Sikkerhet og Beredskap bygges på din erfaring Rogaland Driftsoperatør Forening 15. Mars 2012 Sven Olav Yndestad IVAR IKS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Systematisk HMS arbeid
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
Hygieniske barrierer i vannforsyningen Jens Erik Pettersen Finnsnes, oktober 2005.
BEREDSKAP NØDVANNFORSYNING
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kompetansesamarbeid i Jær-regionen Sigmund Berge.
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Konstruksjoners sikkerhet
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Risikostyringsprosessen
Godt Vann Drammensregionen (GVD)
GVD – Kartlegging av Nødvann og Øvrig Beredskap for vannforsyningen April 2012 ? ? ? Vannverk og ”Reservevannverk”:
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
(12) Ordstyrer setter oss på sporet Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal vurdere om vannforsyningen har tilstrekkelige hygieniske.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Program etter lunsj Kort innledning til grp.om hpl/budsjett Gruppearbeid ½ time Kort om rådsmøte Kort om nestlederprosjektet 100 års jubileum Heltid/deltid.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Samarbeid om beredskap i kommunene Sillongen, 16. november 2012 v/rådmann i Østre Toten kommune, Aslaug Dæhlen.
ROS-analyse.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
FOKUS PÅ VANNVERKS BEREDSKAPSPLANER - MATTILSYNETS SJEKKLISTE Birger Willumsen Distriktskontoret for Salten.
Vannleveranse og beredskap Tilfeldigheter eller planer……..? Erling Aass Drammen kommune, vann og avløp.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Strømbrudd i Steigen 25. – 30. januar Hvorfor det ikke gikk galt.
1 Arbeidsmiljø ved avløpsanlegg Fagdag i regi av Driftsoperatørforeningen i Rogaland Sola, 11. mars 2010.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kommunal beredskapsplikt
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Beredskap og krisehåndtering i virksomheten
Veileder for utarbeidelse av tiltakskort
Alternativ vannforsyning for Ålesundsregionen
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Mal: Risikoanalyse med rettleiing
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Standardisering av IT-virksomheten
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhet og Beredskap bygges på din erfaring Rogaland Driftsoperatør Forening 15. Mars 2012 Sven Olav Yndestad IVAR IKS

IVARs vann - og avløpsanlegg 2 Offentlig selskap (IKS) med ca 180 ansatte Eiet av 12 kommuner Leverer tjenester innen vannbehandling, avløpsrensing og avfallshåndtering/ gjenvinning Omsetning ca. NOK 500 mill fra kjerneområdene eller: 46 mill m 3 vann 52 mill m 3 avløp tonn avfall Krokaheia VBA Jørpeland RA Tau RA STRAND

Risiko og beredskap i IVAR: Risikoanalyse i prosjekteringsfasen (for større anlegg) Risikoanalyse i tidlig driftsfase Ellers etter behov og minst hvert 5. år. Gjennomføres i samarbeid med seksjonsleder (operativ leder) og driftsoperatører. Analyser gjennomført for biogassanlegg, oppgraderingsanlegg og slambygg SNJ, Forus Gjenvinningsstasjon, Hogstad kompostering, transportanlegget rentvann, renseanlegg Sirevåg, Vigrestad, Grødaland, Nærbø og Vik, avløpspumpestasjonene. Samarbeider med kommuner om lokale analyser: Rennesøy, Strand, Time, Gjesdal, Forsand, Suldal. Fra sommeren 2012: 3 heltids ansatte på sikkerhet og beredskap. Enkle øvelser (tabletop) gjennomføres årlig.

Ledningsbrudd og forsyningssvikt:

Skadepotensialet er stort:

- Veldig stort:

Vi håndterer kritiske prosesser og utstyr

Og har ansvar for magasinert energi

Med et utrolig stort skadepotensial:

Vi har ansvar for vår viktigste næringsmiddel

Brann på Forus

Trusselbilde: Teknisk svikt (strømbrudd, svikt i anlegg og utstyr, brann/eksplosjon etc.) Naturkatastrofer (ekstremvær, flom, tørke, ras i magasin) Organisatoriske forhold (Uklare ansvarsforhold, manglende beredskap, kompetanse etc.) Det utenkelige skjer også: Rettede eksterne handlinger (sabotasje, forgiftning, terror etc.)

