Hvilke endringer trår i kraft fra 01.01.2016? Et studieadministrativt perspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Informasjon om hva det vil si å være teknologistudent i Oslofjordalliansen Studieåret
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
SAP-seminar StudiePlanForum – SPF Erfaringer og Utfordringer framover Forumkoordinator: Jon Inge Resell / Gunvor Elise Hanssen.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programområde og fag til Vg2
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Velkommen til bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Nothing that is worth knowing can be taught - Oscar Wilde You’ve got to fight for your right to party - Beastie Boys.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 Orienteringsmøte for studenter ved HF og SVT om School of Oriental and African Studies (SOAS) v/Univ. of London, Storbr. ONSDAG 23. FEBRUAR 2011 KL.
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Rådgiversamling i Vrådal nov
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Opptakskrav til master i pedagogikk
Fagvalg for skoleåret 2017/18
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Bachelor Hva betyr det for deg?.
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015

Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Digital arbeidsflyt for vurdering
STUDIEVEILEDNING Gro Maastad studieveileder, WANG Oslo
Professor Tor Egil Førland, UiO
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
FS-Seminar - Leangkollen
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Utskrift av presentasjonen:

Hvilke endringer trår i kraft fra ? Et studieadministrativt perspektiv

Ny felles studieforskrift Behandles i styret Studentenes rettigheter og plikter skal være de samme ved NTNU, uavhengig av hvilken campus de tilhører. Ulikheter skal være faglig begrunnet. Forslaget er justert etter innspill i høringsrunden Studentene er kommet i møte på en rekke punkter –Utvidet adgang til permisjon og adgang til å beholde studieretten –3-gangers regel opprettholdes; fakultetet selv kan innvilge fjerde forsøk Vedtaksmyndighet: studenten «eies» av fakultetet Behov for overgangsordninger i form av utfyllende regler (gjeldende for studieåret 2016/2017)

Overgangsordninger Der utfyllende regler gitt etter tidligere studieforskrift fastsetter hvordan vurderinger skal gjennomføres gjelder dette senest ut studieåret 2016/17. For øvrig gjelder utfyllende regler fastsatt etter tidligere studieforskrift, så framt de ikke er i strid med den nye studieforskriften, senest ut studieåret 2016/17. Der det er motstrid mellom ny og gammel studieforskrift, legges den løsningen som er til gunst for studenten til grunn ut studieåret 2015/16. Institusjonenes bestemmelser om emnestørrelse og fellesemner / innføringsemner som gjaldt før , gjelder inntil annet er bestemt.

Endringer i forhold til dagens forskrift ved HiST Kapittel 1 – Generelle bestemmelser Kapittel 2 Grader og yrkesutdanninger Kapittel 3 Studierett og permisjoner Ett emne kan være adgangsbegrenset, ha studierettskrav eller være åpent: En student som er tatt opp til et studieprogram eller enkeltemner ved NTNU, har rett til å melde seg til vurdering i andre emner hvis vedkommende fyller kravene til det. Studenten har også rett til å følge undervisning i emner utenfor studieprogrammet dersom adgangen til emnene ikke er begrenset eller emnet har studierettskrav. Studenter som har fullført grad ved NTNU kan søke om samme rettighet innen fastsatt frist. Tap av studierett: samme bestemmelser som tidligere med unntak av at det nå gis en tilleggstid på 50 % (HiST: 1 år) eller ikke har produsert studiepoeng de siste tre semestrene i det studieprogrammet studenten er tatt opp til (ingen slik bestemmelse ved HiST). Ved vurdering av tap av studierett for studenter tatt opp før skal det regelverket som er til gunst for studenten, legges til grunn hvis gammel og ny studieforskrift er i konflikt. Det er mulig å avta.le deltidsstudier og individuell utdanningsplan utover dette- Permisjon: Hovedregel skal være at studenten får permisjon hvis hun har avlagt 30 sp uten å grunngi søknaden, men at fakultetet kan bestemme at studenten må grunngi søknad der praksis inngår i studieprogrammet.

