Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Advertisements

Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Hverdagsrehabilitering
Selvdialysesenteret Sykepleier Elisabeth S. Hoel
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Barn som pårørende.
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Etikettebasert medisin
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Rehabilitering på CatoSenteret for brukere med kreft.
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
LCP – Liverpool Care Pathway Et pilotprosjekt i Hol Kommune i samarbeid med Utviklingssenter for sjukeheimar i Buskerud
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Forberedende samtaler
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
”I pasientens fotspor”
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Journalføring.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Elektronisk kommunikasjon i tannhelsesektoren - Hvordan og hvorfor?
Likeverdige helsetjenester for eldre
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Anabole-androgene steroider (AAS) –
BRUKERSKOLE for mennesker som lever med en demenssykdom
Familiefokusert praksis
Pasienter med hjertesykdom, som er eller har vært gravid.
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus Innovasjonskonferansen – Stjørdal – 19. november 2015 Bygget bl.a. på data samlet av Bård Fossli Jensen

OCHER Arnstein Finset, UiO Pål Gulbrandsen, UiO og Ahus Forskning ved Avd. for atferdsfag UiO, tverrfakultært nettverk Oppstart Ahus, pilotkurs RCT, 497 videoer samlet 2009-Nye stipendiater, flere metodiske tilnærminger 2011-OCHER nettverk oppstart 2013-Innovasjonsmidler – Somsagt SA Somsagt SA Bård Fossli Jensen Trond Mjaaland

Utvalgte funn Ingen sammenheng mellom sykehuslegers vurdering av egne kommunikasjonsferdigheter og faktiske kommunikasjonsferdigheter 2 dagers kurs fører til endring i ferdigheter 3 ½ år etter: – 60% mente kurset varig hadde endret deres praksis – Klar sammenheng mellom egenvurdering og ferdigheter Leger er høflige, men ikke nysgjerrige – Overser pasientens eksistensielle behov Betydelig uklarhet når informasjon gis Svært beskjeden og betydelig forvirret involvering av pasienter i beslutninger

Formålet med medisinsk kommunikasjon 1.Å skaffe legen tilstrekkelig informasjon til å gi riktige råd og behandling 2.Å sette pasienten i best mulig stand til å mestre sitt liv og sin situasjon videre Klausul: …på kortest mulig tid Medisinsk kommunikasjon er svært formålsspesifikk – men mange av midlene er verdifulle også i annen kommunikasjon, som for eksempel interprofesjonell og interkollegial kommunikasjon eller i team

Hva er problemet? Hvordan kommer problemet til syne? – Klagesaker (men de færreste pasienter klager!) – Feilbehandling (men mye feilbehandling blir aldri oppdaget!) Hvor hyppig er problemet? – Ca % av klagesaker avhengig av hvem du spør Pasienter og pårørende klager på – Ikke bli hørt, ikke bli forstått, mangelfull informasjon, dårlig oppførsel Leger klager på – Ikke tid til å ivareta, pasienter husker ikke el feiltolker, visse pasienttyper, forstyrrelser Politikere vil ha – Bedre samhandling, høyere effektivitet, færre feilbehandlinger, færre klagesaker

Hva er det egentlige problemet? Kommunikasjon tas ikke på alvor: -Ingen nasjonal satsning -Ingen dedikerte forskningsmidler -«Bifag» i medisinstudiet Men Kommunikasjon MÅ tas på alvor -Planlagt ledd i spesialistutdanningen -Krever betydelig kompetansespredning

Barriere mot endring Vi tror det er enkelt

Veien videre? « Det er første gang siden studietiden at jeg har opplevd å få ordentlig feedback på utøvelsen av legerollen» Vei-ledning Tverrfaglighet