Veileder (2006: MT, DSB, NV, HOD) Kartlegging av farer Angir et visst ambisjonsnivå, bl.a. nødvannforsyning Forslag til ”standardhendelser” som bør sjekkes Detaljert beskrivelse av ”Vannforsynings-ROS” Kategorier for sannsynlighet og konsekvens Opplegg for beredskapsanalyse (dim. hendelser) Mal for beredskapsplan

Vårt viktigste redskap: ROS-analysen Kartlegger mulige faresituasjoner og konsekvenser Bidrar til økt fokus på forebygging av uhell (å være etterpåklok på forhånd) Gir grunnlag for riktig dimensjonering av beredskap (mannskap, utstyr, organisering osv.) Letter prioritering av tiltak For å håndtere risiko må man ta risiko!?

Analyseprosessen (er ikke vanskelig – kan læres av alle) 1.Valg av arbeidsgruppe 2.Etablering av kategorier for sannsynlighet og konsekvens 3.Identifisering av uønskede hendelser 4.Årsaksanalyse 5.Konsekvensanalyse 6.Beskrivelse av risiko ved hjelp av risikomatriser 7.Utarbeidelse av handlingsplan.

Arbeidsformen er viktig! Medvirkning fra operativt nivå Tverrfaglighet, faglig bredde Arbeidsgruppen må fungere, være kreativ Engasjert leder med gode sosiale og strategiske egenskaper Arbeidet og framstillingen må gjøres så enkelt som mulig.

Matrisen: Risiko = sannsynlighet x konsekvens

BetegnelseForklaring Svært sannsynligSS Hendelsen forekommer fra tid til annen. (flere hendelser årlig) SannsynligS Kjent i bransjen at hendelser forekommer årlig Deltakerne har selv opplevd enkeltstående hendelser Kan skje de neste 1 – 10 år Mindre sannsynligMS Kjent i bransjen at hendelsen har inntruffet de siste 5 år Hendelsen kan oppstå de neste 10 – 50 år Lite sannsynligLS Hendelsen er ukjent i bransjen Kan ikke utelukkes Kategorier for sannsynlighet

Beskrivelse av konsekvens for: Betegnelse A VannkvalitetB ForsyningssikkerhetC Omdømme og økonomi Svært alvorlig SA Alvorlig brudd på gjeldende krav, fare for liv og helse. Drikkev.forskr. § 18 trer i kraft Alvorlig og omfattende leveringssvikt som rammer størstedelen av abonnentene i forsyningsområdet Omdømme langvarig tapt Økonomisk tap > 1 mill. kr AlvorligA Brudd på gjeldende krav, liten fare for liv og helse Langvarig forsyningssvikt til enkelte områder (> 1 dag) Omdømme kortvarig tapt Økonomisk tap > kr Mindre alvorlig MA Kortvarig mindre brudd på gjeldende krav Kortvarig svikt i enkelte områder Omdømme truet Økonomisk tap > kr UbetydeligUB Kvalitet påvirkes ubetydelig, gjeldene krav overholdes Ubetydelig påvirkning Omdømme ikke truet Økonomisk tap < kr Kategorier for konsekvens

HENDELSE 5.1TEMAS-NIVÅK-NIVÅRISIKODRØFTING OG KOMMENTARER Akutt forurensning i tilsigsområde av diesel/ bensin/ parafin. Uakseptable konsentrasjoner ved inntak kvalitet MS SA Brønner ligger mellom to veier. Spesielt veien ovenfor er en trussel med tanke på trafikkuhell. Finnes ingen reserve pr i dag. Nytt anlegg ved Hønesteg er vurdert tidligere. Planleggingen bør videreføres. leveranse SA økonomi SA Vannkilden HENDELSE 5.5TEMAS-NIVÅK-NIVÅRISIKODRØFTING OG KOMMENTARER Fysisk påvirkning fra ekstremvær kvalitet S MA Pumpehus ligger under bakkenivå, fare for oversvømmelse ved flom. leveranse MA økonomi MA HENDELSE 5.2TEMAS-NIVÅK-NIVÅRISIKODRØFTING OG KOMMENTARER Mikrobiologisk forurensning fra avløp eller gjødsel kvalitet MS MA Inngjerdet. Ikke registert som problem foreløpig. leveranse UB økonomi UB Analyseskjemaet

