NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Advertisements

Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Fagarbeider i bibliotek
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Ny utsendingsmetode for Lærebedriftsundersøkelsen 2015.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
NHOs kompetansebarometer 2016 Hovedresultater fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter NIFUs prosjektgruppe Espen Solberg Kristoffer.
/ Forum for kompetanse og arbeidsliv 23. Mai 2016.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
4 ÅRIG DOBBELKOMPETANSE SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE.
NAVs Bedriftsundersøkelse 2017
NHOs kompetansebarometer 2017
Dimensjonering og tilbud
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Fagskolenes forhold til arbeidslivet
Regionsamlinger november 2016
NHOs kompetansebarometer 2017
Fagforbundet Vest-Agder
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Den Europeiske språkdagen
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Rådgiver Marianne Stray Aas
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
Are Solli og Kristian Ilner
NY STRUKTUR.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kompetansebarometeret 2018
Den Europeiske språkdagen
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse til NHO 5. februar

Kort om NHOs kompetansebarometer Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer Årlig kartlegging av kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter Gjennomført av NIFU i november 2015 til januar 2016 Bruttoutvalget består av bedrifter og nettoutvalget består av 5183 bedrifter (svarprosent 26%) Svarprosenten er relativt stabil mht. region, viser en del variasjon mht. landsforening, og øker med bedriftsstørrelse Representativ for NHOs medlemsmasse, men ikke for hele norsk nærings- og arbeidsliv Bedriftsstørrelse har stor betydning på flere områder

Hva har vi spurt om? Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer Udekket kompetansebehov: Omfang, konsekvenser og strategier Kompetansebehov etter utdanningsnivå og yrkesfaglige utdanningstyper Behov for type fagskoleutdanning og ingeniørutdanninger Behov for samfunnsvitenskapelig kompetanse og typer av slik kompetanse for å utføre oppgaver i bedriftene Faktorer av betydning ved ansettelser blant likt kvalifiserte jobbsøkere Kompetanser av betydning ved eventuelle nyansettelser i bedriftene Om bedrifter er godkjente lærebedrifter og hvor fornøyd godkjente lærebedrifter er med lærlinger

«I hvilken grad har bedriften i dag et udekket kompetansebehov?» Andel NHO-bedrifter etter grad av behov per region (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer 20164

«I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har tapt kunder eller markedsandeler…?» Andel bedrifter av de som hadde et udekket kompetansebehov (N=2742) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer 20165

«I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har tapt kunder eller markedsandeler…?» Andel bedrifter av alle per region (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer 20166

«I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har skrinlagt eller utsatt utvidelse av virksomheten…?» Andel bedrifter av de som hadde et udekket kompetansebehov (N=2742) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer 20167

«I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har skrinlagt eller utsatt utvidelse av virksomheten…?» Andel bedrifter av alle per region (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer 20168

«I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har redusert virksomheten…?» Andel bedrifter av de som hadde et udekket kompetansebehov (N=2742) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer 20169

«I hvilken grad har mangel på kompetanse ført til at bedriften har redusert virksomheten…?» Andel bedrifter av alle per region (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du at bedriften vil ha behov for følgende fagkompetanse de neste fem årene?». Tall for NHO nasjonalt (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du at bedriften vil ha behov for fagkompetanse innen håndverksfag de neste fem år…?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du at bedriften vil ha behov for fagkompetanse innen ingeniør- og tekniske fag de neste fem år…?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du at bedriften vil ha behov for fagkompetanse innen samfunnsfag, juridiske fag, økonomiske og adm. fag de neste fem år…?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du at bedriften vil ha behov for fagkompetanse innen matematikk/naturvitenskapelige fag de neste fem år…?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du bedriften vil ha behov for å rekruttere personale med følgende utdanningsnivå de neste fem årene?». Tall for NHO nasjonalt (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du bedriften vil ha behov for å rekruttere personale som har fullført videregående opplæring yrkesfag de neste fem årene?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du bedriften vil ha behov for å rekruttere personale med fagskoleutdanning de neste fem årene?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du bedriften vil ha behov for å rekruttere personale med bachelorgrad de neste fem årene?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du bedriften vil ha behov for å rekruttere personale med mastergrad de neste fem årene?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor eller noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«I hvilken grad antar du bedriften vil ha behov for å rekruttere personale med doktorgrad de neste fem årene?» Andel NHO-bedrifter per region som svarer i stor og noen grad (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer «Hvilke typer av yrkesfaglig utdanning antar du bedriften vil ha behov for de neste fem årene?». Tall for NHO nasjonalt (N=5183)

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere ansatte med yrkesfaglig utdanning innen bygg- og anleggsteknikk de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere ansatte med yrkesfaglig utdanning innen teknikk og industriell produksjon de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere ansatte med yrkesfaglig utdanning innen elektrofag de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere ansatte med yrkesfaglig utdanning innen service- og samferdselsfag de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere ansatte med yrkesfaglig utdanning innen restaurant- og matfag de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere ansatte med yrkesfaglig utdanning innen design- og håndverksfag de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

«Hvilke ingeniørutdanninger antar du bedriften vil ha behov for de neste fem årene?». Andel av alle bedrifter (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere byggingeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere elektroingeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere maskiningeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere prosessingeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere dataingeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere HMS- ingeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som vil ha behov for å rekruttere kjemiingeniører de neste fem årene (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som er godkjente lærebedrifter (N=5183) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel NHO-bedrifter per region som har lærlinger i 2015/2016. Andel av godkjente lærebedrifter (N=2901) Lansering av NHOs kompetansebarometer

«Hvor fornøyd er du med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til…?». Andel av godkjente lærebedrifter (N=2901) Lansering av NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til evne til å lære (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til samarbeidsevne (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til IKT-ferdigheter (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til evne til omstilling (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til teoretiske kunnskaper (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til gjennomføringsevne (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til evne til problemløsning (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til praktiske ferdigheter (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Andel godkjente NHO-lærebedrifter per region som er meget eller ganske fornøyd med lærlingenes kompetanse generelt når de starter sin læretid med hensyn til selvstendighet (N=2901) Regionale tall fra NHOs kompetansebarometer

Resultater fra NIFUs undersøkelse om kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter