Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Advertisements

INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Strategi 3)Mål 4)Avdelinger 5)Satsningsområder.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Rune Nilsen prorektor.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, november 2015.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, nov Oppdatert.
Kunnskap for en bedre verden 1 GRAFER. Kunnskap for en bedre verden 2 Det medisinske fakultet Nøkkeltall Fakultet for arkitektur og billedkunst Fakultet.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 Organisering og milepæler i fusjonsprosjektet. 2 Vi fusjonerer fordi… …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Instituttstruktur - Ingeniørvitenskap IVT styremøte 14. mars 2016.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Administrativ organisering
INTRODUKSJON.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Høgskolen i Agder Agder Kristiansand 6000 Grimstad 1600 Arendal 600
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Gruppe administrativ organisering
Orientering om søkertall
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
People Students Research Fusjon Mål: Et samlet institutt
Status for fusjonsarbeidet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
Nye retningslinjer internfakturering
Digital elektrisk energi
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Tematiske inngangsveier
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten Størseth

2 Formelle rammer Føringer gitt av overordnet myndighet Navnet er NTNU Studenter og ansatte skal sikres bred medvirkning Anledning til betydelig delegasjon av myndighet i organisasjonen Effektiv ressursbruk God forsknings- og utdanningsledelse Styrevedtak Gjennomgående linjeorganisering Tilsatte linjeledere på alle nivå Rektor øverste leder av all virksomhet Rektor med høy vitenskapelig kompetanse Prinsipper og nivåer for organisering av faglig virksomhet Rektorbeslutning Rådgivende ledergrupper

3 Faglige rammer Forskning og kunstnerisk virksomhet og utdanning på høyt internasjonalt nivå Samfunnsoppdrag: Internasjonal, nasjonal og regional rolle Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil koblet med faglig bredde og tverrfaglighet Bachelor, master (3+2 og integrerte 5-årige løp) og ph.d.- disiplin og profesjonsutdanning

4 Innledende momenter Konsepter er noe annet enn modeller. Se på organisasjonskartene som prinsipielle eksempler Det er vanskelig å foreslå en fakultetsstruktur uten å vurdere konsekvenser for inndeling i grunnenheter (nivå 3 og evt. 4) Fakultet, institutt, senter, «school» og program kan innebære forskjellige ting i de ulike konseptene

5 K0: Utgangspunktet 22 (20) enheter på nivå 2 (fakultet, avdeling, museum) Hvor mange enheter på nivå 3 og 4 (institutt, seksjon, senter, faggruppe)? NTNU HiST HiG HiÅ AB DMF HF IME IVT NT SVT Vitenskapsmuseet Handelshøyskolen Helse- og sosial Informatikk Lærer og tolk Sykepleier Teknologi Helse, omsorg, sykepleie Informatikk og medier Teknologi og økonomi Business Ingeniør og realfag Maritim Biologi Helsefag

6 K1: Internasjonale vitenskapsområder Styret Rektorat Life Sciences InstituttProgram Senter Physical Sciences Engineering Medicine & Health Social Sciences Arts & Humanities Nivå 1Nivå 2Nivå 3

7 K1: Internasjonale vitenskapsområder Vekt på forskning og vitenskapsdisiplin Relativt få fakulteter, ulik størrelse Utdanningsprogrammer tilhører normalt institutt Forskningssentre på linje med institutter (eller integrert i dem) Gjennomgående struktur; Styret Rektorat Life Sciences InstituttProgram Senter Physical Sciences Engineering Medicine & Health Social Sciences Arts & Humanities

8 K2: Utdanningsområder Styret Rektorat Realfag Humaniora Samfunnsfag Øk.-adm. Medisin og helse InstituttProgram Senter Program/SchoolTeknologi Informatikk og IKT Pedagogikk Kunst og estetisk Nivå 1Nivå 2Nivå 3

9 K2: Utdanningsområder Vekt på utdanning og profesjon Mange fakulteter/avdelinger, ulik størrelse Utdanningsprogram på fakultets- eller instituttnivå, evt. i form av «school» Forskning konsentrert i sentre Styret Rektorat Realfag Humaniora Samfunnsfag Øk.-adm. Medisin og helse InstituttProgram Senter ProgramTeknologi Informatikk og IKT Pedagogikk Kunst og estetisk

K3: Tematisk, tverrfaglig Styret Rektorat Energi InstituttProgram Senter ProgramHelse og velferd Bærekraft Havrom Profesjon Program School Nivå 1Nivå 2Nivå 3

11 K3: Tematisk, tverrfaglig Vekt på samfunnsoppdrag og tverrfaglighet Få og brede tematiske virksomhetsområder («superfakultet») Mange institutter og sentre, disiplinære eller tverrfaglige Utdanningsprogrammer på nivå 2 og/eller nivå 3 Profesjonsutdanning som spesielt virksomhetsområde Styret Rektorat Energi InstituttProgram Senter ProgramHelse og velferd Bærekraft Havrom Profesjon Program School

K3b: Tematisk, tverrfaglig (variant) Styret Rektorat Energi Fakultet A Institutt Senter ProgramFakultet B Helse og velferd Bærekraft Havrom Profesjon School C Institutt Senter ProgramSchool D Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3

K4: Hybrid, disiplin/profesjon Styret Rektorat Fakultet A Institutt Program Senter Fakultet B Fakultet C «School» D InstituttProgram Senter «School» E «School» FProgram Nivå 1Nivå 2Nivå 3

14 K4: Hybrid, disiplin/profesjon Forskningsorienterte fakulteter på linje med profesjonsskoler Relativt få enheter på nivå 2, ulik størrelse Mange institutter og sentre, disiplinære eller tverrfaglige Utdanningsprogrammer på nivå 2 og/eller nivå 3

K5: Føderal, campus Styret Rektorat NTNU TrondheimFakultet Institutt Senter NTNU Gjøvik NTNU Ålesund Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4

16 K5: Føderal, campus Integrert campus i Trondheim, satellitter i Ålesund og Gjøvik Nytt nivå 2 mellom rektorat og fakultet (nivå 1b) Kan videreføre dagens struktur med små endringer, men i så fall dublering/overlapp Konsernmodell med utvalgte fellesfunksjoner sentralisert (faglige og administrative) Styret Rektorat NTNU TrondheimFakultet Institutt Senter NTNU Gjøvik NTNU Ålesund

17 Kriterier for organisering Eksempler på aktuelle kriterier å evaluere organisasjonsmodeller etter: –Kvalitet i utdanning og forskning –Faglig integrasjon –Tverrfaglig samarbeid –Faglig identifikasjon –Stedlig identifikasjon –Felles institusjonell kultur –Omkostninger/gjennomførbarhet –Faglig/administrativ ressursutnyttelse NegativNøytralPositiv

18 Gruppearbeid I Er de ulike konseptene en fruktbar måte å gå videre på? Hvor mange og hvilke konsepter bør vi i tilfelle gå videre med? Hva er de mest relevante kriteriene å vurdere organisasjonsmodellene etter? Hver gruppe lager en liste.

19 Gruppearbeid II Gruppe 1) Berit Kjeldstad, Hans Petter Hildre, Kristian Steinnes Gruppe 2) Ingvald Strømmen, Solrun Valen, Hans Marius Martinsen Gruppe 3) Marit Reitan, Nils Kaldstad Svendsen, Terje Tvedt