1 SKOLELABORATORIET Halvåpne oppgaver Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektrisitetslære og elektronikk Vitensenteret, Trondheim
Advertisements

Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
Arduino workshop Lær å styre elektronikk med en mikrokontroller Av Jon Haavie, Vitensenteret, Norsk Teknisk Museum.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Elektronisk løgndetektor
1 SKOLELABORATORIET Arduino grunnkurs 4. og 5. mars Skolelaboratoriet av Nils Kr. Rossing og Frode Øren Skolelaboratoriet ved NTNU
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
1 SKOLELABORATORIET Grunnleggende elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
1 SKOLELABORATORIET Karakterisering av sensorer Temperatur og lys Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Realfagkonferansen 2015 Fra Pythagoras til ”rørt tyttebær” eksempler på ”dagligdagse” fenomener fra fysikkens verden Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim/Skolelaboratorietved.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
1 SKOLELABORATORIET Simulering av elektroniske kretser Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Bruk av simulatorer i undervisningen Introduksjon og enkel bruk av Yenka av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Farger - Virkelighet eller innbilning Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing Grunnleggende sensorteknologi Skolelaboratoriet Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
Uke nov.- 4.des. Uke nov.- 4.des. Ord å forklare: Håp Ord å forklare: Håp.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
Assistance Service(1/2) Velkommen til Nespresso Club, du snakker med, hva kan jeg hjelpe deg med? Medlemsnummer Har du ditt medlemsnummer tilgjengelig?
1900: Spådom om år 2000.
Transistorer og lysdioder - elektronikkens arbeidshester
Arduino blokkprogrammering lynkurs 04
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Bygg og bruk et kolorimeter
Korleis verkar ein brytar?
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Hvordan virker en bryter?
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Å skrive noveller.
Bygging av elektronisk terning
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Skolelaboratoriet ved NTNU
DICOM pt. 14, GSDF.
Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
Elektrisitet og magnetisme
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Venner & valg Avslutning.
Virkemidler - i reklame.
Kapittel 1: Lys, syn, farge
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Vannrakett med fallskjerm
Video i undervisningen
Velkommen til Newtonrommet
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Energiavregning 2016 Og litt om 2017.
Elektronisk løgndetektor
Periodeplan for Januar 2019
Elektronisk løgndetektor
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Rekruttering av kompetanse - ny tid, nye krav og nye utfordringer ?
Vitaminer og mineraler
CanSat – Analyse av data
Solcellens virkemåte (analogi)
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
Våre funn så langt? Hvordan håndtere dårlige perioder på egenhånd?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

1 SKOLELABORATORIET Halvåpne oppgaver Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU

2 SKOLELABORATORIET Sparkfun Arduino Inventor’s kit V3 Sparkfun pris:100$ Robonor pris: kr.1000,-

3 SKOLELABORATORIET Leveres i en plasteske

4 SKOLELABORATORIET Oppgave 1 Lag en batteritester? Det skal lages en batteritester. Studer databladet for batteriet og finn ut hvilke kriterier dere vil sette for et ubrukelig, et dårlig og et godt batteri. Spesifikasjon 1A Les av kalibrert spenning, og skriv den til monitoren Spesifikasjon 1B Skriv tekster til monitoren som forteller om batteriet er godt eller dårlig Spesifikasjon 1C Monter dioder som viser om batteriet er godt (grønn), dårlig (gult) eller ubrukelig (rødt) Utfordring Hvordan vil dere teste ut kretsen?

5 SKOLELABORATORIET Oppgave 2A, B Lag en blomstervanner? Det skal lages en automatisk blomstervanner. Spesifikasjon 2 A Vanning skal skje kun når planten er tørr Vannmengden skal kunne tilpasses plantens behov Spesifikasjon 2 B Det skal legges inn ekstra sikkerhet mot til søl. Dersom det kommer vann på bordet skal vanningen stoppe umiddelbart. Hvordan vil du teste ut om denne fungerer som den skal?

6 SKOLELABORATORIET Oppgave 2C Lag en blomstervanner Spesifikasjon 2 C Differensiert vanning Noen planter trenger lite vann ofte, andre mye vann sjelden. Vurdere fuktighetsgraden slik at litt tør gir 0,5 dlvann. Svært tørr gir 1dl vann.

