Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
Kvantitativ forskning
Kvalitativ metode i markedsforskning
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Randomisering av deltakere i eksperiment
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Mål for sentraltendens:
Siste forelesning er i morgen!
Noen tanker om ny Avisundersøkelse Helge Holbæk-Hanssen Mediebedriftenes Landsforening Standardiseringskonferansen januar 2008.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Våler kommune, Hedmark Opinion AS Juni 2016.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Holdninger til helseforsikring
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utvalg og metode Målgruppe
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Forskningsdesign: eksperiment
Bedriftsundersøkelsen 2017
Rekruttering og deltakelse i korps
Norsk e-helsebarometer 2017
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Hypotesetesting: Prinsipper
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Markedsanalyser og prognoser
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Repetisjon, del I Metode
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Figur side 19 Figur 1.1 Besøk av bankkontor respondenter.
Forelesning nr. 5 Kapittel 4: Statistisk metode
SIV : Metodevalg Stokastiske variabler
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling – gjennomføre det empiriske arbeidet. Et utvalg er dermed enhetene i undersøkelsen. Enhetene i et utvalg kan være: Land, regioner Fylker, kommuner Bedrifter, organisasjoner, grupper Individ

Utvalg og datainnsamling Det empiriske arbeidet – datainnsamlingen – kan skje på mikro nivå (individnivå) – meso nivå – eller på makro nivå (land, regioner)‏ Enhetene i et utvalg: micro – meso - macro nivå: Land, regioner makro nivå Fylker, kommuner Bedrifter, organisasjoner, grupper Individ mikro nivå

Sannsynlighetsutvalg: fire alternativer Kvantitativ metode benyttes blant annet for å kunne generalisere fra et utvalg til populasjonen som et utvalg kommer fra. Sannsynlighetsutvalg beskriver slike utvalg der det er en kjent sannsynlighet / sjanse for å bli trukket ut til å delta i utvalget. Alternative utvalg er: Enkel tilfeldig utvelging Systematisk utvelging Stratifisert utvelging Klyngeutvelging

Sannsynlighetsutvalg: Enkel tilfeldig utvelging Alle i populasjonen (universlista) har samme sjanse / sannsynlighet for å bli «trukket ut» til å delta i utvalget. Et enkelt tilfeldig utvalg med 3500 personer i Norge fra befolkningen over 17 år – der har hver deltaker ca. 1 / 1000 sjanse på å bli trukket ut (3500 personer fra ca 3,5 mill. mennesker). Datamaskiner med tilgang til hele populasjonslista /(universliste) trekker ofte ut slike utvalg – f.eks. tilbyr Statistisk sentralbyrå slike tjenester.

Sannsynlighetsutvalg: Systematisk utvelging Alle i populasjonen (universlista) har samme sannsynlighet for å bli «trukket ut» til å delta i utvalget. Ved tilgang til en oversikt over populasjonen – f.eks liste over ansatte i en bedrift, så trekkes et systematisk utvalg ved å benytte hver n-te person/enhet i lista. Telefonkatalogen for en kommune kan også sees på som en liste over husholdninger (med fasttelefon)- og kan brukes for å få et systematisk utvalg – f.eks ved å trekke ut hvert 12te telefonnummer for en kommune.

Sannsynlighetsutvalg: Stratifisert utvelging Enhetene i populasjonen (universlista) kan ha ulik sannsynlighet for å bli «trukket ut» til å delta i utvalget. Universlista deles opp i forhold til en variabel – f.eks bostedskommune. Så benyttes enkel tilfeldig eller systematisk utvelging for hver delliste (av universlista). Disproporsjonalt utvalg: ulik sannsynlighet for å delta Proporsjonalt utvalg: alle har samme sannsynlighet for å delta

Stratifisert utvalg: Disproporsjonalt vs proporsjonalt Dersom problemstillingen gjelder å vurdere holdninger blant mannlige og kvinnelige sykepleiere, velger vi å benytte et disproporsjonalt utvalg stratifisert på variabelen kjønn. proporsjonalt disproporsjonalt Alle sykepleiere % utvalg n=200 utvalg n=200 menn kvinner utvalgsbrøk/andel menn: 5% 50%

Stratifisert utvalg: Disproporsjonalt vs proporsjonalt Vi benytter et disproporsjonalt utvalg når problemstillingen fokuserer på en relativt liten gruppe i populasjonen. En relativt liten gruppe ville ha svært få representanter i utvalget ved tradisjonell utvelging (proporsjonal utvelging). I eksemplet over ville kun 10 av 200 personer være mannlige sykepleiere.