Endringer i forhold til dagens forskrift ved HiST Kapittel 4 Studier Beslutningsmyndighet: NTNUs styre oppretter og nedlegger studieprogram på 60 sp eller mer. Fakultetet på mindre enn 60 sp. Rektor gis fullmakt til navneendringer. Fastsettelse av studieplan og emnebeskrivelser: Viktig med presise og gode emnebeskrivelser da en del bestemmelser er tatt ut av forskriften og lagt til enten emnebeskrivelser eller utfyllende regler. Dette gjelder for eksempel mappe og bacheloroppgave (gjentak ved stryk og forbedring av karakter). Studiepoengreduksjon: Faglig overlapp skal være oppgitt i emnebeskrivelse. Vanskelig gjennomførbart p.t. Kapittel 5 Vurdering Fagspesifikke beskrivelser: Fakultetet skal utarbeide fagspesifikke beskrivelser av vurderingskriteriene. Hvordan og når gjør vi dette? Felles regler for eksamensavvikling må utarbeides (instrukser for faglærer, kandidater, eksamensvakter etc) Tregangersregelen: ??? For studenter tatt opp ved NTNU før telles forsøk fra og med studieåret 2016/17. Forbedring av karakter: studenter kan kun melde seg opp til ordinær eksamen, ikke utsatt/ny. Forbedring av karakter (delvurderinger): Der karakteren fastsettes på grunnlag av flere vurderinger, må alle tas opp igjen. Emnebeskrivelsen kan fastsette at en student som ønsker å forbedre karakter i emnet, kan ta opp den enkelte delvurdering. Gjentak ved stryk: Emnebeskrivelsen eller utfyllende regler fastsetter hvilke vurderinger som må tas opp igjen når studenten ikke har bestått emnet. Tospråklige ordbøker: alle studenter gis adgang til dette (med faglige unntak) Målform og språk ved skriftlig vurdering (med unntak av språkfag): utvidelse av muligheter til å gi oppgaver på engelsk og tillate besvarelser på engelsk Veiledet praksis: Rektor fastsetter retningslinjer for gjennomføring av praksis. HiST har forskriftsfestet krav til varsling ved fare for ikke bestått. Utfyllende regler? Gjeldende retningslinjer? Vurdering utenfor institusjonen: avvikles. Bruk av ekstern sensor: Fra er ansatte fra HiG, Hials, NTNU ikke eksterne. Kvalifikasjonskravene ikke lenger forskriftsfestet. Minimum ett emne per studieår skal sensureres av ekstern sensor (med unntak ved bruk av tilsynssensor)

Endringer i forhold til dagens forskrift ved HiST Kapittel 6 Begrunnelse, klage og fusk Gruppeklage: Ved klage på karakter på felles besvarelse, der det gis én felles karakter, må samtlige studenter i gruppa samtykke og undertegne klagen. Klageprosedyre: Studenten(e) kan klage først når karakter for emnet er kunngjort. Dersom emnet består av flere delvurderinger, skal studenten angi hvilken eller hvilke delvurdering(er) klagen gjelder. Emnebeskrivelsen kan fastsette at klageprosedyre kan finne sted allerede etter separat delvurdering når resultatet er til hinder for videre progresjon i semesteret. Kapittel 7 Vitnemål og Diploma Supplement Reservasjon mot utstedelse av vitnemål: studenten kan kun reservere seg mot utstedelse av bachelorvitnemål, og da kun i inntil to semestre for å forbedre karakter. Gjennomsnittskarakter: kan angis på vitnemålet

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Skikkethetsnemnd Skikkethetsnemnd regulert i uhl § 4-10 jf. skikkethetsforskriften § 6 Funksjonstid – Faglig spredning av medlemmer Forslag (til behandling i styret ) Faglig leder: Solrun Valen, sosionom HiST Faglig studieleder: Birgit Svendsen, psykolog NTNU Praksisfeltet: Jan Åge Almås, lærer Flatåsen skole Eszter Vanky, medisin, NTNU Faglærere: Kristin Haugen, sykepleie HiGLars Andre Olsen, sykepleie HiÅ Studentrepresentanter: Mira Thømt, sykepleie HiGTom F Skjellerud, radiografi HiG Ekstern representant Lagdommer Bjørn Berg, Frostating lagmannsrett

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Klagenemnd Klagenemnd regulert i uhl § 5-1 Funksjonstid – Faglig spredning av medlemmer Forslag (til behandling i styret ) Leder: Børge B. Trondvold, administrasjonssjef Sør-Trøndelag tingrett Nestleder: Robert Envik, seniorrådgiver Domstoladministrasjonen Medlem ansatteVaramedlem ansatte Professor Vibeke Videm, Det medisinske fakultet, Institutt for laboratoriemedisin, NTNU Høgskolelektor Bente Alm, Avdeling for biologiske fag (HiÅ) Høgskolelektor Guri Korpås, Fakultet for teknologi, Institutt for allmennfag, HiST Høgskolelektor Mari Prestgard Bjerkvold, Avdeling for helsefag, seksjon for sykepleie, HiG Medlem studenterVaramedlem studenter Øystein Haug, Biotechnology NTNU Bendik Neraas, Informatikk NTNU Mari Nyhaug, Nanoteknologi NTNU Oliver Tellnes, Økonomi og administrasjon HiÅ