Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Klimakampanje i 2010: Flaskepost for mer ambisiøse klimamål Inspirasjonssamling, Sunnvolden,
Tekster til kapittel 2.
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Konsekvenser av klimaendring
Guide til Spania.
SPANIA!!!.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Miljørådgiver, Grønn Hverdag
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
årsak, symptom, følger og handlingsvegring
Kjære forskere! Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Miljøverndepartementets time: Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Sentrumskonferansen – Drammen –
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
”Be The Change You Want To
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Fra regional flyplass til global aktør
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
KVU for kryssing av Oslofjorden
På veg mot Framtidens byer Statssekretær Heidi Sørensen, Miljøverndepartementet Samling i Oslo mars 2009 Foto: Peder Vold.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Andre verdenskrig.
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
SINTEF Byggforsk 1 LTP (Long Term Planning) Fornyelsesplanlegging av ledningsnett 29.April 2009 Västerås.
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
1 Godsterminal: Orkdal – Skaun Det mest miljøvennlege alternativet? Minimale naturinngrep og tap av matjord Nesten ubebodd God kontakt med industrien i.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
DEN HAAG AV MUNA. DEN HAAG er den tredje største byen i Nederland, etter Amsterdam og Rotterdam. Befolkingen i Den Haag er ca innbyggere.
Frankrike.  Fargene til Frankrike er blått, hvitt og rødt  Landet har over 66 millioner innbyggere  Styreformen er demokratisk republikk  Valutaen.
Ut på tur – aldri sur Lese rutetabeller. Bussruter Du har landet på Gardermoen og skal inn til Oslo. Når ankommer du bussterminalen? Hvis du reiser.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
Globalt og lokalt klima
Energibruk til transport
Klima i endring Helge Drange
Energi for framtida.
Befolkning.
Refleks.
Nasjonal reiseplanlegger
På sporet av den tapte tid
Wenche Teigland,
KLIMA.
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen

Den store utfordringen Menneskeskapte klimagassutslipp må reduseres med kanskje så mye som 85% innen 2050 om vi skal unngå farlige klimaendringer. …og rike land må kutte mest Kilde: FN

Transportsektoren står for 32 prosent av de norske utslippene

Tog mest miljøvennlig! TransportmiddelUtslipp (gram CO2e pr personkm) Passasjerbåt, hurtiggående*803 Fly, kort (innenriks/)** 340 Fly, mellom (internasjonal Europa)** 287 Fly, lang (interkontinental)** 238 Passasjerbåt, saktegående*205 Personbil172 Bybuss / kortdistanse103 T-bane70 Ekspressbuss / langdistanse52 Tog32 *ikke medregnet indirekte utslipp, ** Direkte utslipp*1,8 pga utslipp i stor høyde Kilde:

Europas togsinke Gjennomsnittsfart med tog mellom de fire største byene i hvert land 1. Frankrike 227 km/t 2. Italia og Spania 171 km/t 5. Sverige 132 Km/t 12. Danmark 98 km/t 20. Norge 75 km/t Kilde: Framtiden i våre hender, Europas togsinke, arbeidsnotat 04/10

Vi trenger en togrevolusjon!

Mer enn miljøargumenter Sikkerhet Letter å bo i distriktene, kan pendle Mindre press på boligmarkedet Godt egnet som kontor

Realistisk?

Magisk grense: 2,5 timer

“Vi er for få her til lands. Norge har ikke passasjergrunnlag for høyhastighetstog.”

Passasjerer 2008Siden Madrid - Barcelona ,4 % 2Roma/Fiumicino – Milano/Linate ,7 % 3Paris/Orly - Toulouse ,1 % 4Paris/Orly - Nice ,3 % 5London/Heathrow – Dublin ,3 % 6London/Heathrow - Amsterdam/Schiphol ,0 % 7Madrid – Palma de Mallorca ,9 % 8Munchen – Hamburg ,0 % 9Roma/Fiumicino - Catania ,0 % 10Oslo/Gardermoen - Trondheim ,6 % … 14Oslo/Gardermoen - Bergen ,2 % 19Oslo/Gardermoen - Stavanger ,0 % 21Oslo/Gardermoen - København ,8 % … Madrid - Malaga ,1 % …Oslo/Gardermoen – Stockholm/Arlanda ,8 % Stort passasjergrunnlag

“Høyhastighetstog er enormt energikrevende - krever like mye energi som fly”

Energiforbruk, Kilde: Schlaupitz 2008: Energi- og klimakonsekvenser av moderne transportsystemer

Energiforbruk omtrent som NSB…

Hva vil høyhastighetstog koste? Trolig vil det koste ca 120 milliarder Oslo- Trondheim hvis man bygger nye spor for høyhastighetstog hele veien. Strekningen Oslo-Bergen vil koste omtrent det samme. Den er noe kortere enn Oslo- Trondheim, men har flere tunneler som er fordyrende.

Flytoget i Shanghai Demo-prosjekt, åpnet 2004 Magnetsvevetog (Siemens) Verdens raskeste i trafikk Toppfart 430 km/t 7min 20sek på de 3 milene Oslo - Gardermoen ca 10 min. Oslo - Bergen på én time

Paris-Brussel med Air France

Hva kan lokallagene gjøre?

Takk for meg!