Støy – hvem har ansvar? STØY I ET JURIDISK PERPEKTIV = PLAGE/ULEMPE SOM OVERSTIGER TÅLEGRENSEN STØYEIER (KILDEN) ALLTID DEN PRIMÆRT ANSVARLIGE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Advertisements

Kurs i forvaltningsrett
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
Seminar 3.februar 2009 Strategisk Støykartlegging og Handlingsplaner Atle Stensland, 3.februar 2009 Datterselskap av Ingemansson Technology AB Strategiske.
Prosessuell Materiell Personell
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
V Eiendomsrådigheten i naboforhold med utg.p. i grannelova § 2
Viktige lover og regler
Støysonekartleggingen i Trondheim
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Planbestemmelser.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
EU-støykartlegging og kommunal handlingsplan mot støy Oslo torsdag 6
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
INNLEDNING STØYFORENINGEN MARS 2013
Fakultetsoppga ve i Fast eiendoms rettsforhold V14 Oppgavegjennomgang.
©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Gjennomgang av fakultetsoppgave
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
NABORETT Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Seksuell trakassering og overgrep – litt juss. Strakstiltak Ber vedkommende tre til side, men vedkommende nekter – hva da? Suspensjon Ulemper: – Grunn.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Fortetting med kvalitet
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum
Fast eiendoms rettsforhold
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v12 Endre Stavang
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Utendørs musikk og bruk av høyttaleranlegg
Seksjon byggesak.
Fast eiendoms rettsforhold
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Støy – hvem har ansvar? STØY I ET JURIDISK PERPEKTIV = PLAGE/ULEMPE SOM OVERSTIGER TÅLEGRENSEN STØYEIER (KILDEN) ALLTID DEN PRIMÆRT ANSVARLIGE

Tålegrense?

Tålegrense - typeeksempler Veistøy Ny vei: Grenseverdi 55 db (ute), 30 db (inne) Etablert vei: Døgnekvivalent >41 db innendørs = krav på støybegrensende tiltak Skytebane Ny bane: Konsesjonskrav. Retningslinjer i T-1442 ”Gammel bane”: Konsesjonsbehandling dersom økning på 3 dB ”Nabostøy” Minstekrav for nye boliger: Plan og bygningsloven: 32 dBA inne hos nabo, eller utestøy (40 dBA utenfor naboens vindu om kvelden) Etablert bolig: Hva er tålegrensen? Generelle bestemmelser – ”tålegrense” T-1442 Miljøverndepartementets retningslinjer… Grannelova § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Straffeloven § 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a)den alminnelige fred og orden, b)den lovlige ferdsel, c)omgivelsenes nattero eller… bøter eller fengsel inntil to måneder, jf Forurensningsloven § 78. (straffansvar for forurensning)

Klageinstanser 1.Støykilden 2.”Innvilgende” organ. Eks kommune, huseier, politi 3.Tilsynsorgan Eks kommune, kommunelege, fylkesmann 4.Overordnet Eks SFT, departement 5.Domstolene De lege lata vs De lege ferenda

Ikke alltid tilstrekkelig kunnskap hos tilsynsorgan/klageinstans..

Men det kan nytte å klage.. (å resignere gir intet resultat)

Fylkesmannen fant blant annet.. Feil i forvaltningens behandling, etter Lov om kommunehelsetjenesten Forvaltningsloven

Eksempel på begrensende vedtak fra Fylkesmannen ”Saken vurderes i forhold til bestemmelsene i kommunehelsetjenesteloven Kap 4a og forskrift om miljørettet helsevern, se særlig: § 9. Helsemessige ulemper som virksomhet eller eiendom påfører omgivelsene Virksomheter og eiendommer skal planlegges, drives og avvikles, slik at følgende krav til miljøfaktorer overholdes når det gjelder den belastning omgivelsene påføres: a) Ved etablering og bruk av støykilder skal det tilstrebes lavest mulig støynivå. Støy og vibrasjoner skal ikke medføre helsemessig ulempe eller overskride helsemessig forsvarlig nivå.”

Når klagemuligheter er utprøvd Erstatning for støyulemper Grannelova og T-1442 sentralt Litt rettspraksis – ”lydhøre dommer” HR Gardermoen flyplass HR Estetiske ulemper må tas med i vurderingen (i tillegg til støy m.v). Det er de samlede ulemper som er en følge av anlegget, som vil være avgjørende for om tålegrensen i naboloven § 2 er overskredet HR – vurderingen av støyulempene må skje på bakgrunn av gjeldende retningslinjer på bedømmelsestidspunktet (utbygging av havneanlegg) HR Ikke ”bare” erstatning, men også mulig å få dom på avbøtende tiltak (her vindmøller)

JKMA.NO