Valget mellom lov og andre virkemidler Lovgivningslære 13/10-15 Inge Lorange Backer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JUS201 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Offentlighet.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Offentlighet og partsinnsyn
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Universitetet i Tromsø
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
innholdet i enkeltvedtak
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Valget mellom lov og andre virkemidler
3 Marius Stub.
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning Lovgivningslære 23/9-14 Inge Lorange Backer.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Forenkling i lovverket Lovgivningslære 28/10-14 Professor Inge Lorange Backer.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Dag Wiese Schartum, AFIN
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Samspill mellom lovgivere og domstoler
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning
3 Marius Stub.
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
5 Marius Stub.
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Valget mellom lov og andre virkemidler
Om reguleringer Randbemerkninger til
Planbestemmelser.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
3 Marius Stub.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Valget mellom lov og andre virkemidler Lovgivningslære 13/10-15 Inge Lorange Backer

Oversikt over alternativer til regelfesting - I Gjøre ingenting: Avstå fra påvirkning – Etterlate spørsmålet uregulert – frihet for aktørene (markedet) – Overlate rettsutviklingen til domstolene Tiltak innenfor rammen av gjeldende rett, uten lovgivning – Omtolking av gjeldende rett – Mer effektiv håndheving av gjeldende rett – Omlegging av forvaltningspraksis innenfor gjeldende rett Avtale med berørte – Mellom konkrete parter – Mellom forvaltningen og organisasjoner for partene – Standardavtaler (typisk fremforhandlet mellom kontraktspartenes organisasjoner) – Offentlige innkjøpsavtaler 2

Oversikt over alternativer til regelfesting - II Fysisk tilrettelegging Økonomiske incentiver – Positive og negative incentiver – Tilskudd/subsidier – Skatte- og avgiftsregler Informative (pedagogiske) virkemidler – Kunnskaps- og informasjonsplikter for aktørene – Informasjonskampanjer – Kunngjøring av «god praksis» eller praktiske fremgangsmåter, resultattavler Er alternativene til regelfesting regelfrie? 3

Momenter til valget mellom regelfesting eller et alternativ Er problemet reelt? Er problemet akutt? Er vi forpliktet til regelfesting? Hva gir sikrest de ønskete virkningene? Kostnader ved lovregulering sammenholdt med kostnader ved andre virkemidler Kan regelfesting favne for vidt? 4

Lovgivning om produksjon og omsetning av varer og tjenester «Lovregulering av markedet» – eller bør markedet overlates til seg selv? Grunner til og kostnader ved slik lovregulering Markedssvikt – Monopoler og monopoldanning (herunder naturlige monopoler, f.eks. distribusjonsleddet ved energiforsyning, og prisdumping) – Eksternaliteter - uønskete virkninger (for tredjepersoner) som ikke reflekteres i prisene – Assymetrisk informasjon – Ulikheter i partenes styrkeforhold Sikring av tilgang til godet Transaksjonskostnader ved kontraktsforhandlinger i markedet 5

Lovfestede rammer for markedet Lovregulering av inngangsbetingelser – Eks.: drosjeløyve (yrkestransportlova 2002) Lovregulering av konkurransevilkår Lovregulering av avtaler – Avtalemekanismen (avtalel. 1918); «comfort letters» – Informasjonsplikter for yteren (f.eks. finansavtalel.) – Avtalens innhold og virkninger – dispositive eller indispositive regler? (F.eks. forbrukerkjøpsl.) – Offentlig godkjenning av avtaler (konsesjonsl. 2003) 6

Lov eller forskrift? Reguleringen som helhet, eller den enkelte bestemmelse? På legalitetsprinsippets område: et formelt utgangspunkt – Hindrer ikke regulering i forskrift med hjemmel i lov – Utenfor legalitetsprinsippet: kan lov likevel være aktuelt? Eks: Statlige erstatningsordninger Fravik fra gjeldende lovbestemmelser (lex superior) 7

Generelle synspunkter Forvaltningskomiteen (1958): «fullmakt- og delegasjonsbestemmelsene [bør] ikke gis et videre omfang enn strengt nødvendig og formuleres slik at myndighetens innhold og grenser mest mulig bestemt fremgår av loven selv» Innst. S. nr. 277 ( ) s. 8: «Særlig i lovvedtak kan det således være nødvendig å gi ganske vide forskriftsfullmakter til forvaltningen fordi det kan by på vanskeligheter og til og med være uhensiktsmessig å ta alle detaljbestemmelser inn i selve lovvedtaket. I slike tilfeller må entydige uttalelser i premissene for vedtaket være sterkt retningsgivende for forvaltningens utarbeidelse av forskriftene. Ved alt lovarbeid må bestrebelsen gå ut på å gjøre lovtekstene så presise og uttømmende som mulig. Dermed unngås tolkningstvil, og behovet for fullmakter til å gi utfyllende bestemmelser blir mindre.» 8

Generelle synspunkter – forts. Innst. S. nr. 296 ( ): «Komiteen vil generelt peke på viktigheten av at forskrifter er så klare og utvetydige som mulig. Komiteen vil videre minne om at en utstrakt bruk av forskrifter bidrar til en vanskelig tilgjengelig rettstilstand ved at relevante regler må søkes flere steder. … Komiteen er … av det syn at det er grunn til å vise varsomhet med bruken av forskriftshjemler, særlig når det gjelder regler som gir rettigheter eller plikter (legalitetsprinsippet) for borgerne. Rettigheter og plikter bør i størst mulig grad fremgå av selve loven. I den grad det er nødvendig å benytte seg av forskriftshjemler på områder som faller innenfor legalitetsprinsippets anvendelsesområde, bør loven selv etter komiteens syn angi klare rammer for fullmakten, loven bør videre angi retningslinjer som forskriften må holde seg innenfor. Dette kan bidra til å gi borgerne holdepunkter for hvilke rettigheter og plikter de har samt hvilke rettslige inngrep fra myndighetenes side de må tåle.» 9

Lov eller forskrift? Momenter Regelens rekkevidde – generell hovedregel eller detalj/unntak Bør Stortinget ta stilling? Spørsmålets politiske interesse Regelens praktiske betydning Har rettsområdet betydning? – Rettigheter og plikter for private? – Avgrensning og presisering av forvaltningens fullmakter? – Domstolsprosess Hvor spesifikk, konkret og teknisk preget er regelen? Hvilken adressatkrets har regelen? Finnes eksisterende beslektede regler i lov eller forskrift? Har regelvedtak preg av en forsøksordning? Tilgjengelighet? 10