FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen 1 Automatisert saksbehandling og beslutningssystemer i forvaltningen Hva er saksbehandling og saksbehandlersystemer Beslutningsstøtte.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Ad. oppsummering av FINF4001
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Porteføljestyring – hva er det?
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Gjennomgang av forslag til
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Standardisering av IT-virksomheten
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter – hva snakker vi om Hvilke mål skal vi oppnå og hvordan Hvordan skal vi kontrollere at målene er nådd Litteratur Jansen og Schartum (2008), kap Flak (2012) Gevinst-realisering og offentlige investeringar. Kap 1-2, 7 -8

2 Fra visjon til mål til resultater til effekter. Hvordan kommer vi dit? Hvordan unngå at utilsiktede negative effekter og uønskede effekter reduserer/forhindrer ønskede gevinster? VisjonerMålResultaterTilsiktete Effekter = gevinster Utilsiktede effekter, både positive og negative Uønskede effekter (negative)

3 Gevinstrealisering defineres som: "... prosessen med å organisere og lede slik at mulige gevinster fra bruk av informasjonssystemer / informasjonsteknologi faktisk realiseres.".(J.Ward&Daniel,2006) Benefits Management Model (Ward og Daniel, 2006).

4 Prinsipper (påstander) for gevinstrealisering Prinsipp 1: IT har ingen verdi i seg selv,; men gevinster kan realiseres når IT brukes effektivt og lar virksomheter gjøre ting på nye måter. Prinsipp 2: Gevinster av IT-investeringer er mer enn rasjonalisering.Prinsipp 3: Aktiv ledelse er nødvendig for å oppnå gevinster. Prinsipp 4: Det er den politiske og administrativ ledelses ansvar å realisere gevinster fra IT-investeringer. Prinsipp 5: IT-prosjekter er også organisasjonsutvikling. Prinsipp 6: Alle prosjekter gir resultater, men ikke alle resultater er gevinster

5 Overordnet modell for planlegging og gjennomføring av IKT- prosjekter. Modellen viser samspillet mellom linjeorganisasjon og prosjekt.

FINF- H -12, Forelesning Arild Jansen. AFIN 6 Juskurs Arild Jansen SERI /AFIN, UiO 6 Samordna opptak - grunnmodellen Omfatter saksbehandlingssystemer ved lærestedene, SO- basen, registreringsbasen, elektronisk vitnemål Lokalt opptaks System (FS) Lokalt opptaks System (FS) Lokalt opptaks System (MSTAS) UNINETT SO sentraldatabase, Registreringsdatabasen, Nasjonal vitnemålsdatabase Universitetet i Oslo

. Arild Jansen. AFIN 7 Samordnet opptak som en langvarig reformprosess Politiske og rettslige endringer Teknologi/ IKT-utvikling Organisatoriske og administrative endringer

FINF- 4001,. Arild Jansen. AFIN 8 Samordna opptak - fra kaos til automatisert opptak Bakgrunn og hovedidéer for Samordna opptak Ett søknadsskjema – en saksbehandling og ett tilbud Felles- samordnet sentral og desentralisert opptaksmodell Tilrettelegge for (nær) automatisert opptak Fleksibel modell som takler politiske reformer i utdanningssektoren Rettslige utfordringer Samordning av regelverket Tilrettelegge for automatiserte fortolkninger og beslutninger Tekniske hovedutfordringer Bygge ut en teknisk infrastruktur som understøtter samarbeid og fleksibilitet i saksbehandlertildeling Koding av opptaksregelverk - delautomatisering av saksbehandling Koding og automatisert kontroll av elektroniske vitnemål fra vidg. skole

SO-prosjektet – tilnærmingsmåte Egen liten prosjekt-organisasjon med mandat fra Kunnskapsdep., men administrativt knyttet til UiO (USIT) Samordning med andre etater under KD Skrittvis og (svært) modularisert prosess Mange delprosjekter Det tekniske utviklingsarbeidet foregitt i stor grad sentralt, men implementasjon og utprøving skjedde lokalt ved de enkelte læresteder Prosjektene innebar betydelig organisatoriske tilpasninger og endringer i arbeidsdeling mellom læresteder og SO- sentral-organisasjon Prosjektet var både styrt av og forutsatte endringer i lov og forskrift

FINF- H -12, Forelesning Arild Jansen. AFIN 10 Hovedmålene ved innføring av «NOM» i 1995 ble formulert i følgende hovedpunkter: Samordning og forenkling, men fortsatt desentralt opptaksansvar. Avgjørelsesmyndighet for opptak skulle fortsatt ligge på det enkelte lærested. Bedre tjenester ved å være oversiktlig og forutsigbart for søker, lærested og sentrale myndigheter. Forbedret kvalitativt opptak gjennom høy treffsikkerhet i opptaket, slik at flest mulig får tilbud på sitt primære studieønske så tidlig som mulig i opptaket. Effektiv ressursbruk gjennom forbedret samarbeid og eliminering av overflødig dobbeltarbeid (saksbehandling for hverandre).

