Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret
Programfag fremmedspråk – status Tiltaksplan for programfag innen fremmedspråk 2. Elevenes valg av språkfag i dag 3. …og i tiden framover 4. Skolen, elevene og samfunnet 5. Mange språk, én læreplan
Tiltaksplan for programfag fremmedspråk Bakgrunn Kunnskapsdepartementet ønsker at flere velger språk Fremmedspråksenteret har ansvar Arbeidsmåte Fire år, eget budsjett Målgrupper: elever, lærere, skoler/skoleeiere Viktig: informasjon, innhold, internasjonalisering Men også: tilbud
Elevenes valg av språkfag i dag Ungdomsskolen 3 av 4 velger fremmedspråk på 8. trinn Lite frafall, mange med nivå I på vitnemålet Studieforberedende Mange på nivå II Spansk, tysk og fransk dominerer En rekke nye språk på utvalgte skoler Nivå III øker kraftig
…og i tiden framover (under forbehold!) Ungdomsskolen Arbeidslivsfag blir innført Sannsynligvis (noe) færre elever med nivå I på vitnemålet Studieforberedende Fortsatt mange på nivå II, på tross av arbeidslivsfaget Spansk, tysk og fransk dominerer fortsatt Nivå III øker videre Nye språk øker også videre
Skolen, elevene og samfunnet Skolenes tilbud Fransk, spansk og/eller tysk Bare unntaksvis andre språk Elevenes ti-på-topp Samfunnets behov
Elevenes ti-på-topp
Verdensspråkenes ti-på-topp
Mange språk, én læreplan Problem Én læreplan, tre nivåer Likt timetall Mange språk, stort sprik i vanskelighetsgrad Mulig løsning Gruppevis definisjon av nivåene (eksamen) Germanske språk, romanske språk, slaviske språk, øvrige språk (finsk, arabisk, japansk, kinesisk)
Kontaktinformasjon Dr. Gerard Doetjes Seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse eller