Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Signatur 3.
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
ROMANTIKKEN.
Læreplanen i eldre historie
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Kapittel 8 Hovedpunkter.
EVENTYRGÅTER.
Det flerkulturelle samfunnet
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Kap 8: Litterære utviklingsliner
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
Eventyr.
Kulturstien Om fag og praksis i førskulelærarutdanning og barnehage.
Den norske romantikken
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Førestillingar om det norske – del 2. Frå 1990 til i dag Alesjas/Dreamstime.com.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Kirkelige strukturer Fagforbundet Møre og Romsdal Sindre S Kulø Nestleder Fagforbundet TeoLOgene.
Norsk historie gjennom 1200 år Vikingtid (ca. 800 – ca 1050) – Harald Hårfagre (872) – Landnåmstid – Kristendommen (1030) Middelalder og dansketid – Lyse.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Undervisningsopplegget 17.mai om 17.mai. Hvorfor feirer vi 17.mai? Samtale med ungene om 17.mai og hva vi vanligvis gjør den dagen. Synge og øve på 17.mai.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
BIBELEN.
Kapittel 2 «Europa erobrar verda»
Vegloven § 54 "Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same.
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Romantikeren og jødeforkjemperen
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
800 – 1350: Norrøn litteratur.
Folkedikting Eventyr, segner og folkeviser
Om folkedikting Eventyr, segn og folkeviser
1700-talet: Opplysningstida Tru på fornuft, fridom og framtid
1700-talet: Opplysningstida Tru på fornuft, fridom og framtida
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
NORSK LITTERATURHISTORIE
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com

Læreplanmål:  beskrive hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i sentrale tekster fra slutten av tallet til 1870-årene og i et utvalg samtidstekster Altså: ikkje skildringar av Noreg, samfunnsforhold e.l.

Førestilling = «tankar om», «bilde av», «idé om» Problemstilling: Endrar førestillingane seg over tid – eller er dei stabile?

Aftenposten – 10 kjenneteikn på norsk kultur (ifølgje lesarane):  Friluftsmennesker – nordmenn trives best når vi får gå på tur i skog og mark  Vikingene og trollet – våre myter og historier har formet dagens samfunn  17. mai – denne viktige historiske dagen representerer norsk kultur  Fremmedfrykt – her langt i nord frykter vi alt som er nytt  Sosialdemokratiet – den norske modellen har formet det Norge vi kjenner i dag

(kjenneteikn, framhald)  Matpakke – gulost eller brunost – matpakken er norsk kultur  Hytteliv – i Norge trives vi best på fjellet eller ved vannet  Nisselue – naiviteten er en del av norsk kultur  Tillit – i Norge låser vi ikke dørene våre  Folkeeventyr – Per, Pål og Espen Askeladd forteller mye om den norske folkesjelen

 patriotisme  framvekst av offentlegheit  opplysningstida  historisk-topografiske verk Kvifor begynne på 1700-talet?

Patriotisme: kjærleik til fedrelandet, ikkje krav om eigen stat Nasjonalisme: politisk lære som seier at kvart folk skal ha sjølvråderett i eigen stat

1700-talet: Kjensla av å vere norsk (norsk identitet) var mindre sterk enn tilknytinga til familien, slekta, bygda, religionen. Merk: 1.Språket var ikkje noko viktig kjenneteikn på det å vere norsk – men vart avgjerande på 1800-talet. 2.Embetsmennene hadde ikkje noko høg vurdering av norske bønder

 Hovudverk: Norges Riiges Historie (1771–1781)  Samsvar mellom natur og menneskelege eigenskapar (geografisk determinisme, klimateorien)  Hylla friluftsliv, idrett, fysiske aktivitetar  Nordmenn er hardføre, tøffe, sjølvstendige – forma av landskap og natur Gerhard Schøning (1722–1780)

Påverknad frå Schøning:  Claus Frimann: «En Birkebeener-Sang» (1790)  Johan Nordahl Brun: «For Norge, Kiempers Fødeland» (trykt 1782)

«Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende seg til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordner maa ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget» (§ 2) Grunnlova av 1814:

Ikkje alle passa inn: «Samene, kvenene, romanifolket, skogfinnene og jødene passet dårlig inn i den konstruerte oppfatningen av hva det ville si å være norsk, med sin avvikende religion, språk, kultur og levesett – i tillegg til eventuelle fysiske særtrekk.» (Aas og Vestgården: Skammens historie, 2014)

To viktige skilje A.  Politisk nasjonsbygging  Kulturell nasjonsbygging B.  Patriotisme – Nasjonalisme

Tre viktige vitskapar i nasjonsbygginga – for utforminga av det typisk norske:  Historie: ein norsk «gullalder» i mellomalderen  Folkeminne: innsamling av eventyr, segner, folkeviser  Språkvitskap: språk som kjennemerke på ein nasjon

Eit nytt blikk på landskapet/naturen i løpet av 1800-talet: Frå nyttelandskap til nytelandskap Frå villmark til nasjonalt symbol

Nokre viktige forfattarar og verk på 1800-talet: Maurits Hansen: «Luren», 1819 Bjørnstjerne Bjørnson: Bondeforteljingane Henrik Ibsen: Skodespel med emne frå mellomalderen Dikt av Welhaven, Aasen, Vinje, Moe

Ny kunnskap om korleis folk levde: Eilert Sundt (1817–1875), Noregs første sosiolog: Fleire bøker om fattigdom, dårleg reinsemd, umoral, alkoholbruk osv.

Oppsummering – Førestillingar om det norske ca Nordmenn er nært knytte til naturen 2.Norsk identitet uttrykt i eventyr, segner osv. 3.Det typisk norske er knytt til den gamle historia: vikingtid og norrøn litteratur 4.Det norske er knytt til bonden og bondekulturen: den sjølvstendige odelsbonden