Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver
Årshjul tilbud og inntak Struktur/Tilbud Høsten Endelig dim. Søkning og inntak – Prognoser - Sommeren Vinter Dimensjonering/Prøveinntak Våren
F orholdet mellom elevens ønsker, arbeidslivets opplæringskapasitet og tilbud Søkerne Skolene Arbeidslivet Kapasitet Profil / Fagmiljø Kompetanse Politiske målsettinger Interesse Skole Venner Omgivelsene Elevenes rettigheter 1/3 Konjunkturer Rekrutterings- behov Bransje- og Samfunns ansvar
«4 årsløpet» Skolene har fått et større ansvar for hele 4 årsløpet fram til sluttkompetanse. Øke antall fullført og bestått – nærvær! Større helhet og perspektiv, eks PTF mot læreplass! Større samsvar mellom forslag til tilbud og læreplasser! Tidlig innsats og tett på!
Årlig sak som legges fram for Hovedutvalget for utdanning Forberedes på bakgrunn av erfaring og i dialog med representanter fra arbeidslivet. Alt fra Opplæringskontor til bransjeforeninger, arbeidslivets organisasjoner til regionale instanser. Særinteresser vis a vis fellesinteresser!? Saken: Tilbakeblikk, 5 år Utviklingstrekk Konkrete innspill Samlet vurdering Forslag til vedtak:
Tilbudsstrukturen 2016/17 Vedtak: 1. Inntaket pr 4. august 2015 til videregående opplæring tas til orientering 2. Tilbudsstrukturen for 2016/17 dimensjoneres i henhold til målet om 85% innfrielse av elevenes førstevalg, elevenes rettigheter og til de økonomiske rammene som blir fastsatt i budsjettet for Utdanningstilbudet skal dessuten være i størst mulig samsvar med bransjenes behov for kompetanse og tilgjengelige læreplasser.
Tilbudsstrukturen 2016/17 fortsetter 3. Sande, Holmestrand, Horten, Melsom og Thor Heyerdahl vgs oppretter Studieforbedrende utdanningsprogram for Medier og Kommunikasjon fra skoleåret 2016/17. (4. Horten vgs oppretter fra skoleåret 2017/18, Vg2 Medier og kommunikasjon innenfor utdanningsprogrammet Design og håndverk for å ivareta den yrkesfaglige opplæringen innenfor Medier og kommunikasjon.) 5. Færder og Sandefjord vgs konverterer Utdanningsprogrammet Studiespesialisering med formgivingsfag til Studiespesialisering med Kunst, arkitektur og design fra skoleåret 2016/17
Tilbudsstrukturen 2016/17 fortsetter 6. Greveskogen vgs opprette 2 nye søkbare tilbud innenfor Studiespesialisering, 1) Tilbud i med ekstra fordypning i fremmedspråk (5 timer ekstra programfag på studiespesialisering i Vg 1) og 2) Tilbud med ekstra fordypning i realfag (5 timer ekstra programfag på studiespesialisering i Vg 1) 7. Thor Heyerdahl vgs oppretter fra skoleåret 2016/17 Vg2 Ambulansefag under forutsetning av en avtale med ambulansetjenesten som sikrer stabilt inntak til tilbudet og læreplasser. 8. Skolenes plasstall tilpasses etter prognoseinntak i henhold til punkt 2.
Utdanningspro gram Lærefag med ledige læreplasserLærefag med for mange søkere BA Malerfaget, Murerfaget, Rørleggerfaget, Taktekkerfaget Ventilasjon - og blikkenslagerfaget, Treteknikk og Glassfag Tømrerfag DHFrisørfagetBlomsterdekoratør HS (Framtidig behov for helsefagarbeidere, men ikke nok tilgjengelige læreplasser) EL Kulde- og varmepumpemontør Automatiseringsfaget, Dataelektronikerfaget, Elektrikerfaget, Produksjonselektroniker RM Industriell matproduksjon, Institusjonskokk, Butikkslakter, Baker og Servitørfaget Kokk SS Logistikkfaget, Yrkessjåfør IKT-servicefaget, Salgsfaget, Sikkerhetsfaget Reiselivsfaget TPLaboratoriefaget Produksjonsteknikkfaget Bilfag, lette kjøretøy, Industrimekanikerfaget Sveisefag, Matros og Motormann 300 søkere mangler plass – 300 plasser mangler søkere Utdanningsprogram og fagområder med ledige læreplasser sett opp mot fagområder hvor det er flere søkere enn læreplasser (minimum 5):