Forbedringsmetode for klinikere 26.09.2016 - 2 v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Noen utfordringer for skolene
Pilotprosjekt KK Helse Bergen
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Pedagogisk analyse.
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Improvement-X Versjon
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Planlegging og styring
Human Factors i boring og brønn
Design, evalueringsstudie 06/07
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Målinger – i forbedringsarbeid
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Veiledernes oppgave og rolle
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk.
Trygg kirurgi EU Gardermoen UNN. UNN Tromsø har et betydelig dårligere resultat enn UNN Harstad og UNN Narvik på bruk av sjekkliste (alle tre deler)
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk/Gjennombruddsprosjekterr −Metoden kommer fra USA, IHI ( ) −Sverige - redusere køer.
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Program for samling 1 Tirsdag 2. februar 2016Onsdag 3. februar 2016Torsdag 4. februar Mulighet for individuell veiledning Forbedringsmodellen.
Na Hvordan jobbe for forbedring? Jo-Inge Myhre, Martin Paulson
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Statusrapport Læringsnettverk for ledelse av pasientsikkerhet [Navnet på ditt forbedringsprosjekt] [forbedringsagent navn/e-post/tel.nr] [tittel på din.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Trygg kirurgi Martina Hansens Hospital - Trygg kirurgi Sertifisert i henhold til ISO 9001:2008 / 14001: 2004.
Helse Førde! EU-prosjektet i Trygg Kirurgi
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Forbedringsarbeid i praksis
Benchmarking som kilde til forbedring
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Forbedringssamlingen
Identifisere behov – og etablere krav
PDSA-sirkel/småskalatest
DEN LAAAAAAANGE KREFTVEIEN
PDSA-sirkel/småskalatest
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Hvordan forstå og lære av data?
Om veiledning av team i læringsnettverk
Forbedringsarbeid i praksis
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Ledelse av læringsprosessen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson

Hvorfor endre? Felles forståelse ”All endring fører ikke til en forbedring, men all forbedring krever endring” -Institute for Healthcare Improvement

Endringsbehov i helsevesenet −Spesialister innen reaktiv endring −Pasienten & arbeidsprosessen −Symptomlindring, reparasjon, vedlikehold. − Problemet løst?

Reell forbedring −Endrer på HVORDAN vi jobber. Ikke mer av det samme. −Fører til målbart BEDRE resultater. Returnerer oss ikke til status quo −Har en effekt som VARER Ikke forbigående, eks Hawthorne −Ofte en reise i UKJENT terreng

Reell forbedring – ukjent terreng? −Vi trenger kart og kompass −Kart = basert på deres kunnskap om eget ”terreng” −Kompass = Model for Improvement

The Model for Improvement Vitenskapelig metode, videreutviklet av Shewhart Reintrodusert av W.E Deming i Benyttet i prosess-industri til utprøving og implementering av endringer. The Model for Improvement

MÅL MÅLINGER ENDRINGER Plan DoStudy Act

The Model for Improvement MÅL MÅLINGER ENDRINGER Hva ønsker vi å oppnå? Hva er problemet og hvem er det et problem for? Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? Hvilke endringer kan vi innføre som vil føre til en forbedring? Mao: tiltak

The Model for Improvement MÅL MÅLINGER ENDRINGER Hvor bra? Hvor snart? Vær spesifikk! Eks: 20% reduksjon i skader relatert til operative inngrep. Innen utgangen av året.

The Model for Improvement MÅL MÅLINGER ENDRINGER Prosess OG resultat Prosess = Hvor ofte blir sjekklisten brukt? Resultat = Antall skader relatert til operasjon, f.eks infeksjoner Kunnskap om utgangspunktet er kritisk. Baseline målinger.

The Model for Improvement MÅL MÅLINGER ENDRINGER Hvilke endringer skal iverksettes? Som kan følges opp med MÅLINGER og som er i samsvar med deres MÅL?

Neste steg - utprøving MÅL MÅLINGER ENDRINGER Plan DoStudy Act

Ikke her

Men her

PDSA syklus – utprøving i praksis −Verktøy for å bygge kunnskap Starter i småskala -> bygg gradvis kunnskap Samle målinger over tid Test under forskjellige forhold Plan DoStudy Act

Hvorfor? −Bygge og øke kunnskap om endringen som innføres −Småskala for å minimere risiko og senke terskelen for å prøve ut endringer −Høy læringseffekt, særlig av mislykkede tester

PDSA Eksempel −MÅL: Redusere skader relatert til operative inngrep med 20% innen 1 år. −MÅLINGER: Antall operasjoner med sjekklisten benyttet [P]. Antall skader knyttet til operasjon [R] −ENDRINGER: Trygg kirurgi sjekkliste

Plan: Konkret planlegging - Hvem, hva, hvor, når. Do: Gjennomfør testen. - Noter feedback. Gikk testen som planlagt? Study: Analyser resultater. -Før målinger i run-chart. -Bygg kunnskap over tid. Act: Hva er neste steg? - Ny test, under nye forhold? - Skalere opp: 1 – 3 – 5 – alle - Implementering?

Take Home Messages −Vi gjør endringer for å forbedre pasientrelaterte utfall. Pasienten bør være utgangspunktet for alle forbedringsprosjekter. −Sett dere et tydelig mål. Test endringer, start alltid i liten skala. Følg opp med målinger for å vurdere effekt. −Reell forbedring krever endring som: endrer på HVORDAN vi jobber, som fører til BEDRE resultater med effekt som VARER −All endring krever kunnskap om hvor du står i dag. Know thy self!

Trygg Kirurgi - utfordringer −Hvordan skaffe moment? −Hvordan identifisere en motiverende endring? −Hvordan validerer vi tilbakemeldinger? −Hva utgjør dørstokkmila?