7 SKOLELABORATORIET Vannet i et begerglass skal varmes opp til 30 C ved hjelp av et lite varmeelement. Spesifikasjon 3 A Lag en innretning som varmer opp og holder temperaturen konstant på 30C. Spesifikasjon 3 B … gir fra seg en høy tone hver gang den går fra 29C til 30C. … gir fra seg en dyp tone hver gang den går fra 30C til 29C. Utstyr: Begerglass, termometer, vann NTC motstand (50 kOhm) Motstandstråd, batteri m/tilkobling Arduino Oppgave 3A og B Lag en vannvarmer

8 SKOLELABORATORIET Du skal på forhånd beregne hvor lang tid det vil ta å varme opp fra starttemperaturen til 30C Hvordan vil du gjøre det? Oppgave 3C Lag en vannvarmer

9 SKOLELABORATORIET Oppgave 4 A Programmer en elektronisk terning Det skal lages en elektronisk terning ved hjelp av 7 lysdioder Spesifikasjon 4 A Med ett trykk på en bryter skal terningen gi en verdi fra 1 – 6. Verdiene skal angis på samme måte som øynene på en vanlig terning Hva er det minste antall I/O utganger som er nødvendig for å lage terningen? Hvordan vil dere teste kvaliteten til terningen? Utstyr: Multimeter, Arduino

10 SKOLELABORATORIET Spesifikasjon 4 B Dere skal nå legge inn en bryter til som gir 50 % større sjanse for å få en 6’er enn den ”rettferdige” terningen. Lag mekanismen for å velge mellom de to terningene slik at den som kjenner trikset lett kan velge den urettferdige terningen uten at de andre merker det. Undersøk om ett av de andre lagene klarer å avsløre jukset? Hvordan vil dere teste at den oppfyller kravet? Oppgave 4 B Programmer en elektronisk terning

11 SKOLELABORATORIET Oppgave 5 A Programmer et trafikklys Bestem rekkefølgen på lysene i et trafikklys når lyset skifter fra rød til grønt og fra grønt til rødt. Programmer trafikklyset slik at: Det er rødt i 5 sek, gult i 1 sek og grønt i 5 sek. Koble opp trafikklyset med: Rød, Gul og Grønn lysdiode og skriv programmet

12 SKOLELABORATORIET Endre sekvensen i oppgave 1 slik at trafikklyset blir stående på rødt lys, helt til noen gir fotgjengerknappen ett kort trykk. Etter 5 sek. skal lyset skifte til grønt på riktig måte, være grønt i 5 sek., før det igjen skifter tilbake til rødt på riktig måte, hvor det blir stående til det kommer et nytt trykk på fotgjenger knappen. Nyttige opplysninger: - Bruk trykknappen som følger med settet Oppgave 5 B Grønt lys på forespørsel

13 SKOLELABORATORIET Endre programmet fra oppgave 5 B slik at det blir grønt lys i 8 sek hvorav de siste 5 skal være blinkende. Hvert blink skal være 500 ms på og 500 ms av. Trafikklyset skal ellers oppføre seg som i oppgave 5 B. Oppgave 5 C Grønt lys på forespørsel med blinkende avslutning

14 SKOLELABORATORIET Løsning oppgave 5 D Blinkende grønt lys på forespørsel med lyd Hvert grønt lysblink skal etterfølges av et kort pip på 100 ms. Lyden skal lages i en egen funksjon som genererer lydsignalet med en lengde som bestemmes idet funksjonen kalles.

15 SKOLELABORATORIET Når det blir mørkt skal lyset gå over i blinkende gult. Det skal da være 0,5 sek. på og 0,5 sek. av helt til det blir lyst igjen. Det skal være nok å legge hånda over den lysfølsomme motstanden for at det skal begynne å blinke. Nyttige opplysninger: Koble opp den vedlagte fotomotstanden. Bruk spenningsdeler. Oppgave 5 E Blinkende gult lys etter mørkets frambrudd Løsningsforslag oppgave 5 E

16 SKOLELABORATORIET Tenk dere en fotgjengerovergang. Når en trykker på den ene siden av gaten så skal begge lysene virke samtidig. Dette skal fungere uansett fra hvilken side bestillingen kommer fra. Kan dere løse denne oppgaven ved å gå sammen to og to grupper? Tenk dere at dere skal lage et lyskryss hvor det ene lyset er for fotgjengerovergangen og det andre for bilene. Hvordan vil dere nå løse oppgaven ved hjelp av to sett? Oppgave 5 F To lys som fungerer sammen

17 SKOLELABORATORIET Turbidimeter Spesifikasjon – Lag et turbidimeter: Et turbidimeter består av en lyskilde og en lyssensor, montert i et mørkt kammer som hindrer lys fra utsiden å slippe inn. Kammeret må være så stort at det kan romme et plastkrus med plass til 1,5 – 2 dl vann. I denne oppgaven benytter vi et ferdig laget kammer med lyskilde og lyssensor. Lag et turbidimeter som kan måle spredningen av lys i melk som funksjon av konsentrasjonen Dere skal så sette ti krus med vann og melk i rekkefølge fra den svakeste konsentrasjonen til den sterkeste Tilslutt får dere en ukjent konsentrasjon hvor dere skal bestemme antall dråper melk

18 SKOLELABORATORIET Turbidimeter - realisering Krafig lysdiode som sender ut hvitt lys Detektoren er en LDR (fotomotstand)

19 SKOLELABORATORIET Midler 500 målinger og finner gjennomsnittet som skrives til displayet Turbidimeter - realisering

20 SKOLELABORATORIET Resultatene