Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status meldingsutbredelse i region Midt
Advertisements

1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Orientering om søking til skole og læreplass
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
En presentasjon av regnskap  MNOK -16,0 i årsresultat for konsernet: Et svakt resultat.  MNOK 21,1 i av- og nedskrivninger av goodwill.  Negativ.
Rådmannens forslag til økonomiplan
MEDIETALL Magasinenes opplagstall MAGASINENES OPPLAGSTALL 2014 Totalopplaget går tilbake 5,3 prosent på sammenlignbare titler – en mindre nedgang.
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Samhandlingsarena / kontaktflate mellom kommunegruppene og St. Olavs Hospital Orientering til ASU
Presentasjon for FSU inn/ut
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
Meldal kommune Profilundersøkelse - bedrifter 2009.
Inntak til videregående opplæring Inntak til Vg1 på bakgrunn av: o Standpunkt- og eksamenskarakterer fra 10. trinn* o Inntaksenhet o Nærskole.
Trønderbonden Den ekspansive samvirkebonden Den fornøyde bonden Den kreative bonden Den miljøorienterte bondenDen gretne.
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Gjensidige Bank Boligkreditt AS August Innhold Gjensidige Forsikring Konsern Organisasjon Internasjonal rating Regnskapstall Strategi Gjensidige.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Presentasjon Regnskap for 2. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 31. august 2006.
Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
1 Regnskap Nordea Bank Norge ASA 3. kvartal Nordea Bank Norge Finansuroen har hatt begrenset effekt for resultatregnskapet så langt i år Totale inntekter.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
1 Styreformann Erik Gjellestad Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Økonomisjef Lars H. Enger Synnøve Finden ASA 4Q06 presentasjon Sterk vekst og skuffende resultater.
1 Posten Norge Halvårsrapport – 1. halvår
AKTIV KAPITAL 1. kv Hovedtrekk 1. kvartal 2002  Fortsatt vekst i alle tre virksomhetsområder  Kjøp av tre porteføljer:  Arsenal:
1 Børsliste Oppgave: Kommenter oppstillingen og foreslå forbedringer. Slik ble børslisten presentert i en stor avis for et par år siden.
Presentasjon 1. halvår Hovedtrekk - driftsresultater n n Dobling av driftsresultat i norsk virksomhet fra MNOK 13,1 til MNOK 27,7 n n Driftsresultat.
Nordea Bank Norge 1 Nordea Bank Norge Resultat 1. kvartal 2011.
halvår Regnskap 1. Halvår 2003 Presentasjon 14. august 2003.
Nordea Bank Norge 4. kvartal Gunn Wærsteds kommentarer til årsregnskapet: ”Nordeas vekststrategi har gitt nok et sterkt kvartal. Driftsresultatet.
1 Resultatfremgang for Nordea Bank Norge i 1. halvår 2005 Driftsresultat før tap på utlån opp 21 % til NOK millioner (1 329) Resultat etter skatter.
Resultat 1. kvartal 2007.
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Nedsatt arbeidsevne og AAP 2. kvartal 2017
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Melhus Henning Irvung | seniorrådgiver
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007

2 Denne presentasjonen er utarbeidet av Adresseavisen i forbindelse med Schibsteds salg av aksjer i Adresseavisen Informasjonen i denne presentasjonen er basert på offentlig tilgjengelig informasjon gitt i Adresseavisens årsregnskap for 2006 og i første kvartalsrapporten for 2007 I den grad presentasjonen inneholder fremtidsutsikter/budsjetter er disse basert på selskapets strategiske målsettinger. Selskapet kan ikke garantere at disse målsettingene vil bli oppnådd og kan ikke holdes ansvarlig dersom slike målsettinger ikke nås.

Innhold Forretningsområder og organisering Hovedpunkter 2006 Regnskap Adresseavisen konsern / likviditet / utbytte Adresseavisen i fire kanaler Første kvartal 2007 Utfordringer 2007

4 Adresseavisen konsern består av tre forretningsområder Mediavirksomhet Adresseavisen –Papiravisen Adresseavisen –Internett / digitale tjenester (Adressa.no) –Lokalradio (RadioAdressa) –Lokal-TV (TV-adressa) Lokalaviser –Sør-Trøndelag AS –Fosna-Folket AS –Innherreds Folkeblad og Verdalingen AS –Trønderbladet AS –Hitra-Frøya AS –Levanger-Avisa AS Trykkerier –Adressa-Trykk AS –ST-Trykk AS Annen virksomhet –Adressa Bud AS –Adresseavisen Telefontjenester AS

5 Mediehuset Adresseavisen, ukentlig dekning Konsesjonsområde: Kommunene Trondheim, Stjørdal, Melhus, Malvik, Orkdal, Midtre Gauldal, Oppdal, Skaun, Rissa, Røros, Ørland, Klæbu, Selbu, Bjugn, Meldal, Hemne, Frøya, Hitra, Åfjord, Meråker, Rennebu, Holtålen, Agdenes, Osen, Roan, Snillfjord, Tydal. Befolkningen 12 år+: Ukentlig dekning/oppslutning

6

7 Innhold Forretningsområder og organisering Hovedpunkter 2006 Regnskap Adresseavisen konsern / likviditet / utbytte Adresseavisen i fire kanaler Første kvartal 2007 Utfordringer 2007

Adresseavisen konsern Hovedpunkter 2006 Meget vellykket overgang til tabloid. Lesertallsvinner blant norske aviser ( lesere). Opplagsvekst som en av få større norske aviser (+60 ekspl.). Fortsatt vekst i totale annonseinntekter for konsernet (også vekst for Adresseavisen etter omlegging til tabloid). Godt driftsresultat for Adresseavisen konsern i 2006 NOK 107,0 (91,6) mill.. God netto driftsmargin for konsernet i 2006 på 11,9 (10,9) %. Internett/digitale tjenester med driftsresultat på NOK 8,8 (5,2) mill.. Fortsatt god kundeservice (kundesenter og distribusjon). Betydelig resultatfremgang for TV-adressa med driftsresultat på NOK 2,0 (-4,1) mill., men tilbakegang i antall seere.

