FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Ferdige veiledere høring fra –
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.

1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Einar Lund, Miljøverndepartementet Nye perspektiver nasjonalt Gjeldende handlingsplanperiode blir forkortet med 1 år. MDs koordineringsansvar gjelder ut.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
USHT Hordaland Velferdsteknologi
Oppsummering av FOU - prosjekt
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Vågan kommune 1999 IKT-plan - IKT som verktøy i strategisk arbeid
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Synkron overføring - Digitalt skapt materiale fra kommunene
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Arbeidsmiljøet for ansatte
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
1 1 Ny versjon (3) IPLOS Møte i KOSTRA arbeidsgruppe Bjørn Gabrielsen, SSB.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
1 1 Kartlegging av bemannede boliger innen pleie og omsorg Borgny Vold SSB
1 1 Planlagt kartlegging: Boliger med bemanning Borgny Vold Dag Abrahamsen SSB
| Tilpasning av IPLOS til ny helse- og omsorgstjenestelov Helsedirektoratet v/Mette Grimeland.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Videreutvikling av faktaark psykisk helsearbeid og rusarbeid Målet med arbeidet i 2011 var: Å lage egne indikatorer i faktaarket for kommunalt rusarbeid.
1 1 IPLOS KOSTRA arbeidsgruppe 09. april 2011 Bjørn Gabrielsen.
Lokalmedisinske sentra –SSB Et kartleggingsprosjekt med statistikk for øyet.
1 1 Gruppeoppgaver kommunehelse pleie og omsorg forberedte innspill egne innspill totalgjennomgang.
KOSTRA arbeidsgruppene Gjennomgang av eksisterende data/nøkkeltall og kvalitetsindikatorer.
Oppsummering av FOU - prosjekt
KOSTRA arbeidsgruppemøte
Miljørettet helsevern
Samhandlingsreformen
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
Samhandlingsreformen
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Innledning Sandnes sin matrikkeldatabase inneholder mange feil og mangler. Hvordan kan vi kartlegge disse? Hvordan kan vi rette opp disse? Hvordan kan.
Samhandlingsseminar Innleiing om pasientflyt
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Oppsummering av FOU - prosjekt
«Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester»
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Øyvind Christensen – Kommunalt pasient og brukerregister (KPR) - Visninger av data for lokal styring og evaluering Øyvind Christensen –
Utskrift av presentasjonen:

FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ

KORT OM FOU-PROSJEKTET En undersøkelse og kartlegging av rapporterings-, dokumentasjons- og rutinekrav i helse- og omsorgssektoren og innen fysisk planlegging, areal og miljø Formålet har vært å 1)Identifisere og kartlegge statlige krav til dokumentasjon, saksbehandling, systemer og prosedyrer (rutiner), samt kommunalt opplevde krav 2)Identifisere og kartlegge statlige rapporteringskrav til blant annet KOSTRA og IPLOS 3)Identifisere og foreslå reduksjon, forenkling og samordning av de identifiserte rapporterings-, dokumentasjons- og rutinekravene Dette er undersøkt gjennom omfattende dokumentstudier, kvalitative casestudier og workshops

ANALYTISK TILNÆRMING- KRITERIER FOR FORENKLING

KOMMUNENES SYN PÅ RAPPORTERINGS- OG DOKUMENTASJONSREGIMET En generell forståelse for behov for rapportering og dokumentasjonsplikten Men spørsmålsforvirring, hyppige endringer og uklar og inkonsistent begrepsbruk i rapporteringsskjemaene bryter ned motivasjon for fullstendig rapportering

HVEM TILFALLER NYTTEN AV RAPPORTERINGS- OG DOKUMENTASJONSREGIMET? Innen fysisk planlegging, areal og miljø knytter det seg asymmetrisk nytte til rapporteringen Innenfor helse- og omsorg er opplevd nytte minst like stor blant enheter/virksomheter i kommunene og blant statlig aktører

STORE OG HELHETLIGE GREP VIL GI BEST RESULTAT Bedre utnyttelse av teknologiske løsninger Kompatible saksbehandlingssystemer Utnyttelse av eksisterende registre

SAMKJØRE STATLIGE FORENKLINGSPROSJEKTER Denne undersøkelsen bør samkjøres med andre statlige forenklingsprosjekter Påhektes Tidstyvprosjektet i regi av Regjeringen og KMD KS via KommIT spesielt og SSB er viktig i arbeidet Andre sektormyndigheter må delta

ANDRE HELHETLIGE GREP Bedre bruk av infobrev fra SSB til kommunene Forbedre veiledningen til KOSTRA- rapporteringen Preprogrammere inn tidligere innmeldt data

FORENKLINGSTILTAK - BEGGE SEKTORER Forenklingstiltak Forbedre veileder og veiledning Stramme opp spørsmålsstilling og begrepsbruk Forbedre funksjonalitet gjennom bedre tilrettelegging i sakssystemer Forbedre spørsmål og begrepsbruk Unngå hyppige endringer av spørsmål Kommunisere statlig nytte av rapportering til kommunene

FORENKLINGSFORSLAG- FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ Kutte spørsmålene hvor det er lite som rapporteres og dårlig datakvalitet Iverksette tiltak for forbedret datakvalitet Spørsmål som dobbeltrapporteres må kuttes Nasjonale felleskomponenter som Matrikkelen og nasjonalt planregister bør benyttes av SSB direkte Nasjonalt planregister kan for eksempel ta over for deler av KOSTRA 20plan Rapportering på tilsyn i byggesaker bør hentes enten fra KOSTRA eller fra DIBK

FORENKLINGSTILTAK- HELSE- OG OMSORG Kutte spørsmål hvor dataene ikke offentliggjøres, eller har dårlig datakvalitet Kutte Spørsmål 3 i KOSTRA-skjema 4: Om tilgjengelighet til hjemmesykepleie Kutte Spørsmål 6 i KOSTRA-skjema 4: Om beboere i samlokaliserte boliger disponert til pleie- og omsorgsformål med fast tilknyttet personell hele døgnet Kutte Spørsmål 5 i KOSTRA-skjema 5: Om plasser disponert av andre kommuner/bydeler eller helseforetak Undersøke mulighet for å hente ut statistikk fra Fastlegeregisteret Alle KOSTRA-tall for helse- og omsorgssektoren bør publiseres

FORENKLINGSTILTAK -HELSE- OG OMSORG IPLOS Fjerne krav til at engangsbrukere av hjemmetjenester må registreres i IPLOS Økt mulighet for å koble IPLOS data med andre registre I tillegg bør andre krav i IPLOS forenkles og samordnes Spørsmål om samfunnsdeltakelse Spørsmål om brukeres lege/tannlegebesøk Alle må registreres med diagnose i IPLOS Gjennomgå begrepsbruk mellom IPLOS og KOSTRA Endre rapporteringsfrist for IPLOS Tydeliggjøre begreper i IPLOS

FORENKLINGSFORSLAG HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN- DOKUMENTASJONSKRAV Samordne og utforme standardisert oppsett for dokumentasjonsinnhold i pasientjournal Kompetanseheving om bruk av fagsystemer og føring av pasientjournal Tydeliggjøring av saksbehandlingskrav for individuell plan Tydelige retningslinjer for krav til dokumentasjon ved tilsyn og klagebehandling Samordning og gjennomgang av kvalitetsstyringssystemer for internkontroll Vurdere mulighet for bruk av forenklet søknad ved fornying av vedtak om bruk av tvang