Sannsynlighetsutvalg: Klyngeutvelging Klyngeutvelging krever ikke en populasjonsliste. For å få et representativt utvalg av befolkningen starter vi med: 1. et tilfeldig utvalg av kommuner (fra kommunelista) 2. så trekkes et tilfeldig utvalg av valgkretser 3. tilslutt trekkes et tilfeldig utvalg individ innen utvalget av valgkretser innen utvalgte kommuner Manntallslista i hver valgkrets er populasjonslista som benyttes (og er tilgjengelig i alle kommuner i Norge)‏

Ikke-sannsynlighetsutvalg Fordelen med sannsynlighetsutvalg er at de er representative for populasjonen de trekkes fra som muliggjør generalisering fra utvalget til populasjonen med en gitt feilmargin. Ulempen er at det er kostbart. I ikke-sannsynlighetsutvalg kjenner vi ikke sannsynligheten for å bli trukket med i utvalget – og dermed blir en generalisering fra utvalget til populasjonen et større sjansespill enn ved sannsynlighetsutvalg.

Ikke-sannsynlighetsutvalg: tre alternativer Skjønnsmessig / slumpemessig utvelging (eks: utdeling av spørreskjema ved inngangen til et kjøpesenter)‏ Kvoteutvelging (eks: andelen kvinner må være over 40% - og intervjuerinstruksen kan da være: de neste 100 intervjuene må være kvinner)‏ Sjølseleksjon (eks: ring til for å stemme JA – og ring til for å stemme NEI – i et debattprogram på TV)‏

Feilkilder ved spørreundersøkelser: Måling Utvelging Begrep Populasjon Validitet Utvalgsfeil Spørsmål Bruttoutvalg Reliabilitet Frafallsfeil Svar Nettoutvalg Reliabilitet Justeringsfeil Inntasting Vekting Statistisk beskrivelse (prosent, gj.snitt) En svarprosent på over 60 prosent er ansett som akseptabelt - der nettoutvalget utgjør 60 prosent av det opprinnelige utvalget

Feilmarginer ved sannsynlighetsutvalg Fordelen med sannsynlighetsutvalg er at de er representative for populasjonen de trekkes fra som muliggjør generalisering fra utvalget til populasjonen med en gitt feilmargin. Feilmarginer reknes ut ved en matematisk formel – og desto større utvalget er desto mindre er feilmarginen. Feilmarginen kan også sees på som et slingringsmonn omkring et utvalgsresultat.

Feilmarginer ved sannsynlighetsutvalg Størrelse på utvalg Feilmargin (slingringsmonn) 50 personer +/- 14% 200 personer +/- 7% Om vi har et utvalg på 50 personer der 40 % uttrykker positiv holdning til EU – så er andelen som er positiv til EU i populasjonen mellom 26 % og 54% (40% +/- 14%). Ved et utvalg på 200 personer (og samme 40% er positiv) - er andelen positiv i populasjonen mellom 33% og 47% (40% +/- 7%)‏

Feilmarginer ved sannsynlighetsutvalg (p=50% - f.eks 50% har en positiv holdning til EU)‏ (utvalgsstørrelse)‏

Feilmarginer ved sannsynlighetsutvalg I lenken under kan du se hvordan feilmarginen (margin of error) varierer med størrelsen på utvalget (antall deltakere). Merk at feilmarginer er uavhengig av størrelsen på befolkningen: Et utvalg i Kina med 3000 personer har samme feilmargin som et utvalg i Norge med 3000 personer: en feilmargin på +/- 1,79 %