Adresseavisen konsern Hovedpunkter 2006, forts. Mindre underskudd for Radioadressa med driftsresultat på -3,4 (-5,4) mill. og betydelig reduksjon i differansen mot Radio1 Trondheim (forskjellen er nå kun 3,5% mot 11% året før). Lokalavisene med meget gode marginer og sitt beste år til nå (driftsresultat NOK 13,8 (12,3) mill.). Trykkeriene med beste driftsresultat til nå med NOK 33,8 (30,1) mill.. –Utvidelse Goss-presse til 80/80 sider gjennomført som planlagt –Utvidet driftstid –Nytt fast avisoppdrag (Aftenposten) Adresseavisen ble i desember 2006 utelatt fra den videre Media Norge prosessen. Allikevel vil samarbeidet med de fire medieselskapene i Media Norge fortsatt være viktig for Adresseavisen. Adresseavisen solgte i desember 2006 sin eierandel i Kanal 24 til TV2, dette ga et regnskapsmessig tap i 2006 på NOK -23,7 mill.. Økning i utbytte og aksjekurs.

10 Innhold Forretningsområder og organisering Hovedpunkter 2006 Regnskap Adresseavisen konsern / likviditet / utbytte Adresseavisen i fire kanaler Første kvartal 2007 Utfordringer 2007

11 Regnskap Adresseavisen konsern

12 Adresseavisen konsern Note: Finans 2006 inkl. tapsføring Kanal 24 med -NOK 23,7 mill.

Adresseavisen konsern

14 Adresseavisen konsern Alle tall i millioner kroner

15 Adresseavisen konsern Alle tall i millioner kroner

16 Utbytte i Adresseavisen ASA i kroner og i prosent av markedsverdi Merknad: Direkte avkastning ift markedsverdi er beregnet ved å dividere utbytte i kr per aksje med gjennomsnittlig aksjekurs for gjeldende år.

17 Innhold Forretningsområder og organisering Hovedpunkter 2006 Regnskap Adresseavisen konsern / likviditet / utbytte Adresseavisen i fire kanaler Første kvartal 2007 Utfordringer 2007

18 Adresseavisen var lesertallsvinner blant norske aviser i 2006 Kilde: Forbruker & Media. Endringer i antall lesere 2005 – 2006 for de 18 største avisene. Utregningene er gjort med bakgrunn i de absolutte tallene, altså inkl. desimaler. Mange av endringene ligger innenfor feilmarginene (se siste side).

19 Opplag Adresseavisen 1996 – 2006 Antall eksemplarer per dag - avrundet

20 Adresseavisen har nå en avispakke leserne setter stor pris på…… Kilde: MMI

21 ….og tilfredsheten med innholdet har økt markert etter produktomleggingen Kilde: MMI

22 Opplagsinntekter Adresseavisen NOK mill. *Under den 11 dager lange arbeidskonflikten mellom NJ og MBL i mai 2004 ble abonnentene godskrevet 50%, dette tapet utgjør 2,4 mill. kr

23 Utvikling annonseinntekter Adresseavisen 1993 – papir NOK mill. Kilde: Adresseavisen Største bransje 2006 Bolig 19 % Stilling ledig 18 %

NOK mill. Kilde: Adresseavisen Netto annonseinntekter Adresseavisens nye kanaler 1997 – internett, TV og radio 56 16

25 Adressa.no, brukerutvikling Sammenligning av tallene på ukebasis for andre halvår 2006 mot tilsvarende periode i 2005 viser en trafikkøkning på 25%.

26 Adresseavisen konsern, driftsresultat per forretningsområde Ngaap 2003/2004, IFRS fra 2005

27 Innhold Forretningsområder og organisering Hovedpunkter 2006 Regnskap Adresseavisen konsern / likviditet / utbytte Adresseavisen i fire kanaler Første kvartal 2007 Utfordringer 2007

28 Godt første kvartal 2007 med betydelig opplags- og resultatvekst Driftsresultat for konsernet på NOK 37,3 (16,7) mill. Adresseavisen med opplagsøkning på til eksemplarer. Positiv annonseutvikling med økte inntekter i papiravisen på 16 % til NOK 114 mill. Adressa.no med 44 % vekst i inntektene og et resultat på NOK 2,5 (2,0) mill. Radioadressa (25,5 %) minsker avstanden i lyttertall til Radio 1 (29,0 %) TV-adressa med nedgang i seertall spesielt knyttet til distribusjon Trykkeriene oppnådde gode resultater som følge av økt omsetning

29 Adresseavisen konsern

30 Adresseavisen konsern

31 Innhold Forretningsområder og organisering Hovedpunkter 2006 Regnskap Adresseavisen konsern / likviditet / utbytte Adresseavisen i fire kanaler Første kvartal 2007 Utfordringer 2007

32 Utfordringer 2007 Adresseavisen konsern Videreutvikling Adresseavisen i tabloid (fortsatt opplags- og lesertallsvekst) Adresseavisen konsern har som mål å bli ledende i Midt-Norge på internett/digitale tjenester Fortsatt utstrakt samarbeid med Media Norge- selskapene Radioadressa større enn Radio1 Trondheim Snu nedgangen i seertallene for TV-adressa Fortsatt positiv utvikling for Adressa-Trykk