Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Advertisements

En innføring i spillet: Lag En Setning
(Konf+årstall)-QUIZ (dette er en mal som må tilpasses lokalt, la kreativiteten få fritt spillerom! Tilpass etter tema og opplevelser dere hadde i løpet.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Ord til ettertanke (Klikk for å gå videre).
Finn alle setningsleddene du kan.. Hvilke setningsledd kan du?
SYNTAKS
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes syntaktiske funksjoner
Modell for analyse av elevtekster
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Oppgave 4, side 106 – 107 Ubestemt artikkel foran substantivet.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Hai ! Hai !.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Kombinatorikk og sannsynlighet
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Oppsummering i grammatikk
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
Økt 2 Analyser ei lampe.
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Bindeord og tidsutrykk
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Fokusering Utbrytning
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Syntaks 2 ALU1,

Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.

Feltskjema ”Et skjema for hvordan leddene plasserer seg i forhold til hverandre.” (Otnes m.fl 2005:295)

Feltanalyse Analyse av rekkefølgen av leddene. I norsk har vi ofte en fast rekkefølge av ledd (NO: et SVO-språk). Eks. på denne leddrekkefølgen: Dama spiller piano. Roger elsker rock. Pia leser en interessant artikkel. I feltanalyse fyller vi setningen inn i et skjema. I norsk er det rekkefølgen av setningen som avgjør betydningen Eks: Pompel lurte Pilt. Vs. Pilt lurte Pompel

ForfeltMidtfeltSluttfelt vna VNA Alle leddFinitt verbal Subjekt, formelt subjekt Adverbial (Setnings- adverbial) Infinitt verbal Direkte objekt, indirekte objekt, predikativ, egentlig subjekt Adverbial (omsten- dighets- adverbial) Hvilke setningsledd kan forekomme på de ulike feltene i feltskjemaet?

ForfeltMidtfeltSluttfelt vna VNA

For- binder- felt MidtfeltSluttfelt nav VNA

Feltskjemaet Består av: Forfelt (med plass til ett ledd) Midtfelt (plass til tre ledd) Nominaler – n (subjekt, objekt, predikativ) Verbaler – v (finitt – og infinitt verbal) Adverbialer – a Sluttfelt (plass til tre ledd – V, N, A) Helsetningsskjemaet og leddsetningsskjemaet er forskjellige i midtfeltet Helsetningsskjemaet: v – n – a Leddsetningsskjemaet: n – a – v

Regler for setningsleddenes plassering i norske helsetninger Det finitte verbalet står alltid som andre ledd i fortellende helsetninger. Mange av setningsadverbialene (eks: ikke), vil alltid komme etter det finitte verbalet i fortellende helsetninger Subjektet står nesten alltid som første eller tredje ledd i fortellende helsetninger (forfelt/n i midtfelt) Alle typer setningsledd kan stå som første ledd (i forfeltet) i fortellende helsetninger. Adverbialer kan stå både midt i setninga, på slutten av setninga eller først i setninga Hvert finitt verbal får sin egen plass i feltskjemaet

ForfeltMidtfeltSluttfelt vna VNA Apasjene delte året inn i seks perioder. Vår og tidlig sommer ble kalt mange blader.

ForfeltMidtfeltSluttfelt vna VNA Apasjene Vår og tidlig sommer delte blekalt året mange blader. inn i seks perioder. Apasjene delte året inn i seks perioder. Vår og tidlig sommer ble kalt mange blader.

Midtsommer het Store Blader, og den tiden vi kaller seinsommer eller tidlig høst, kalte apasjene Stor Frukt. forbinder- felt for- feltmidtfeltsluttfelt vnaVNA

Midtsommer het Store Blader, og den tiden vi kaller seinsommer eller tidlig høst, kalte apasjene Stor Frukt. For- binder- felt for-felt midtfeltsluttfelt vnaVNA og Midt-sommer den tiden vi kaller seinsommer eller tidlig høst het kalteapasjene store blader Stor Frukt.

For- binder- felt MidtfeltSluttfelt nav VNA (som)vikallerseinsommer eller tidlig høst

Gjør en feltanalyse av setningene under: Anne fikk en ny bil i går. Gjennom nåløyet kom hun aldri. Hun fikk en blomst fordi hun hadde vært så flink. Da de kom hjem, spiste de middag. Han fikk en klem som varmet fordi han trengte det.

ForfeltMidtfeltSluttfelt vna VNA Anne Gjennom nåløyet Hun Da de kom hjem, Han fikk kom fikk spiste fikk hun de aldri. en ny bil en blomst middag. en klem som varmet i går. fordi hun hadde vært så flink. fordi han trengte det.

For- binder- felt MidtfeltSluttfelt nav VNA fordi da som fordi hun de han hadde kom varmet. trengte værtså flink. det. hjem.

Flere setninger Han som kommer der, er mannen min. Jeg har kjørt til hytta på Rondane. I morgen har vi norskeksamen. Hun ville at jeg skulle komme på lørdag. Jeg har ikke vært syk i hele år. I hele år har jeg ikke vært syk. Alle naboene ga bestandig fru Andersen blomster på fødselsdagen. Begge søstrene hadde nettopp avsluttet studier ved universitetet. Da vi kom hjem, gikk vi til sengs. Vi kunne aldri godta at elevene lo.

Det satt en katt på trappa. De sa at han skulle bli hjemme. Han rømte fordi han hadde tatt den. Det kom en hel skoleklasse på besøk. Fordi hun er forkjølet, vil hun ikke bade i dag.

Feltskjemaet kan være en hjelp til: Å legge merke til avvikende leddrekkefølge i elevtekster Hver dag vi skriver mye. I går jeg kom forsinka tilskole. Å se etter variasjon (eks: i forfeltet) + observere hvordan noe blir framheva Å se hvor ukjent informasjon plasseres Tema og rema Presentering: Formelt subjekt (FS) og egentlig subjekt (ES) Der huset hadde stått, var det en steinrøys. Det sitter to kvinner på benken.