... viste at språkpolitikken fikk en sterk sosialpolitisk profil... viste behov for å markere seg som selvstendig nasjon og et samlet folk Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra tradisjonelt til radikalt skriftspråk -Samnorsklinje og samnorskpolitikk -Utbredelsen av landsmålet/ nynorsken -Navnene blir norske -Rettskrivnings- reformnene Nazi-intermesso -Rettskrivnings- reformene og samfunns- utviklingen