Brukeratferd i norske storbybibliotek. Bakgrunn for undersøkelsen Undersøkelsen i 2007 Biblioteket som læringsarena og uformelt sosialt møtested Problemstillinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Advertisements

Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Samarbeid med folkebiblioteket? Noe for UBiT? Harald Bøhn Seminar 27/2-07.
Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Folkebiblioteket som offentlig møteplass i en digital tid
Rapport av markedsundersøkelse
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
Merkevareundersøkelse Stavanger-regionen
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juli 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Det flerspråklige bibliotek Bibliotekmøtet 2014 Clarion Hotell Ernst Kristiansand 11 mars 2014 Nisrin Maktabi Barkouki 1.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2011 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
1: Gjengs leie er på vei opp. Fortsatt økt markedsleie vil presse gjengs leie ytterligere opp.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Storbygruppen.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
RFID på Deichmanske bibliotek. Innhold (forslag) Problemstilling Hva vi utforsket Metode/fremgangsmåte Mobilitet Våre funn Konklusjon.
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Hvordan mennesker med flerkulturell bakgrunn kan gjøre biblioteket til et bedre sted for alle Flerkulturelt samarbeid mellom bibliotek og kommunal voksenopplæring.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
HMS-kort i Byggenæringen
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
BrukerPlan Oslo Brukere med kun psykiske lidelser Kartlegging 2016
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Familiesegmentet Tele2
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kritikerundersøkelsen 2017
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Hvem stemmer på hvilke partier?
Statped.
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Gjennomføring - metode
Utskrift av presentasjonen:

Brukeratferd i norske storbybibliotek

Bakgrunn for undersøkelsen Undersøkelsen i 2007 Biblioteket som læringsarena og uformelt sosialt møtested Problemstillinger Hvem er bibliotekbrukerne? Hva gjør bibliotekbrukerne på biblioteket utover det å låne bøker og annet materiell? Hvor lenge er brukeren opptatt med de ulike gjøremålene? Hvilke av bibliotekets soner oppholder brukerne seg i? Når i uka og når på dagen finner besøket sted? Kommer den enkelte til biblioteket alene eller sammen med andre? Hva er de viktigste utviklingstrekkene siden 2007? Hva er de største forskjellene mellom filialene og hovedbibliotekene? Hva skiller bruk av meråpent bibliotek fra besøk i betjent åpningstid?

Metode og gjennomføring Observasjon som metode Gjennomføring og utfordringer Observasjonsskjema og sammenligning over tid

Utvalget Kjønn Aldersgrupper Språkgrupper Norsk språkbakgrunn: Brukere som snakker norsk hjemme, og ikke oppgir andre språk i tillegg. Vestlig språkbakgrunn: Brukere som snakker et annet vestlig språk hjemme enn norsk. Omfatter også de som snakker et vestlig språk hjemme i tillegg til norsk. Ikke- vestlig språkbakgrunn: Brukere som snakker et ikke-vestlig språk hjemme, enten som eneste språk eller i tillegg til norsk eller andre vestlige språk. Besøkshyppighet Storbrukere: Denne kategorien omfatter besøkende som hadde sitt forrige besøk på et folkebibliotek for en uke eller kortere tid siden. Ikke-storbrukere: Brukere som ikke har vært på et folkebibliotek på minst én uke.

Utvalget – kjønn Kjønnsfordeling hovedbibliotek. N=3639 Kjønnsfordeling filialer. N = 3531

Utvalget – alder Aldersfordeling hovedbibliotek (N=3650) og filialer (N=3509). Prosenter.

Utvalget – språk Språkbakgrunn hovedbibliotek. Prosenter. N = 3567 Språkbakgrunn filialer. Prosenter. N=3433

Utvalget – besøkshyppighet Besøkshyppighet hovedbibliotek. N=3414 Besøkshyppighet filialer. N=3266

Bruksmønster Dager og tidspunkt for besøk Hovedbibliotek: Besøkstopp ca kl Filialer: Besøkstopp ca kl. 14:00 Besøkslengde Hovedbibliotek: 51 minutter i snitt Filialer: 37 minutter i snitt Alene eller sammen med andre?

Sentrale endringer over tid i bruk av hovedbibliote kene Brukersammensetning i 2015 kontra 2007 Aldersfordeling i 2015 sammenlignet med i Prosenter.

Sentrale endringer over tid i bruk av hovedbibliote kene Bruksmønster og brukeratferd i 2015 kontra 2007 Gjennomsnittlig besøkstid på alle hovedbibliotek i 2015 sammenlignet med i Minutter.

Sentrale endringer over tid i bruk av hovedbibliote kene Hva gjør bibliotekbrukerne i 2015, og hva gjorde de i 2007? Nøkkeltall for hovedbibliotek i 2015 uten Tromsø sammenlignet med hovedbibliotek i Prosenter.

Hva gjør bibliotekbrukerne i dag, og hva gjorde de i 2007? Nøkkeltall for hovedbibliotek i 2015 uten Tromsø sammenlignet med hovedbibliotek i Prosenter.

Brukerprofiler Brukerprofiler. Prosenter.

Brukerprofiler - nøkkeltall Hva gjør brukerne på hovedbiblioteket? Nøkkeltall. Prosenter.

Brukergrupper – kjønn Hva gjør brukerne på hovedbiblioteket? Nøkkeltall brutt ned på kjønn. Prosenter.

Brukergrupper – alder Hva gjør brukerne på hovedbiblioteket? Nøkkeltall brutt ned på alder. Prosenter.

Brukergrupper – språk Hva gjør brukerne på hovedbiblioteket? Nøkkeltall brutt ned på språkgrupper. Prosenter.

Brukergrupper - besøkshyppighet Hva gjør brukerne på hovedbiblioteket? Nøkkeltall brutt ned på besøkshyppighet. Prosenter.

Sonebruk Brukerandeler på ulike soner. Prosenter.

Hovedbibliotekene Hva gjør brukerne på hovedbiblioteket? Nøkkeltall brutt ned på de ulike bibliotekene. Prosenter.

Hovedbibliotekene Brukersammensetning Kjønn Alder Språk Besøkshyppighet

Likheter og forskjeller mellom filialer og hovedbibliotek Hva gjør brukerne på biblioteket? Nøkkeltall brutt ned på hovedbibliotek og filialer i Oslo kommune. Prosenter.

Likheter og forskjeller mellom filialer og hovedbibliotek Hva gjør brukerne på biblioteket? Nøkkeltall brutt ned på hovedbibliotek og filialer i Bergen kommune. Prosenter.

Likheter og forskjeller mellom filialer og hovedbibliotek Hva gjør brukerne på biblioteket? Nøkkeltall brutt ned på hovedbibliotek og filial i Stavanger kommune. Prosenter.

Likheter og forskjeller mellom filialer og hovedbibliotek Hva gjør brukerne på biblioteket? Nøkkeltall brutt ned på hovedbibliotek og filial i Trondheim kommune. Prosenter.

Meråpent bibliotek Hva gjør brukerne på biblioteket? Nøkkeltall brutt ned på filialene Majorstuen og Lambertseter i betjent og meråpen åpningstid. Prosenter.

Oppsummering Brukersammensetning på biblioteket Bruksmønster på biblioteket Brukeratferd på biblioteket Biblioteket som læringsarena Biblioteket som uformell sosial møteplass Endringer over tid i bibliotekbruk