Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Kapittel 14 På tur i skogen
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 28 Norgeskartet
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2015 Høsten har så langt vært ganske så flott, med flere dager med sol og lite vind. Da er det litt vanskelig for barna.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Frem.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
2. Melissa, Petter og Cindy
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. fortsatt 2. en periode 3. å oppleve 4. å mobbe 5. å forsøke 6. egentlig 7. galt 8. et ektepar 9. å separere seg 10. kanskje 11. å krangle 12. uenig 13. minimum h) ennå d) en tid k) å erfare e) å erte i) å prøve l) virkelig c) feil j) to personer som er gift med hverandre m) første prosess i en skilsmisse g) muligens f) å snakke sammen og være uenige b) når man har ulik mening om en sak a) minst

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. fortsatt 2. en periode 3. å oppleve 4. å mobbe 5. å forsøke 6. egentlig 7. galt 8. et ektepar 9. å separere seg 10. kanskje 11. å krangle 12. uenig 13. minimum h) ennå d) en tid k) å erfare e) å erte i) å prøve l) virkelig c) feil j) to personer som er gift med hverandre m) første prosess i en skilsmisse g) muligens f) å snakke sammen og være uenige b) når man har ulik mening om en sak a) minst

b) Sett strek mellom ordene med omtrent motsatt betydning 1. å glede seg til 2. mange 3. kanskje 4. å snakke 5. ofte 6. galt 7. først 8. mulig 9. å begynne 10. ny 11. barn 12. vanskelig d) å grue seg til j) få f) sikkert h) å tie i) sjelden g) riktig b) sist l) umulig k) å slutte e) gammel c) voksen a) enkel

b) Sett strek mellom ordene med omtrent motsatt betydning 1. å glede seg til 2. mange 3. kanskje 4. å snakke 5. ofte 6. galt 7. først 8. mulig 9. å begynne 10. ny 11. barn 12. vanskelig d) å grue seg til j) få f) sikkert h) å tie i) sjelden g) riktig b) sist l) umulig k) å slutte e) gammel c) voksen a) enkel

c) Sett inn verb som passer i perfektum å jobbe, å hjelpe, å klare, å ha, å være, å gå, å høre 1. I dag ___ han ___ i åtte timer, fra åtte til fire. 2. Han ___ ___ mange elever med leksearbeidet. 3. Mange av elevene ___ ikke ___ eksamen. 4. ___ du ___ nyhetene i dag? 5. Det ___ ___ fint med de fleste elevene. 1. har – jobbet 2. har hjulpet 3. har – klart 4. Har – hørt 5. har gått

c) Sett inn verb som passer i perfektum å jobbe, å hjelpe, å klare, å ha, å være, å gå, å høre 6. Det ___ ___ en lang dag for Emilio. Nå vil han hjem. 7. ___ du ___ en fin dag? 6. har vært 7. Har – hatt

d) Sett inn verb som passer i pluskvamperfektum å spise, å gå, å snakke, å vaske, å reise, å drikke, å være, å leke, å rydde, å begynne 1. Han ___ ___ opp maten da vennene kom på besøk. 2. Hun ___ ___ på kino da mannen kom hjem. 3. De ___ ___ i en time da det banket på døra. 4. Hun ___ akkurat ___ hele huset da barna kom inn døra med skitne sko. 5. De ___ ___ til Kina da vi kom for å besøke dem. 1. hadde spist 2. hadde vært 3. hadde snakket 4. hadde – vasket 5. hadde reist

d) Sett inn verb som passer i pluskvamperfektum å spise, å gå, å snakke, å vaske, å reise, å drikke, å være, å leke, å rydde, å begynne 6. Barna ___ ___ all saften før de begynte å spise. 7. Han ___ ___ to timer på jobb da de ringte fra barnehagen og sa at Othilie var syk. 8. Barna ___ ___ fint sammen i to timer, men så begynte de å krangle. 9. Hun ___ ikke ___ rommet på lenge. Derfor ryddet hun i går. 10. Gutten ___ ikke ___ på skolen ennå. 6. hadde drukket 7. hadde vært 8. hadde lekt 9. hadde – ryddet 10. hadde – begynt

