Du har allerede gjennomgått elektronisk Airside safety kurs Dette kurset skal gi en innføring i utformingen av flyplassen, kjennskap til ferdselsmønster.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Ferdsel på manøvreringsområdet
Brannforebyggende tiltak
Om sikkerhet og brann.
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
<Prosjekt, ansvarlig>
Passende bilde fra lufthavnen legges inn her.
Adgangskontroll.
Brann som grunnlag for design
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
Grunnkurs gesisPLAN - Del 8
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
ISPS sikring og Beredskap
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Nytt internasjonalt helsereglement
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Sikkerhetsforum Rune Solheim
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Norgesløpet 2007 Bilder fra viktige punkter langs kjøretraseen.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i immunologi Dag 2, 4 og 5 er obligatoriske og omhandler blodtypeserologi. Dag 1 og 3 omhandler viktige immunologiske metoder.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Før bruk sjekk av fleksible slanger, ref. prosedyre 6516 Sjekkliste vedlegg 6 «12 kontroll punkter»
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Fiskerisimulator i praksis FishTech 2016, Ålesund Olav Sjøvik Sjøvik AS.
1 Arbeidsmiljø ved avløpsanlegg Fagdag i regi av Driftsoperatørforeningen i Rogaland Sola, 11. mars 2010.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving I løpet av de siste årene har det skjedd en del forandringer av gjeldende lovverk relatert til jaktutøvelsen.
Bruk av rene engangshansker i helsetjenesten Vett og uvett
NYHETER I ISSFs og NSFs PISTOLREGLER 2017
Kvalitet, risiko og avvik
Informasjonsmøte Ytre perimeter Ørland flystasjon
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Mobbeombudet i Stavanger
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Luftfartsloven, BSL’er og
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Kurs i immunologi Dag 2, 4 og 5 er obligatoriske og omhandler blodtypeserologi. Dag 1 og 3 omhandler viktige immunologiske metoder.
Ferdsel på flyplass Namsos lufthavn Gyldig fra
Må vi virkelig ha all denne teknologien?
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Forskrift om Internkontroll
(midlertidig når fly står parkert)
Viltulykker - hva gjør vi?
HMS I YTRE TASTA BARNEHAGE 2018/2019
Prevas Connector og WHM versjon 4.0
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Utskrift av presentasjonen:

Du har allerede gjennomgått elektronisk Airside safety kurs Dette kurset skal gi en innføring i utformingen av flyplassen, kjennskap til ferdselsmønster og kart, oppmerking og spesielle utfordringer på flyplassen vår. Målsetning med kurset er å oppnå en sikker arbeidsplass og å redusere risikoen for uhell / hendelser i forbindelse med opphold og arbeid på lufthavna. Introduksjonskurs sikkerhet Stavanger lufthavn, Sola Versjon 11. juli 2008

Ord og uttrykk ManøvreringsområdeTaksebaner og rullebaner FerdselsområdeOmråder brukt av fly FlysideOmrådet innenfor flyplassgjerdet Interne kjørevegerKjøreveger på flyside Indre kjørevegIntern kjøreveg langs terminal Ytre kjørevegIntern kjøreveg ”bak” fly

Områdeinndeling utvendig flyside CSRA Sikkerhetskontroll- punkt CSRA manuell sikkerhetskontroll av kjøretøy og personell og manuell kontroll av id-kort og kjøretøy- tillatelse

Innpasseringspunkter utendørs Kortleserport Kortleserport med fjernkontroll Port med hengelås Gangport med kortleser Gangport med hengelås Ekstern port kun for fjernkontroll Ekstern port med hengelås Port ikke i bruk Porter i generell bruk (men med begrenset adgang) 1 Hovedport 5 Gangport P13 26 og 27 Fuelport 31 Port ved helikopterterminal

Security Sjekk av ID-kort elektronisk i kortlesere (ubemannede dører) manuell kontroll i bemannede punkt, hovedport og sikkerhetskontrollpunkt, fortløpende på flyside ved inspeksjoner Personell uten ID-kort skal på flyside være i følge med personell med slikt kort Sikkerhetskontroll ”elektronisk” i terminal Manuell utendørs

CSRA Underetasje Kjeller og kulvert: CSRA ”bak” kortleserdører, sikkerhetskontroll i første etasje

CSRA 1. etasje  Innpassering fra landside til CSRA via sikkerhetskontroll i innsjekkshall ved heis (H24) eller varemottaket.  Utpassering fra CSRA til landside via sikkerhetskontrollen i innsjekk ved heis, via gate 30 eller enveisdører fra ankomst innland.  Utlevering av oversize bagasje blir via dører ved innlandsbånd og i tollhall. For disse to dørene må sikkerhetskontrollør tilkalles for åpning av dør.

CSRA 2. etasje  Innpassering fra landside via sikkerhetskontrollsluse passasjerer og ansatte  Utpassering til landside via enveisdører til tollhall eller innland.

