Oppstartshjelp for prosjekter Eksempel hentet fra Statoil.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Advertisements

Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Arbeidstid i kommunale barnehager
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Gjennomgang av nye muligheter
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Problemstyring Problem Management
Prosjektavslutning og sluttrapport
Veileder for risikovurdering
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Oppstartshjelp for prosjekter i Statoil NSP tema dag Trondheim.
Kvalitativ usikkerhetsidentifikasjon og analyse Idedugnad (workshop)
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Undertittel Mobil løsning for praksishåndboken – et klikk fra lukket perm til lest skjerm Ruth Grüters, Fakultet for lærer-og tolkeutdanning, NTNU.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Oppstartshjelp for prosjekter
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Gjennomføringsplan.
Samarbeid og medbestemmelse
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Oppstartshjelp for prosjekter Eksempel hentet fra Statoil

'Kick off' work - shop: Brainstorming sesjon ved prosjektoppstart som ivaretar: 1. Identifisering av 'risk and opportunities' 2. Identifisering av kritiske interessenter (stakeholders) 3. Identifisering av kritiske aktiviteter (plan/beslutninger)

Overordnet mål for work-shop:  Sikre forankring av kritiske aktiviteter frem mot neste beslutningspunkt.  Identifisere og sikre felles forståelse for 'risk and opportunities'  Etablere input til etablering av usikkerhetsregister  Etablere input til beslutningsplaner/aksjonsplaner/tiltaksplaner  Sikre tidlig identifikajon av kritiske interessenter og aksjoner

Fremgangsmåte : Gjennomføres med 2 fasilitatorer, en som leder seansen og en som 'logger' alle identifikasjoner direkte på PC med 'kanon' Forberedelser: Velge hovedfokus, feks. BOV underlag. Definere målgruppe (KT, Sjefsingeniører, Partnere, Leverandører) Velge eventuelt sekundærfokus Gjennomføring: Introduksjon (rammer) 1. Identifisering vertikal (fagdisipliner) - enkeltvis 2. Identifisering horisontalt (helheten)- gruppe 3. Prioritering ('Top ten'/verstingene)- gruppe 4. Kategorisering - gruppe Rapportering

Deltagere i kick-off workshops: prosjektledelse prosjektmedarbeidere partnere I prosjektet bidragsytere fra basismiljøer (spesialister / ekspertise / støttefunksjoner) bidragsytere fra pågående sammenlignbare prosjekter Alle som deltar må delta aktivt I gjennomføringen av workshopen. Alle kan bringe inn det som er nyttig det være seg formell eller uformell informasjon.

"Top Ten" liste (rettet mot hovedfokus)

Kategorisering fra TOP work shop:

Resultatet fra work shopen må bearbeides i etterkant. Identifiserte usikkerheter/kritiske aktiviteter må gjennomgås og legges inn og behandles videre i beslutningsplaner og usikkerhetsregister. Identifisering av usikkerheter som må linkes (avhengigheter) tas ved innlegging i usikkerhetsregister. Oppretting av dublisering og fjerning av "ikke kritiske" aktiviteter inngår som en del av denne øvelsen. Eierskap til sluttprodukt må etableres hos KT leder/prosjektleder  Viderer bearbeiding ligger hos PS leder/linjeledere. Bearbeiding av sluttprodukt:

Sikrer en felles forståelse for hvilke usikkerheter og konsekvenser prosjektet står overfor og hvilke aksjoner som må iverksettes for å nå neste beslutningspunkt (BOV).  Sikrer forankring av beslutningsplaner/aksjonsplaner/tiltaksplaner  Sikre identifikasjon av viktige forutsetninger  Sikrer kvalifisering/verifisering av robusthet i beslutningsunderlag  Danner basis for etablering av usikkerhetsregister og forvaltning av usikkerhet.  Sikrer god erfaringsoverføring med deltagelse fra pågående prosjekter  Genererer nyttige erfaringsrmateriale til bruk for nyetablering av prosjekter  Sikrer eierskap hos partnere relatert til prosjektet Erfaringer:

Forming av hovedplanen / tiltaksplan / beslutningsplan i tidligfasen Ti på topp usikkerhetspunktene, resultatene fra interesentanalysen og produktene som skal utarbeides I tidligfasen av prosjektet er input grunnlaget for planprosessen På planen er de aktivitetene som er merket med en rød trekant de som er identifisert og prioritert i work-shopen

Arbeide sammen i Arena  Resultatet fra Work-shopen, danner aktiviteter i planen  Aktivitetene i planen trekker vi ned i Arena, oppgaveløseren  Oppgaver tildeles, tidsfestes og løses i fellesskap i Arena  Ferdige oppgaver overføres til Arkiv eller "Oppslagstavlen" Elektronisk samhandling går ut på å administrere og løse oppgaver i et prosjekt helt elektronisk. Her er det ikke nødvendig med papirdokumenter som sendes mellom deltakerene. Det er heller ikke nødvendig å sende e-post med vedlegg mellom deltakerene. All samhandling foregår i en database. Alle deltakerene sitter utenfor basen, enkeltvis eller i grupper og jobber inn i basen. Alle kan se hva alle gjør, og alle kan følge utviklingen.

Arena, oppgaveløseren Oppgavene defineres i databasen. Til hver enkelt oppgave knyttes ansvarlig person, tidsvindu (start - stopp), og alle dokumenter, bilag, referanser osv. som skal til for å løse oppgaven. Systemet er oppgaverettet. Når en oppgave er løst er resultatet som regel et dokument. Oppgavene som finnes i Arena er pågående ihh til etablert og oppdatert plan.