27 hendelser er vurdert. 2 er lagt til rød sektor, mens 17 ligger i gul sektor. Den viktigste trusselen ligger i brønnplasseringen som er utsatt med tanke på trafikkuhell / dieselsøl og lignende. Ut over dette påpekes behov for sikring av basseng og en oppgradering av en del rutiner. Aggregat for nødstrøm må også vurderes. 1. Forsyningsområde 5: Sand Ca 1500 personer. 2 grunnvannsbrønner (20 m) i løsmasse Byggeår ca UV- vannbehandling. Vannglass. 3 (4) trykksoner. Basseng Vestly 600 m3. Basseng Preståsen 900 m3. Rørmateriell hovedsakelig PVC. Reserveforsyning: Reserve i basseng. Krisevannforsyning: Via tanktransport. Forsyningsområde 5. Sand

Hen.nr.Uønsket hendelseTiltakForbedrerAnsv.FristSanns.Kons. Risiko 5.1 Forurensning i tilsigsområde fra bensin / diesel Vurdere styrket autovern. Gjennomføre planlegging av nytt brønnområde. Sannsynlighet. 5.8, 5.13, 5.23 Langvarig strømbrudd. Pumpehus / vannbehandling: Vurdere eget aggregat- ellers tilrettelegge tilkopling. Konsekvens Høye kimtall i enkelte rørstrekk. Program for spyling / rengjøring.Sannsynlighet Innlekking av forurenset vann til basseng. Sikre lufterør mot fugl / insekt. Vurdere lufting via ventilkammer. Sannsynlighet. 5.25Innbrudd / Hærverk i basseng.Montere alarm.Sannsynlighet. 5.9 Innbrudd Hærverk i vannbehandling Som ovenforSannsynlighet. 5.7, 5.12Kortvarig strømbruddSom ovenfor.Konsekvens. 5.6Brann i vannbehandlingen. Termokontroll. Montere brannalarm, evt i kombinasjon med 5.9. Konsekvens. 5.14Ledningsbrudd hovedledning. Kan medføre krisevannforsyning- sikre beredskapsplan / øvelse. Konsekvens. Forsyningsområde 5: Sand 1.Forsyningsområde 5. Sand Det viktigste til slutt:

En myte at systematisk kartlegging av risiko genererer store kostnader! Mange tiltak kan være enkle og utføres ”på dagen” Eksempler: - Låsing av et ventilratt for å hindre at råvann slippes ut på nettet - Utarbeide skriftlig prosedyre/handlingsplan for en spesiell situasjon - Etablere tilkopling for mobilt aggregat - Registrere kummer under sjøvannstand og montere hette/plugg - Montere innbruddsalarm - Gi grundig informasjon til HV og forsvaret om nedbørfelt og vannkilder - Termofotografering for å forebygge brann i hovedtavle - Sikre basseng mot fugler/dyr ved å montere nye rister foran ventiler - Forhåndsplanlegging av reparasjon av ledningsbrudd i komplisert område - Opplæring av personell

Kan spare investeringer ved å kalkulere og akseptere et visst risikonivå Eksempler: –IVARs hovedforsyning: Kravet til reparasjonstid ble redusert fra 36 timer til 24 timer for den delen av ny hovedledningen hvor sannsynligheten og konsekvensen av brudd var lavest. Gevinst: 150 mill. kr –Nødvann: Tankberedskap er dimensjonert for totalutfall av vannforsyningen til p ”Bare” alternative vannkilder (grunnvann) er dimensjonert for totalsvikt i vannkvalitet, for eksempel ved radioaktivt nedfall (3-5 l/p.d.)

Beredskapsanalyse Godt og detaljert beskrevet i veileder Poenget er å finne dimensjonerende hendelser Håndterer man disse håndterer man ”alt annet” Vi har brukt metodikken i noen tilfeller I mange tilfeller iøynefallende hvilke hendelser som bør omfattes av beredskapsplanen

Noen felleshendelser skal være med: Iverksettelse av nødvannsforsyning. Situasjoner med forhøyet risiko (ekstremvær etc) Sabotasje, terror, eller trussel om dette Men mye hentes fra ROS-arbeidet.

Beredskapsplan God mal i veileder, men ingen fasit Sentrale administrative opplysninger, mål for vannforsyningen, organisering etc. Egen operativ del, operative mål og strategier Viktig med tydelig skille mellom administrativ og operativ del Må være enkelt å finne fram i plan/perm Kortfattet, konkret og rett på sak Papir eller elektronisk? (En papirversjon kan bli en god elektronisk versjon. Verktøyet bør aldri bli det primære. Bør velge det som er enklest, rasjonelt og mest attraktivt for brukerne)

Øvelser er avgjørende for god beredskap

Det er alltid noe en ikke hadde tenkt på:

Men det hjelper å øve: Takk for oppmerksomheten!