Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Studieretningene Samfunnsøkonomisk analyse og Økonomi og statistikk
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
SOSIAL KAPITAL.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Et velfungerende forskningssystem – hva er de største utfordringene i dag? Fagerbergutvalgets dialogmøte 31. mai 2010 John-Arne.
FORMATIV VURDERING.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Biogasskonferanse for Østfold. Sarpsborg, 23. mai 2013 Hvordan styrke Biogass-satsingen i Østfold Odd Jarle Skjelhaugen, Senterdirektør.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
WHO’s Ottawa-erklæring: Health promotion is the process of enabling people to increase control over, and to improve, their health. … an individual or group.
Kristian Stokke Globalisering Kristian Stokke
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Effektanalyse i evalueringen av de teknisk- industrielle forskningsinstituttene i Norge 2015 Frode Georgsen, 23. mai 2016.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
SE i boligsektoren: eksempler og erfaringer fra UK Sarah Prosser Fotos: Marianne Gjørv.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Forskningsinstituttenes betydning for FoU i næringslivet Lars Nerdrum, forsker.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Utredning av personvernkonsekvenser
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Meta-analyser og systematiske oversikter
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Vitenskapelig kvalitet og samfunnsnytte
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Økonomiske forutsetninger
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Konkurrerende økonomiske teorier
Skadedata og risikoanalyser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016

Om Forskningsrådets arbeid med å inkludere måling av effekter og samfunnsbidrag i fagevalueringene Iselin Theien, Forskningsrådet

Impact: Den britiske modellen  Research Excellence Framework (2014): “Impact is defined as an effect on, change or benefit to the economy, society, culture, public policy or services, health, the environment or quality of life, beyond academia”. “Impacts will be assessed in terms of their ‘reach and significance’ regardless of the geographic location in which they occurred”.

Impact – den lange definisjonen:  Impact includes, but is not limited to, an effect on, change or benefit to:  the activity, attitude, awareness, behaviour, capacity, opportunity, performance, policy, practice, process or understanding  of an audience, beneficiary, community, constituency, organisation or individuals  in any geographic location whether locally, regionally, nationally or internationally.

Impact: Samfunnseffekter/ samfunnsbidrag  3 evalueringer: 1)Samfunnsvitenskapelige institutter: Effekt- og brukerundersøkelse 2) Humanistisk forskning: Samfunnsbidrag 3) Samfunnsvitenskapelig forskning: Samfunnsbidrag

1) Samfunnsvitenskapelige institutter: Bruker- og effektundersøkelse  Brukerundersøkelse: Tradisjonell spørreundersøkelse av hvordan brukerne oppfatter FoU-tjenester fra de samfunnsvitenskapelige instituttene.  Samfunnseffekter: En kvalitativ undersøkelse basert på instituttenes egne eksempler (caser).  Kombinasjonen skal gi et helhetlig bilde av instituttenes betydning for samfunnet.

Hva er effekten et resultat av?  Forskningen skal dokumenteres (vitenskapelig publikasjon, eventuelt rapport eller utredning).  Instituttet må ha bidratt vesentlig til forskningen som ligger til grunn for samfunnseffektene.  I evalueringen teller bare forskning som er blitt utført de siste årene. (I den grad det er hensiktsmessig kan det gis referanser til en lengre vitenskapelig tradisjon).

Eksempler hentet fra de samfunnsvitenskapelige instituttene  70 caser har kommet inn. 3 eksempler:  PRIO: «Conflict is Development in Reverse»  Fridtjof Nansens Institutt: «Norsk russlandspolitikk»  Samfunns- og næringslivsforskning: «Studie av skatteunndragelse og moralsk motivasjon»

PRIO: Conflict is development in reverse  Forskning: Konsekvensene av væpnet konflikt for helse, økonomi, og politikk. (Underernæring, spedbarnsdødelighet, redusert tilgang til drikkevann).  Impact: Referanser til 23 ulike forskningsarbeider fra PRIO i Verdensbankens rapport World Development Report (2011). Rapporten en «game changer»: Væpnet konflikt i utviklingsperspektiv.

Fridtjof Nansens institutt: Norsk russlandspolitikk  Forskning: Evalueringer av norsk-russisk samarbeid fra slutten av 1990-tallet (atomsikkerhet, helse, miljø); fagbøker (fiskeri, miljø, nordområdepolitikk); populærvitenskapelig formidling (kronikksamlinger). Russisk skepsis til norske motiver.  Impact: Justerte oppfatning av russiske virkelighetsoppfatninger blant norske politikere. Nedskalering av norsk bistand.

Samfunns- og næringslivsforskning: Studie av skatteunndragelse og moralsk motivasjon  Forskning: Felteksperiment ved program for adferdsøkonomi, i samarbeid med Skatteetaten: Virkning av ulike formuleringer i brev om innrapportering av inntekt og formue i utlandet.  Impact: 150 millioner kroner i økt innberettet utenlandsinntekt – Skatteetaten har innført formuleringene som ga størst effekt.

2) Evalueringen av humanistisk forskning  Casemetodikk også her, med definisjon av impact som bygger på den britiske.  Forskningen som ligger til grunn for samfunnsbidraget, skal være forankret ved institusjonen som sender inn bidraget.  Tidshorisont: siste år.  1 case per institusjon per panel, max. 1 case per 10. ansatt.  169 caser har blitt levert til evalueringen.