SAMFUNNSDAGEN 2013 Mekling i forbindelse med samlivsbrudd -samhandling eller konflikt?  Gry Mette Dalseng Haugen  Seniorforsker NTNU Samfunnsforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hvem skal bestemme?.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Velkommen til felles opplæring, 2008
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Personalsaksarbeid i lokallagene
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Hva er en artikkel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Synlige i media.
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Universitetet i Tromsø
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Lys til verden 2014/2015 Årets tema: Misjon og demokrati  7 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  Vi har feiret grunnlovsjubileet.
Konfliktrådet Arena for dialog og konfliktløsing
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Vold mot barn Pressekonferanse
Fra krig til fred? Innlegg på Bufdirs konferanse for meklere
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Den Somalisk komite i Kristiansand Kan alt ses på som vold? Det nytter brobygging og kulturformidling. Den Somalisk komite i Kristiansand Abdifatah Mohamed.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Avtalen/Hovedtariffavtalen ● En tariffavtale mellom et fagforbund og en arbeidsgiverorganisasjon omfatter: ● Lønn ● Arbeidstid ● ferie og andre forhold.
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Initiativet var tatt av Pf M&R hvor vi initierte et prosjekt inn i regional delplan for folkehelsene Målet var å få etablert et prosjekt.
NÅR BARN OPPLEVER SAMLIVSBRUDD
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Barnefordelingssaker i rettsvesenet
Hvordan skape gode og inkluderende oppvekstmiljø?
Leve lykkelig alle dager til ende…
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Barnets stemme stilner i stormen
Informasjonsmøte i Pattaya 16. mars 2017
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Hverdagsmakt Etter foredrag/inspirasjon av Stine Marlen Henriksen på SOR-konferansen Innrømmer glatt: dette er ikke noe jeg har sugd av eget bryst.
Hvordan skal det egentlig se ut?
Registrerte personers rettigheter
Gang.
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Barns rett til å snakke "fritt"
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
VELKOMMEN Skape hele mennesker.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Psykososialt skolemiljø
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SAMFUNNSDAGEN 2013 Mekling i forbindelse med samlivsbrudd -samhandling eller konflikt?  Gry Mette Dalseng Haugen  Seniorforsker NTNU Samfunnsforskning  Mangfold og Inkludering

Mekling i forbindelse med samlivsbrudd  Hva er formålet med meklingen ?  Hvem må mekle?  Fører meklingen til bedre samhandling mellom foreldrene?

Formålet med foreldremekling  Formålet med meklingen er å komme fram til en avtale om foreldreansvaret, samværsretten eller om hvor barnet eller barna skal bo fast, hvor det legges vekt på hva som vil være den beste ordningen for barnet/barna. Ekteskapsloven (§26)  ‘Mekler skal ha fokus på barnets beste og gjøre foreldrene oppmerksomme på barnets rett til å bli hørt’ (Q-2/2008: 6).

Hvem må mekle?  Foreldre med felles barn under 16 år som skal ta ut separasjon/skilsmisse (ekteskapsloven §26)  Samboere med felles barn under 16 år skal møte til mekling ved samlivsbrudd (barneloven §51tredje ledd)  Foreldre med felles barn under 16 år som ønsker å reise sak om foreldreansvar, bosted eller samvær må først møte til mekling (barneloven §51tredje ledd)

Skiller seg fra andre land ved at den er obligatorisk……. ’ei obligatorisk ordning kommuniserer samfunnet sitt ansvar for barn i ein skilsmissesituasjon. Ved ei frivilleg ordning vil det vera foreldra som vel. Obligatorisk ordning inneber at samfunnet på vegne av barna har gjort eit val som foreldra må halde seg til’ (Ekland, 1994; 25)

Fører meklingen til bedre samhandling mellom foreldrene?  Bakgrunn: Evaluering av meklingsordningen ( )  Samarbeid med Sintef  Oppdrag fra BLD

Mekling hjelper mange, men ikke alle til bedre samhandling  Man kommer fram til en avtale i 75 % av sakene  Den totale tidsbruken er vesentlig redusert, og det brukes mer tid på konfliktsaker

Hvor nyttig/meningsfull opplever foreldrene at meklingen er?  59% hadde laget en avtale på forhånd, men meklingen gjorde avtalen mer gjennomtenkt og konkret  15% av foreldrene mente meklingen hadde vært helt avgjørende  76% av foreldrene er positive til at meklingen er obligatorisk

Mekling hjelper mange, men ikke alle til bedre samhandling  Man kommer fram til en avtale i 75 % av sakene  Den totale tidsbruken er vesentlig redusert, og det brukes mer tid på konfliktsaker  22 % av en-times meklinger avsluttes uten avtale

 Og som jeg har sagt, folk er i krise! De orker ikke se trynet på hverandre, det er vanskelig å motivere dem for å komme tilbake, og det er vanskelig for dem å se barna sine! (Gruppeintervju 1).

Barnets beste ???  ‘Mekler skal ha fokus på barnets beste og gjøre foreldrene oppmerksomme på barnets rett til å bli hørt, jfr. Barneloven §31’ (Q- 2/2008: 6).  Barnets beste er en vanskelig rettesnor….

’Æ vil jo barnets beste da!!!!!’

 86 prosent av foreldrene er helt enig (55 %) og litt enig (31%) i at meklingen bidro til et større fokus på barnets beste i avtalen  79 prosent av foreldrene er helt enig (40 %) og litt enig (39 %) i at ‘meklingen hjalp meg til bedre å forstå/høre synspunktene til barna

Barns rett til å høres  I motsetning til prinsippet om barnets beste er det ikke nedfelt i loven at barn skal høres i mekling  Det går frem av rundskrivet (Q-2/2008: 6) at ”mekler skal gjøre foreldrene oppmerksomme på barnets uttalerett”.

 I hvor stor grad ble foreldrene informert?  I 38 prosent av sakene var ikke foreldre informert om barns rett til å bli hørt  I hvor stor grad snakket mekler med foreldrenes plikt til å høre barnet?  I 41 prosent av sakene ble det ikke informert om foreldrenes plikt til å høre barnet

 ”Men rollen vår som meklere er å bringe barnestemmen inn hele tiden, ikke ha barnet fysisk til stede, men å reflektere høyt - nå er han 7 år og sånn og sånn (…) dere krangler (…) (Mekler, gruppeintervju 5).

I hvor stor grad deltar barn i meklingsprosessen?  I evalueringen i 1996 deltok barn i 2 prosent av sakene  I evalueringen i 2011 deltok barn i 4 % av alle registrerte saker  6% av sakene med barn fra 7 år og eldre

Veien videre  En differensiert ordning: åpne for mer “kjærlig tvang” i konfliktsaker  Bedre samhandlingen mellom FVK og domstolene  Etablere egne tilbud for barn

Samhandling: Erfarings-, informasjonsutveksling og kunnskapsdeling  Rapportering  Rapport, presentasjon i BLD, Internasjonanle konferanser, vitenskapelige artikler, kommentarer og kronikker  Deltagelse på regionale meklersamlinger  Dialogmøter med barneombud og statsråd

Takk for meg