Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Bli kjent med i Powerpoint
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra idè til ferdig produkt
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Publisering på internett
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Halvdagskurs – Voss Energi •Argo Administrator •Enkel bildebehandling.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Tegneserier.
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Digital historiefortelling
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
ODIN MEDIA Ledende kommunikasjonsbyrå i Østfold-regionen 15 ansatte, solide kunder Gruppe med 60 ansatte Strategi og rådgivning PR og innhold Design Web.
Bokpresentasjon Oslo.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Muntlige presentasjoner
Semesterintroduksjon – våren 2013
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Blogging med Google Blogger
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Åskollen skole Drammen
Hvorfor og hvordan skrive bok
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Digital historiefortelling - prøv selv
Sammensatte tekster ?.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Tekstbehandleren som planleggingsverktøy Basert på opplegg av VB For A /06.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Kapittel 14: Tale og lytte
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Hvordan bruke powerpoint? Og hva kan det brukes til?
Utskrift av presentasjonen:

Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?

Digital Historiefortelling Digital Storytelling er en sammensatt tekst av: Bilder Tekst og Lyd Lineær Historie Varer fra 2 – 4 min 7 Elementer Fortellingen følger en oppskrift Enkelt deles med Klassen, Venner og Familie

Historie Sammensatte tekster er brukt i mange år. ”Proportions of man” av Leonardo da Vinci ( ) er et eksempel på det. Digitale fortellinger kommer opprinnelig fra Usa rundt 1990 tallet.

7 Elementer i Digital Historiefortelling Fortellingen må ha et Poeng Være spennende, et dramatisk spørsmål Følelsesmessig innhold Bruke egen stemme Bruk av lyd, Musikk eller annen lyd Økonomisk bruk av Lyd, Bilder og Tekst Riktig Tempo i Fortellingen

Manus til Fortellingen Ideer Finn din egen Historie Hva er Poenget med fortellingen? Diskuter manus i en gruppe Skriv ferdig Manus Forhold deg til de 7 elementene.

Ideer til Fortellingen: Eventyr Familie Historie Faglig Historie Noen som betyr mye for deg Første skoledag Min Ferie

Lage Historien Finne bilder du vil bruke Andre visuelle hjelpemidler - tegninger, avisutklipp, korte videoklipp. Finne musikk man vil bruke Skrive manus Sette sammen manus og lage en plan – Dreiebok.

Bildemanus Legge alle bildene og eventuelle andre visuelle hjelpemidler på Tidslinjen. Mellom hvert bilde bestemmer man: Overganger mellom bildene Effekter Forteller manus og Lyd Musikk

Ulike Verktøy PhotoStory – Digital Historiefortelling MovieMaker – Opptak og utforming av Video Audacity – Lydredigering og opptak av Lyd. Bildebehandlingsprogram – PhotoFiltre, Photoshop.

Evaluering Hva gjør en fortelling god? Engasjert – personlig fortelling og personlig uttrykk? Har fortellingen et poeng? Noe man kan ta lærdom av? Spenning i fortellingen, Interesang? Hold deg til poenget – 2- 5 min er fin lengde. Bruke visuelle hjelpemidler for å få frem poenget God kommunikasjon mellom lyd, bilder, farger, elemeter og effekter.

Hvor skal vi Publisere Historien? Publisering på Nettet – Krever alle Rettigheter av bilder og lydfiler Digitale mapper Lukket eller Åpne? Skole, Klasse, Gruppevis? Da kan flere jobbe med mappene sammen. Intranett, Classfronter

Lykke til med din Digitale Historiefortelling!