e) Bruk verbene å gifte seg, å separere seg, å skille seg 1. De skal ___ ___ i kirka 17. juli. 2. Hun håper de aldri kommer til å ___ ___. 3. Det er trist når noen ___ ___, synes du ikke? 4. Jo, men det er bedre å ___ ___ enn å krangle hele tiden. 5. Vi har ___ ___! Nå er skilsmissen endelig. 6. De skal dessverre ___ ___. 1. gifte seg 2. skille seg 3. skiller seg 4. skille seg 5. skilt oss 6. skille / separere seg

e) Bruk verbene å gifte seg, å separere seg, å skille seg 7. Har de ___ ___? Så trist! 8. Har du ___ ___? Så hyggelig! Gratulerer. 9. Jeg skal ___ ___. Jeg vil ikke leve i dette ekteskapet. 10. Foreldrene mine sier at jeg ikke bør ___ ___. Men jeg vil bestemme over mitt eget liv. Jeg elsker kjæresten min. 11. Hvis man vil ___ ___, må man først ___ ___. 7. skilt seg 8. giftet deg 9. skille meg 10. gifte meg 11. skille seg 11. separere seg

f) Sett inn den, denne, det, dette, de, disse 1. Jeg vil gjerne kjøpe ___ boka som jeg holder i hånda mi. 2. Men liker du ___ boka som ligger der borte? 3. ___ huset som vi er inne i nå, er veldig fint. 4. Men ___ huset dere bodde i før, var også fint. 5. ___ skoene jeg har på meg nå, er veldig gode! 6. ___ skoene jeg brukte før, var ikke gode. 1. denne 2. den 3. Dette 4. det 5. Disse 6. De

f) Sett inn den, denne, det, dette, de, disse 7. Jeg fikk gnagsår av ___ gamle skoene. 8. ___ jenta som står langt der borte, er min datter. 9. ___ gutten som står ved siden av meg her, er min sønn. 10. ___ oppgavene vi jobber med nå, er litt vanskelige. 11. Jo, men ___ oppgavene vi jobbet med i går, var vanskeligere. 7. de 8. Den 9. Denne 10. Disse 11. de

g) Sett inn riktig form av annen. Noen steder med ubestemt artikkel. 1. Jeg vil gjerne ha ___ bukse. Har du det? 2. Vi må gå til ___ klasserom, for dette rommet er opptatt. 3. Jeg trenger flere ___ farger for å male dette bildet. 4. Kan jeg få ___ kakestykke? Dette er så lite. 5. Har du ___ jakke? Denne jakka liker jeg ikke. 1. en annen 2. et annet 3. andre 4. et annet 5. ei anna

g) Sett inn riktig form av annen. Noen steder med ubestemt artikkel. 6. Kan du komme tilbake ___ dag? Jeg er opptatt nå. 7. Vil du ha håret på ___ måte? 8. Har du ledig time noen ___ dager? 9. Har du ledig time ___ dag? 10. Kan jeg komme på ___ tidspunkt? 6. en annen 7. en annen 8. andre 9. en annen 10. et annet

g) Sett inn riktig form av annen. Noen steder med ubestemt artikkel. 11. Han går i ___ klasse. 12. Det finnes sikkert ___ måter å løse dette problemet på. 13. Jeg vil gjerne ha noen ___ boller. Disse er gamle. 14. Her er ___ bolle med vaniljekrem. 15. Har du noen ___ forslag for å løse problemet? 11. andre 12. andre 13. andre 14. en annen 15. andre

h) Orddiktat 1. fremdeles 2. en pensjon 3. å oppleve 4. å mobbe 5. å erte 6. egentlig 7. ektepar 8. en løsning 9. å krangle 10. likevel 11. en skilsmisse 12. en omsorg 13. å finne ut 14. å begynne 15. en utfordring 16. å krangle 17. å være uenig 18. riktig 19. fortsatt 20. å velge