FINF- H -12,. Arild Jansen. AFIN 11 SO-prosjektets forløp (forenklet )

12 Tabell I: Mål, gevinster og resultat-indikatorer

FINF- H -12, Forelesning Arild Jansen. AFIN 13 Utviklingen av SO gjennom samspill mellom rettslige, tekniske og organisatoriske faktorer Politiske og rettslige reformer Teknologi Organisatoriske og administrative endringer Tilrettelegging av regelverk for automatisering, Felles U&H-lov Harmonering av regelverket Legitimering av elektronisk vitemål og opptak Vedtak om nye skolereformer Elektronisk vitnemål Automatisert opptak Reorganisering av U&Hsektor : Etablering av SO-prosjektet Enhetlig opptakssystem. Økt politisk styring og myndighet Innføring av NOM-struktur og samarbeidsmodell Etablering av felles opptakskontor Utvikling av felles teknisk og organisatorisk plattform

FINF- H -12, Forelesning Arild Jansen. AFIN 14 Dynamikken i SO-prosjektet

FINF- H -12, Forelesning Arild Jansen. AFIN 15 Hva kan vi lære av prosjektet Et langsiktig prosjekt – hvor teknisk utviklingsarbeid, endringer i regelverk og organsatoriske endringer har gått ”hånd-i-hånd” Prosjektet har ikke innebærer dramatiske endringer i eksisterende organisasjoner (lærestedene), men opprettelse av et nytt forvaltningsorgan Nødvendige endringer i ulike regeleverk mm på tvers av ulike virksomheter lå alle under en statsråd : Dette har være en interorganisatorisk, men ikke tverrsektoriell reformprosess

FINF- H -12, Forelesning Arild Jansen. AFIN 16 Fornyelse av Lånekassen – gevinster til fellesskapet Fra Flak (red.) Gevinstrealisering…., kap 8 Prinsipper og mål for fornyelse av lånekassen Informasjon og tilgjengelighet. Alle kunder skulle ha tilgang til tjenestene døgnet rundt, og informasjonen skulle tilpasses kundene bedre. Fleksibilitet. Kundene skulle i større grad kunne legge opp livet med Lånekassen slik de ønsket – via selvbetjening. Effektivitet. Lånekassen skulle drives mer effektivt med nye arbeidsformer og annen arbeidsdeling. Sikkerhet, Pålitelighet, likebehandling og sikkerhet mot misbruk av personopplysninger er grunnleggende også i den fremtidige forvaltningen av utdanningsstøtten. Nødvendig sikkerhet for å ivareta disse kravene forutsettes tilrettelagt i selvbetjeningsløsningene.

17 Eksempel: behandling av studielån (Gammel, forenklet skisse som ikke er helt korrrekt i dag) WEB/ Front end Sentral database m/data fra lærestedene Skatte- direktoratets m/kontonur + fødselsnr LIS LKs bank- forbindelse Kundens bank- forbindelse Kontroll av opptak og betalt semester- avgift Søknad med kontonr Betalings- oppdrag 1 Kontroll av kontonr KUNDE E-post om at vedtak er fattet og kan leses på WEB 4 5 Kunden leser vedtak og underskriver låneavtale og Gjeldsbrev 6 Sentral database m/data fra lærestedene Skatte- direktoratets m/kontonr + fødselsnr LKs bank- forbindelse Kundens bank- forbindelse Vedtak Søknad med kontonr Dette er fagsystemet Andre datakilder

18 Søkeren som saksbehandler: Kvalitetsikrer egne data Framtidig scenario: Søkeren blir presentert relevant informasjon for om saken i en elektronisk dialog og blir bedt om, er å kvalitetssikre om at informasjonen stemmer og bidra med ny informasjon som er nødvendig. Denne formen for datautveksling vil bidra til: Likebehandling, det er samme datagrunnlag i saksbehandlingen uansett hvor i forvaltningen informasjonen benyttes. Data mottas elektronisk og tilrettelegger til rette for automatisert bruk. Riktig kvalitet, da borgeren selv kontrollerer og vedlikeholder informasjonen. Borgerne, etatene som i dag avgir informasjon via borgeren til en annen etat og mottaker av informasjonen sparer ressurser, ; ”det blir riktig på første forsøk”. Økt sikkerhet. Et bærende prinsipp er at data-/registereier forvalter ”sannheten”, og at andre etater som har behov for denne informasjonen, henter den der og ikke skaper sine egne versjoner av informasjonen.

