Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Advertisements

Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Dagsaktuell undervisning
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Kroppsøvingsdidaktikk
IKT i barnehage og skole - noe for jenter ? Tonje Hilde Giæver Leikny Øgrim.
Elevmotivasjon spørreundersøkelsen blant elever på 2. og 7
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Osloprøven i lesing 2014, 6. trinn
Læring av grunnleggende ferdigheter!
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA Marit Kjærnsli Oslo 30.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Den andre leseopplæringa
Nasjonale prøver.
The Reading Centre En tekst for alle? Individuell litteraturtilpasning Trude Hoel, Lesesenteret, UiS SAMSPEL 2007, 31. januar,
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Rett spor eller ville veier
Ny læreplan, nye utfordringer
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Temakveld Nettvett og spill.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Selvtillit Selvverd Skaalvik og Skaalvik, 1988
Øystein Leiknes Nag Masteroppgave i Medieteknikk Webbasert edutainment.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
PISA 2009 i et nordisk perspektiv Nordisk møte i Helsinki Oslo 26. januar 2011 Marit Kjærnsli ILS, Universitetet i Oslo.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
New Millenium Learners – prosjektet, fenomenet og utfordringer for skolen Flesland Avdelingsdirektør Øystein Johannessen Kunnskapsdepartementet.
Utvalgte resultater for SVGS
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Kvifor ynskjer me dette?
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utvalgte resultater for SVGS
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Velkommen til denne interaktive oppgaven i Engelsk, IKT og Matematikk
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Klassereiser og utdanningens betydning
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål: Hva bruker gutter og jenter fra språklige minoriteter datamaskinen til og hvor ofte? Hvordan vurderer elevene sin IKT-kompetanse? Er det sammenheng mellom IKT-bruk og faglige prestasjoner i PISA? Hvilke lesevaner og holdninger til lesing finner vi blant gutter og jenter fra språklige minoriteter sammenliknet med øvrige elever? Har det skjedd noen utvikling over tid når det gjelder jenters og gutters IKT-bruk, leseprestasjoner og lesevaner? Elevenes bruk av IKT i 2000 og 2006 Figurene viser prosentandel elever som oppgir at de bruker datamaskin til ulike aktiviteter nesten daglig. Bruken har økt i alle elevgrupper fra 2000 til 2006, og særlig blant jenter fra språklige minoriteter. Kjønnsforskjellene har jevnet seg ut, med ett unntak: Gutter spiller fortsatt dataspill i langt større grad enn jenter. Alle elever bruker datamaskinen hyppigere hjemme enn på skolen, mens kommunikasjon på nett har økt i alle elevgrupper. IKT-bruk i 2000IKT-bruk i 2006 SPRING Språk i utdanning Bruk av og selvtillit når det gjelder IKT-aktiviteter i 2006 Figurene viser fire samlevariabler som består av utsagn om elevenes bruk og selvtillit når det gjelder ulike typer dataoppgaver. OECD-gjennomsnittet = 0, standardavvik=1. De norske elevene ligger i ulik grad over OECD-gjennomsnittet, men det er relativt store forskjeller både mellom kjønn og mellom de to elevgruppene. Korrelasjon mellom samlevariablene og skåre lesing, matematikk og naturfag var nær 0 med unntak av en positiv korrelasjon (0,22) mellom minoritetsgutters leseskåre og selvtillit i bruk av Internett. Lesevaner Hyppig lesing av alle typer lesestoff har økt, men spesielt når det gjelder digitale tekster. Kjønnsforskjeller i lesevaner blant elever fra språklige minoriteter har økt, og nærmer seg kjønnsforskjellene blant majoriteten av elevene. Faglige prestasjoner Gjennomgående presterer elever fra språklige minoriteter svakere enn øvrige elever i alle de tre fagområdene. I 2000 var kjønnsforskjellene blant elever fra språklige minoriteter små, mens i lesing var de store blant majoriteten av elevene begge år. I 2006 har dette endret seg. Jenter fra språklige minoriteter presterer signifikant bedre i lesing enn gutter fra språklige minoriteter. Gapet har økt både som en følge av at jentene er blitt bedre og at guttene er blitt svakere. Dersom andel svake lesere blant gutter fra språklige minoriteter øker, står norsk skole overfor en stor utfordring. Implikasjoner for norsk skole Utviklingen viser gjennomgående at elever fra språklige minoriteter blir mer ”like” de øvrige elevene, både når det gjelder positive faktorer (lesehyppighet) og negative faktorer (kjønnsforskjeller i guttenes disfavør). Dette henger sannsynligvis sammen med integrering over tid. Et urovekkende resultat er at gutter fra språklige minoriteter gjennomsnittlig skårer svakere i lesing i 2006 enn i 2000, og det er de svakeste leserne blant disse som oppfatter bruk av Internett som krevende. Digital kompetanse krever god lesekompetanse. Her står skolen overfor en utfordring.