Menn og redningsvest Gjennomført 28-29. juni 2010 InFact AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Advertisements

Rapport av markedsundersøkelse
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
Skolelederundersøkelsen 2008
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Digitale læremidler i den videregående skolen Utarbeidet for: Den Norske Forleggerforening, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og NFF. Utarbeidet.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Innhold Innhold Side 1.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Bistandsmidler og utvikling Gjennomført for: Redd Barna Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 4. november 2013.
Meldal kommune Profilundersøkelse - egen befolkning 2009.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Norsk Finansbarometer 2016
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Utvalg og metode Målgruppe
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Seniorer i finansnæringen
Utdanning Lister En presentasjon.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Forbruker- og Finanstrender 2019
Utskrift av presentasjonen:

Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS

Undersøkelsen intervjuer, hvor av 540 av og til er ute i fritidsbåt eller lignende Landsrepresentativt, menn over 18 år Vekting på alder og geografi Feilmargin +/- 3,1% gjelder totalutvalget, +/- 4,2 % ved 540 respondenter Automatiske telefonintervjuer gjennomført juni 2010 av InFact AS. 2

Hender det at du er i fritidsbåt, kano, kajakk eller andre steder det er naturlig å ha på seg redningsvest ? 3

Bruker du redningsvest ved slike anledninger? 4

Hva vil du si er hovedårsaken til at du ikke bruker redningsvest? 5

Er det påbudt å ha redningsvest om bord i fritidsbåter? 6

Bør eller bør det ikke etter ditt syn være påbudt å ha på seg vest når man er i fritidsbåt? 7

Hvor uenig eller enig er du i følgende påstander 8

Hvor langt tror du at du kan svømme i 15 graders vann med klær på uten redningsvest? 9

Dersom ledende norske designere som f.eks. Moods of Norway hadde designet en vest, hvor sannsynlig er det at du hadde kjøpt denne vesten? 10

Bruk av redningsvest Andelen som er i fritidsbåt øker lineært med utdannelse (38 %, 48,9 %, 62,3 %). På spørsmål om bruk av redningsvest er det knapt målbare forskjeller mellom aldersgrupper. Mer enn 8 av 10 bruker vest alltid eller som oftest. Det er små regionale forskjeller, men respondenter i Nord-Norge peker seg ut ved at 8,3 % sier de aldri bruker redningsvest. I øvrige regioner sier 0,7 – 3.6 % at de aldri bruker redningsvest. Andelen som sier de aldri bruker vest synker med utdannelse (4,3 %, 3,6 %, 1,8 %). Blant respondenter som sjelden eller aldri bruker redningsvest, svarer 33,7 % at de dropper vesten av gammel vane, mens 28,4 % sier de er forsiktige. Kun 1,1 % oppgir mangel på maskulinitet som årsak. Siden det er så få i dette utvalget (95 respondenter) er størrelsene i nedbrytningsvariablene beheftet med store feilmarginer. Derfor omtales kun totaltallene på dette spørsmålet. 11

Redningsvestpåbud 83,9 % vet at redningsvest til alle ombord er påbudt. Aldersmessige, regionsmessige og utdanningsmessige forskjeller er små, og endrer ikke hovedinntrykket – redningsvestpåbudet er godt kjent. På spørsmål om det bør eller ikke bør være påbudt å ha på seg vest viser større forskjeller mellom de demografiske gruppene. Andelen som mener det bør være påbudt reduseres med økt utdannelse (83 %, 74,3 %, 69 %). Ikke overraskende står forslaget sterkest hos de som alltid bruker vest, og svakest hos de som aldri bruker (81,8 %, 28,6 %). 12

Påstander På spørsmålene om hvor uenig eller enig respondentene er i de forskjellige utsagnene, er det poenget om at menn som drukner er alkoholpåvirket som scorer høyest, fulgt av påstanden om at gode redningsvester er dyre. Det er mindre forskjeller mellom påstanden om at redningsvest er upraktisk, om de liker å bruke vest, og påstanden om at menn er bedre svømmere enn kvinner. Lavere score er det for påstanden om at man kan få på seg vesten i vannet, samt at det er slitsomt å ta vesten av og på. Påstanden om at redningsvest er for barn scorer lavest av alle påstander. Kun påstanden om at menn som drukner er alkoholpåvirket gir høyere score enn medianen – de er altså mer enige enn uenige. For alle andre påstander er respondentene i varierende grad mer uenig enn enig i påstandene. 13

Svømmeferdighet og designredningsvest Respondentene har et realistisk bilde av hvor langt de klarer å svømme i 15 graders vann med klær uten redningsvest. 46,9 % tror de klarer å svømme inntil 100 meter, mens 35 % tror de klarer meter. Kun 2,8 % tror de klarer å svømme en kilometer eller mer. Tiltroen til egne svømmeferdigheter er direkte korrelert med bruksfrekvens av redningsvest, selv om andelen som mener de klarer å svømme mer enn en kilometer er like lav for alle gruppene. Nøyaktig samme mønster ser vi når vi betrakter alderssegmentene. Konklusjonen må være at respondenter i alle grupper har realistisk bilde av egne svømmeferdigheter. På spørsmål om respondentene ville kjøpe redningsvest fra kjente designere er det lite som tyder på at dette har noen innvirkning. 37,5 % svarer helt usannsynlig, mens 5,9 % svarer svært sannsynlig. Oslo peker seg ut som region som er mest tilbøyelig til å kjøpe design vest. 14

Konklusjon Holdning til, kjennskap til og faktiske handlinger tilknyttet bruk av redningsvest blant norske menn må sies å være oppløftende. 8 av 10 bruker alltid eller som oftest redningsvest. Mer enn 8 av 10 kjenner reglene for bruk av redningsvest i fritidsbåt, og respondentene har realistiske holdninger til egne svømmeprestasjoner. 7 av 10 mener det bør bli påbudt å bruke redningsvest i fritidsbåt. Funnene vitner om god redningsvest-kultur blant norske menn på tvers av de demografiske skillelinjene. 15