Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Campusutvikling i Trondheim
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
KVU Framtidig campus NTNU Næringsforeningen 7. feb 2014
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
KVU- og visjonsarbeidet 2013 IVT fakultetsstyre 30.september 2013 Tore Haugen og Tone Merethe Aasen.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Senter for læring og utdanning
Det integrerte universitetssykehuset
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanning som sprenger grenser
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 13. februar
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
Overordnet strategi SV-fakultetet
Milepælsplan eksempel 5
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?

Kunnskap for en bedre verden Mye mer enn en byggesak

Kunnskap for en bedre verden Utfordringer Hvordan tilby utdanning av høy kvalitet, som møter framtidas krav? Hvordan øke kvaliteten i hele bredden av vår forskning, men gjøre enkelte fagmiljøer internasjonalt ledende? Hvordan sørge for at den kunnskapen vi utvikler deles med samfunnet og bidrar til velferd og verdiskapning?

Kunnskap for en bedre verden Å finne en løsning

Kunnskap for en bedre verden To hovedmuligheter Videreutvikling av dagens løsning. Campuser på Dragvoll, Gløshaugen og andre lokasjoner. En samling. Enten med konsentrasjon av campus sør for Gløshaugen, eller i form av en mer byintegrert løsning i området Hesthagen - Elgesetergate - Øya.

Kunnskap for en bedre verden To utredninger Visjonsrapporten NTNUs egen vurdering. KVU-rapporten Fra Kunnskapsdepartementet. De to ble lagt frem samtidig 31. januar 2013.

Kunnskap for en bedre verden Samme anbefaling KVU: Samfunnsøkonomisk tilnærming. Etter en samlet vurdering av måloppnåelse opp mot kostnader, anbefales samling av campusene Gløshaugen og Dragvoll. Visjonsprosjekt: Scenarioteknikk og trendanalyser. Etter en samlet vurdering av NTNUs egenart og relevante utviklingstrekk anbefales en tettere samling.

Kunnskap for en bedre verden Tre konsept er analysert Konsept 1 «Delt» Viderefører og utvikler dagens fysiske struktur Konsept 2 «Kompakt» Samling sørøst for Gløshaugen Kortest mulig gangavstander Konsept 3 «Byintegrert» Samling vest og nord for Gløshaugen Utvikling i retning Øya - Midtbyen. ~4,9 mrd (nåverdi) ~6,9 mrd (nåverdi) ~7,7 mrd (nåverdi)

Kunnskap for en bedre verden Delt Konsentrert Byintegrert++ 0 KVU: Ikke-prissatte konsekvenser Effektmål

Kunnskap for en bedre verden Visjonsgruppa’s anbefalinger: For at NTNU skal videreutvikles til et internasjonalt fremragende universitet anbefales en tettere samling av campus. En samling av campus bør utredes videre med utgangspunkt i samling; med prinsipper fra Konsentrasjon og Byintegrasjon.

Kunnskap for en bedre verden Grunnlag for visjonsrapportens konklusjon NTNUs egenart og visjon Eksperimentell læring På tvers av fag I samspill med arbeidsliv og samfunn Aktuelle utviklingstrekk Et internasjonalt kunnskapstriangel Nye utdanningsformer – nye arbeidsformer – nye arealbehov Attraktiv i en grenseløs verden Universitetet i samfunnet Strategisk campusutvikling Fire utviklingsperspektiver Vekst Elite Digital Urban

Kunnskap for en bedre verden Kan leve med alt Jeg er overbevist om at NTNU kan leve videre, og utvikle et godt universitet, med ulike varianter av campusutvikling. Men rapportene argumenterer godt for at en samling av virksomheten vil bidra positivt for NTNUs faglige utvikling og vår evne til å løse det nasjonale og internasjonale samfunnsoppdraget. Gunnar Bovim, rektor ved NTNU

Kunnskap for en bedre verden NTNU 31.1 Visjonsrapport 7.2 Invitasjon til å komme med tilbakemeldinger på VIsjonsrapport 26.2 O-sak om anbefalinger KVU og visjonsrapport 26.3 O-sak om KS1 prosessen 31.3 Frist for tilbakemeldinger Visjonsrapport 22.4 Styreseminar Campus23.4 O-sak campus12.6 S-sak Visjonsprosjektet August/september S-sak KVU/KS1 KVU/KS KVU 6.3 KS1 Oppstartsmøte April KS1 – endelig milepælsplan April KS1 Intervjuer av interessenter Mai/juni KS1 samling Usikkerhetsanalyse Ultimo juni KS1 konklusjoner (foreløpig) 1.August KS1 ferdigstillelse (foreløpig) August-Oktober Regjerings-behandling KVU/KS1 Milepæler campus- arbeid 2014 Januar Februar Mars April Mai Juni August

Kunnskap for en bedre verden 2060 er ikke langt unna