Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen
Den store utfordringen Menneskeskapte klimagassutslipp må reduseres med kanskje så mye som 85% innen 2050 om vi skal unngå farlige klimaendringer. …og rike land må kutte mest Kilde: FN
Transportsektoren står for 32 prosent av de norske utslippene
Tog mest miljøvennlig! TransportmiddelUtslipp (gram CO2e pr personkm) Passasjerbåt, hurtiggående*803 Fly, kort (innenriks/)** 340 Fly, mellom (internasjonal Europa)** 287 Fly, lang (interkontinental)** 238 Passasjerbåt, saktegående*205 Personbil172 Bybuss / kortdistanse103 T-bane70 Ekspressbuss / langdistanse52 Tog32 *ikke medregnet indirekte utslipp, ** Direkte utslipp*1,8 pga utslipp i stor høyde Kilde:
Europas togsinke Gjennomsnittsfart med tog mellom de fire største byene i hvert land 1. Frankrike 227 km/t 2. Italia og Spania 171 km/t 5. Sverige 132 Km/t 12. Danmark 98 km/t 20. Norge 75 km/t Kilde: Framtiden i våre hender, Europas togsinke, arbeidsnotat 04/10
Vi trenger en togrevolusjon!
Mer enn miljøargumenter Sikkerhet Letter å bo i distriktene, kan pendle Mindre press på boligmarkedet Godt egnet som kontor
Realistisk?
Magisk grense: 2,5 timer
“Vi er for få her til lands. Norge har ikke passasjergrunnlag for høyhastighetstog.”
Passasjerer 2008Siden Madrid - Barcelona ,4 % 2Roma/Fiumicino – Milano/Linate ,7 % 3Paris/Orly - Toulouse ,1 % 4Paris/Orly - Nice ,3 % 5London/Heathrow – Dublin ,3 % 6London/Heathrow - Amsterdam/Schiphol ,0 % 7Madrid – Palma de Mallorca ,9 % 8Munchen – Hamburg ,0 % 9Roma/Fiumicino - Catania ,0 % 10Oslo/Gardermoen - Trondheim ,6 % … 14Oslo/Gardermoen - Bergen ,2 % 19Oslo/Gardermoen - Stavanger ,0 % 21Oslo/Gardermoen - København ,8 % … Madrid - Malaga ,1 % …Oslo/Gardermoen – Stockholm/Arlanda ,8 % Stort passasjergrunnlag
“Høyhastighetstog er enormt energikrevende - krever like mye energi som fly”
Energiforbruk, Kilde: Schlaupitz 2008: Energi- og klimakonsekvenser av moderne transportsystemer
Energiforbruk omtrent som NSB…
Hva vil høyhastighetstog koste? Trolig vil det koste ca 120 milliarder Oslo- Trondheim hvis man bygger nye spor for høyhastighetstog hele veien. Strekningen Oslo-Bergen vil koste omtrent det samme. Den er noe kortere enn Oslo- Trondheim, men har flere tunneler som er fordyrende.
Flytoget i Shanghai Demo-prosjekt, åpnet 2004 Magnetsvevetog (Siemens) Verdens raskeste i trafikk Toppfart 430 km/t 7min 20sek på de 3 milene Oslo - Gardermoen ca 10 min. Oslo - Bergen på én time
Paris-Brussel med Air France
Hva kan lokallagene gjøre?
Takk for meg!