Hva var gevinstene Forbedring av brukerservices (målt gjennom brukerundersøkelser) Halvering av saksbehandlertiden Økonomisk gevinst : Reduksjon av bemanningen Økt grads av automatisering – bedre kvalitet på data (opplysninger) som samles inn etc. 19

Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter En oppsummering av forskningsbasert kunnskap og evidensbaserte tiltak (Prof. Magne Jørgensen, Simula research laboratory) Hva vil det si at et IKT--‐prosjekt er en suksess? Prosjektsuksess handler om å levere avtalt funksjonalitet til avtalt pris og tidspunkt sett fra prosjektledersperspektiv. Denne oppfatningen bør utvides med suksesskriterier fra oppdragsgiver og mottager av produktet. Suksesskriteriene lagt til grunn for denne rapporten er: Levert nytte (kvalitet for brukerne og etaten) Teknisk kvalitet til produktet Kostnadskontroll i prosjektet Tidskontroll i prosjektet Effektivitet i prosjektarbeidet Et prosjekt kan være en suksess mhp en faktor, f eks at all planlagt nytte er oppnådd, men være mindre vellykket på andre faktorer, f eks store budsjettoverskridelser, lav effektiviteten har, sprekk i tid,.. 20

Er det forskjell på offentlige og private IKT-prosjekter? Undersøkelser tyder på at det tidligere var forskjeller men dette gjelder ikke nå. Stor variasjon innen offentlig sektor (mhp egenkompetanse kostnadsoverskridelser, grad av nytte,) NB: de fleste off. IKT-prosjekter utføres (i stor grad ) av private konsulenter/programvarehus ( Men forskjell mellom off. og privat sektor hva gjelder : Beslutningsprosser (KS1/2), finansiering (off : budsjett-systemet) Valg av leverandører for prosjekt (Lov om off. anskaffelser, anbud) Off. IKT-fiaskoer er «godt» mediastoff, for lite fokus på off. IKT-suksesser! Arild Jansen. AFIN/UiO 21

Utfordringer og årsaker til «fiaskoer» (utdrag) Lav forståelse av kompleksiteten til systemet som skulle lages Liten evne til å stille kvalitetskrav, det vil si dårlig evne til å beskrive og evaluere ikke-funksjonelle krav Problemer med kommunikasjon av krav mellom kunde og leverandør Manglende fokus på integrasjon og god system/portefølje-arkitektur Manglende risiko-ledelse og underestimering av risiko til prosjekter Manglende oppfølging/styring av prosjektene Manglende erfaring hos prosjektledelse, uklarhet i ansvarsforhold Manglende ledelsesfokus, (prosjekter ble sett på som et IKT-prosjekt, ikke et omstillingsprosjekt med IKT-utvikling som virkemiddel [….] Liten evne/mulighet til å evaluere kompetanse til leverandører i anbudsprosess, som fører til valg av inkompetent leverandør 22

Kortfattet oppsummering En gjennomgang av forskningen gir at følgende forhold og tiltak synes å øke sannsynligheten for vellykkede IKT-prosjekter Reduksjon i prosjekt størrelse,og dermed ambisjonsnivå per prosjekt, gjennom oppdeling av større satsninger i mindre prosjekter /leveranser Hyppige leveranser underveis i prosjektene Gjennomgående nyttestyring fra konseptanalyse, gjennom prosjektet og hos mottager av leveransene Bedre, utprøvingsbasert evalueringer og valg av leverandører Kontraktstyper som gir riktige insitamenter for leverandør. I særlig grad synes fastpris prosjekter i mange sammenhenger å være uegnet og føre til mindre grad av levert nytte i IKT prosjekter Omfattende medvirkning og god kompetanse fra kunde-siden i prosjektet. Utviklingsprosesser som ser endringer i krav/mål som muligheter for økt nytte av IKT –leveransene, inkludert «smidige” utviklings-prosesser Risiko og usikkerhetsanalyser for å skaper risiko-bevissthet hos involverte aktører, god risikostyring og sikre at ambisjonsnivå ikke legges for høyt 23

DIFI: Toppledere får eget kompetansetiltak i strategisk bruk av IKT 1. IKT som strategisk virkemiddel Hvordan henger virksomhet og teknologi sammen? Toppledernes rolle og ansvar Mulighetsrommet digitalisering gir på et samfunnsnivå 2. Mulighetsrom og samspill Tydeliggjøring av departementenes og direktoratenes rolle Hvordan er situasjonen i dag? Hva er ønsket situasjon? Styring av digitaliseringsprosjekter Ledernes rolle –når og på hvilken måte utøve styring? Samspill mellom departementenes og etatenes porteføljestyring og fag-og styringsdialog Se DIFI nettside DIFI nettside Svarer disse på utfordringene som Jørgensen drøfter ? FINF- 4001, Arild Jansen. AFIN/UiO 24