CSRA tredje etasje Adgang til CSRA 3. etasje via avgangshall innland. Tak/fjerde etasje: ikke CSRA, men avsperret landside, adgang kun for autorisert personell

Sammenheng mellom ID-kortets adgangsnivåer og lufthavnens områdeinndeling: Flyside innenfor blått område Hangarer Cargo (frakt) Spesielle områder (sikringsbygg) Baggasjehall (i flyterminal og helikopterterminal) TransittHall (i flyterminal) H H H C S B B TH

ID-kort Kort skal bæres synlig, kode skal skjules ved bruk. Rutiner ved påtreff av personell som ikke bærer synlig ID-kort Har personen følge Har personen ID-kort Varsle Airport Patrol/sikkerhetskontrolltjenesten eller følge vedkommende ut fra sikkerhetsbegrenset område/flyside Sanksjonsmuligheter Avinor har sanksjonsmuligheter ved rapporter om brudd på bestemmelser

Ansvar for din egen og andres sikkerhet Finn gode arbeidsrutiner som bidrar til sikre operasjoner. Vær et godt eksempel for andre. ”Snarveier” aksepteres ikke Bli sett, synbarhetstøy skal benyttes på flyside (Orange Avinor, gule vester andre selskaper) Ta vare på hørselen din, benytt hørselsvern Bruk vernesko Røyking er forbudt på flyside

Ansvar for din egen og andres sikkerhet Hold avstand til fly som er parkert (20 m probell, 50 m jetfly og helikopter) Vær oppmerksom med faren for blast bak flymotorer og innsuging forran motorene Løse gjenstander, små og store, skal sikres, for å unngå skader (FOD). Mindre gjenstander kastes i søppelbøtter (på flyside merket FOD)

Ansvar for din egen og andres sikkerhet Parkerte fly og utstyr som som du ikke har kunnskaper om skal ikke røres. Betjening av fly og diverse utstyr/verktøy krever opplæring. Ukyndig personell vil kunne sette sikkerheten i fare, om utstyr brukes feil.

. Rullebaner 18 (fra nord) og 36 (fra sør) 11 (fra vest) og 29 (fra øst) 18/36 11/29

. Taksebaner A1 og A2 C 1, C2 og C3 D E F1, F2 og F3 G1, G2, G3, G4, G5, G6 og G7 H J1 og J2 K1 og K2 L1, L2, L3 og L4 R E G F G C A D H L R K J

. Oppstllingsplattformer Avisingsplattform P13 P1 P9 P10 P2 P7 P5 P4 P3

Interne kjøreveger og spesielle fareområder Krysningspunkt takseveger og kjøreveger/gangveg Porter (1 hovedport, 31 helikopterterminal og 26/27 Fuelport) Om du sykler eller går fra flyterminal til hovedport skal du følge veg vist med gul pil. Gå ellers langs bygg. Vær oppmerksom på utkjøring fra bagasjehaller ved terminalene.

Ferdselsmønster stand 8-23 Ytre kjøreveg Indre kjøreveg Fareområder ved innkjørsler til bagasjeanlegg Passering av CSRA-brakke Overvåking av plattform fra CSRA-brakker og hovedport

Oppmerking ved stand Røde linjer er sikkerhetsområde for fly, det skal ikke være utstyr innenfor disse områdene når fly kommer eller går.

Eksempler på oppmerking, lys og skilting på Stavanger lufthavn, Sola Stopp for sikkerhets-kontroll Varselskilt lavsikt. Lampe blinker når lavsikts-prosedyre er innført Brannmelder/ direkte varsling av brannstasjon. Plassert på alle broer Store elementer som markerer farlige område Plast-kon som markerer farlig punkt

Vikeplikt for kjørende Vikeplikt for fy Grense for manøvreringso mråde Ledelinje for fly Grense for manøvreringso mråde (internkjøreveg) Eksempler på merking Sikkerhets- område fly Ledelinje for fly Sikkerhetslinje mot fly Intern kjøreveg

Brennstoff- og oljesøl og andre utslipp Avinor’s driftssentral skal varsles på tlf Avinor har eget utstyr for oppsamling av søl.

Hendelser innenfor lufthavnområdet Ved hendelser hvor det har vært forårsaket skade eller kunne ha blitt skader, skal det umiddelbart innrapporteres til Avinor iht lokale prosedyrer. Prosedyren finnes på Internett, ”Stavanger lufthavn”, ”for ansatte på lufthavnen” Dersom det er materielle skader ber man om at gjenstander som er involvert ikke blir flyttet før man har tatt bilder, eller på annen måte fått sikret/klarlagt hendelsesforløpet. Tett samarbeid med Avinors utrykningsleder er påkrevd. Avinor’s driftssentral varsles på tlf

Lavsiktsprosedyre (LVP) Skal tillate trafikk når tårnet ikke kan se manøvreringsområdet, og faktisk også når pilot har så liten sikt at det er vanskelig å manøvrere, samt avverge sammenstøt med andre på grunnlag av det piloten selv ser. Derfor er det uhyre viktig at ferdselsmønsteret etterleves Formålet med denne prosedyren er å sikre drift under lav sikt. Iht. krav om lavsiktsprosedyrer på bakken, og her igjennom: Forebygge kollisjon mellom luftfartøyer Forebygge kollisjon mellom luftfartøy og annen trafikk Forebygge uautorisert ferdsel på rullebanen i forbindelse med avgang og landing Beskytte ILS anlegg mot utilsiktet utfall Forberede for raske brann/havariutrykninger Som fotgjenger på flyside, utvis stor forsiktighet, unngå ferdsel ut mot flyenes operasjonsområder.

Avslutning Introduksjonskurset inneholder også en praktisk runde i de områdene som er aktuelle for deg i forhold til din tjeneste eller funksjon på lufthavnen. Denne utføres sammen med din leder eller en annen kollega som er utpekt av din leder. Lykke til!