Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kompetansesamarbeid i Jær-regionen Sigmund Berge
2
FINNØY RENNESØY KVITSØY RANDABERG STAVANGER SANDNES SOLA KLEPP TIME HÅ GJESDAL IVARs medlemskommuner
3
Organisasjonskart Representantskap Styre Adm. direktør Drift Marked og utvikling Plan/utbygging Økonomi/adm. Kilder og vannbehandling TransportanleggAvfallsdeponi Kompostering Avløpsrensing Felles vedlikehold Tjenesteutvikling Informasjon og merkevare
4
IVAR IKS •Hovedvannforsyningen til ca. 260.000 personer –Vannkilder, vannbehandling og hovedoverføring •Hovedtransportsystem for avløpsvann og større, sentrale renseanlegg •Behandling av avfall –Kompostering, energigjenvinning, deponering –Gjenvinningsordninger •Totalansvar for VAR i 2 kommuner •100 ansatte
5
ROVAR-prosjektet (2004-2006) •Utredet mulighetene for et nytt, regionalt VAR-selskap, bestående av teknisk etat i de 11 eierkommunene og IVAR IKS. Totalt ca. 200 årsverk. Årlige kostnader 500 mill. kr •Hovedfordeler, bl.a: –Stort attraktivt kompetansemiljø, sterkere profesjonalisering –Betydelige gevinster ved regional samordning av infrastruktur –Mulighet for rasjonalisering, standardisering, stordrift, innkjøp, lager, driftsstasjoner, spesialutstyr osv. –Årlige besparelser på ca. 10-12 % (50-60 mill. kr)
6
Kommunene sa nei til ROVAR •Skepsis til et nytt stort AS, tap av politisk innflytelse osv. •Skepsis til av avhende eierskap til infrastruktur Men, alle eierne var enige om: •Mest mulig av fordelene gjennom IVAR •Videreutvikling av det interkommunale samarbeidet
7
Hovedproblem i VA-bransjen også i Jær-regionen (Stavanger-regionen): •Norsk, hvit mann, 55 ++ !! •Flere kommuner med små tekniske miljøer •Sterkt press frå oljeindustrien og andre bransjer •Ca. 12-15 ledige VA-stillinger i IVAR og kommunene i Jærregionen/Stavangerområdet •Kommunene slåss om de samme fagpersonene og overbyr hverandre •Fagpersoner flytter mellom kommunene
8
Ikke bare lønn….. •Mange ønsker å arbeide større kompetansemiljø •Mulighet for personlig utvikling •Spesialisering •Delta i større, spennende prosjekter •Mulighet for utenlandsoppdrag osv.
9
Erfaringer fra kommuner i Stavanger- området Kommune A: •Ansatte 2 unge, flinke sivilingeniører, utdannet i Sverige •Påkostet omfattende opplæring, flytting, bolig osv. •Sa opp og gikk til jobb i oljerelatert virksomhet etter 6mnd. ”pliktjeneste” •En av grunnene som ble oppgitt var ønske om å være en del av et større fagmiljø
10
Kommune ”B” •Har brukt ca. 150.000 kr på hodejeger og annonser i over ett år •Ansatte en avd. leder for utbygging/prosjekt innen VA •Sa opp etter 3 dager i jobben
11
Kommune ”C” •Ingen på teknisk etat har lengre historikk enn 5 år •Anlegg er dårlig dokumentert •Eneste VA-ingeniør har nå sagt opp
12
Kommune ”D” •Ingen ingeniører på driftsavdelingen har VA- kompetanse •”Utallige” utlysninger - ingen kvalifiserte søkere
13
Kommune ”E”: •Ga opp å ansette VAR-medarbeider etter mange utlysninger •Kommunen har prioritert –Byggesak, regulering, planbehandling etc. –Bygging av skoler, barnehager, idrettshall –Byggvedlikehold og vegvedlikehold •VAR-området er overført til IVAR
14
Eiernes ”bestilling”: •Det regionale samarbeidet innen vann, avløp og renovasjon skal videreutvikles gjennom IVAR •Motivet er: –Framtidsrettede regionale fellesløsninger –Fortsatt effektivisering –Utvikle et sterkt kompetansemiljø –Verktøy for regional utvikling
15
Nye samarbeidsformer: •Oppbygging av et sterkt kompetansemiljø innen VAR som gjøres tilgjengelig for kommunene •Samtidig kartlegge og sørge for at spesiell kompetanse, utstyr osv. i enkelte kommuner blir tilgjengelig for flere kommuner •Egne ”kommunekontakter” •Samarbeidsfora og fagmøter
16
Sentalt kompetansesenter Kommune- kontakt C Kommune- kontakt B Kommune- kontakt D Kommune- kontakt A Spesielle tjenester i en kommune
17
Kommunekontakt Kommune- kontakt Tjenesteutvikling IVAR Plan/utb.DriftØkonomi Teknisk etat Kommune
18
Sentrale oppgaver for kommunekontakten •Være ”lommekjent” i aktuell kommune: –Kjenne kommunens mål, strategier, planer og behov –Må ha inngående kunnskap om VA-anleggene •Være sterkt engasjert i overordnet planlegging, hovedplaner, kommuneplan, utbyggingsområder etc. •Identifisere aktuelle prosjektet og oppgaver som kan løses gjennom det sentrale kompetansemiljøet •Utføre utredninger, skisseprosjekter, ROS-analyser, beredskapsplanlegging, IK-system etc.
19
Eksempel: Sentalt kompetansesenter En stilling (årsv.) i Kommune A: Kommune- kontakt 40% Definerte oppgaver og prosjekter 60 % fordelt på flere personer
20
Kan man ikke bare bruke konsulent? •IVAR IKS er kommunenes eget selskap, ”opprettet for formålet” (egenregi) •IVAR er ”den nære familie” og kan forfekte kommunens mål og strategier •Selskapet representerer også et tungt driftsmiljø •Kan ta et totalansvar for VAR-tjenestene i kommunen –Kommunen (v/ komm.styret) er ”strategisk bestiller” –Kommunen styrer VAR-tjenestene gjennom vedtak av hovedplaner og årlige virksomhetsplaner
21
Hva er kompetanse?? Evnen til å skape resultater
22
Kunnskaper Ferdigheter/anvendelse Motivasjon/ engasjement KompetanseKompetanse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.