Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig sektor DRI 1010 Gruppeundervisning 2 8./13. februar Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Opplysningsplikt og opplysningsrett
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Elektronisk forvaltning og jus
Hvordan kan personvern styres?
Styring av IKT - eksempelet personvern
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN

Myndigheter i hht personopplysningsloven Datatilsynet (DT) –Etablert i 1980, har vokst fra ca 8 til 33 medarbeidere i ansatte i informasjonsavdelingen, 5 i tilsyns- og sikkerhetsavdeling og 12 i juridisk avdeling + 8 i administrasjonen –Har en rekke oppgaver Utøve myndighet, dvs. treffe enkeltvedtak Drive informasjon og veiledning Høringsinstans og “vaktbikkje” Personvernnemnda (PVN) –Etablert i 2000, 7 medlemmer + varamedlemmer + sekretariatsleder Leder og nestleder oppnevnes av Stortinget Øvrige medlemmer oppnevnes av Kongen Funksjonstid er 4 år –Er klageinstans i forhold til Datatilsynets enkeltvedtak Andre lover der DT og PVN er myndighet –Helseregisterloven –Helseforskningsloven –Lov om Schengen informasjonssystem (SISloven) –Politiregisterloven (ikke i kraft)

Datatilsynets myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –EU-direktivet krever en slik uavhengig stilling for alle lands datatilsynsmyndigheter –Innebærer at tilsynet ikke kan instrueres, verken generelt eller i enkeltsaker –Likevel en viss grad av styringsmulighet gjennom budsjettpolitikk mv –Datatilsynet saksbehandling kan likevel styres gjennom Personvern-nemdas avgjørelser (til nå meget høy omgjøringsprosent) Har i flere tilfelle myndighet til å treffe enkeltvedtak –Kan overprøve alle sider ved praktiseringen av personopplysningsloven, dvs nedlegge forbud, påbud/stille vilkår, se pol § 46 siste ledd –Kan gi tillatelse til å behandle personopplysninger (konsesjon, §33 flg) –Ilegge overtredelsesgebyr, jf § 46 første ledd –Kan ilegge og frafalle tvangsmulkt, se pol § 47 –Kan politianmelde det de mener er straffbare brudd på pol, jf § 48 Kan kreve tilgang til lokaler, maskiner og bistand (§ 44)

Personvernnemndas myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –Behandler klager over Datatilsynets avgjørelser og kan omgjøre vedtaket –De alminnelige klagereglene i forvaltningsloven gjelder, jf kap. VI –I april 2010 var det avgjort 87 saker, dvs i snitt under 10 per år –Stor omgjøringsprosent (opp mot 50%) –Nemndas avgjørelser kan bringes inn for domstolene for endelig avgjørelse, men stopper normalt opp med nemndsvedtaket –Alle vedtak i Personvernnemnda er tilgjengelig fra Personvernnemnda.no - ta en titt!

Andre myndigheters rolle i forhold til personvern Alle myndigheter er “behandlingsansvarlige” og har slik sett ansvar for de personopplysninger de selv behandler En rekke myndigheter har oppgaver som gjelder person- vern, men som ikke direkte gjelder personopplysningsloven –Forbrukerombudet (markedføringsloven §§ 2b og 2c, jf pol § 26) –Arbeidstilsynet (arbeidsmiljøloven kap. 9) –Medietilsynet (jf SAFTonline.no) –Helsetilsynet (jf helseregistre, helsepersonell) Politiet kan reise tiltale dersom brudd på straffebestemmelser –Straffebestemmelser i personopplysningsloven § 48 –Enkelte bestemmelser i straffeloven (§§145, 246, 247, 390 mv

Felles bestemmelser for DT og PVN Kan kreve de opplysningene som trengs for at de kan gjennomføre sine oppgaver Har taushetsplikt i hht forvaltningsloven §§ 13 flg. Taushetsplikten omfatter også opplysninger om sikkerhetstiltak, jf. pol § 13 Alternativ til håndheving av myndighet? Personvernombud, jf pof § 7-12 Bransjevise normer Ny arbeidsdeling mellom myndigheter? Bør/kan andre tilsynsmyndigheter gis en mer aktiv rolle? Er dekkende tilsyn mulig?