Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sissel Johansson Brenna, Høgskolelektor, HiB
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Det kommunale og det statlige barnevern
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
TILSETTINGER.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Studieadministrativ dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Saksbehandling i fuskesaker Kilder/nyttige nettsteder: 1.
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ole Henry Halleraker Rektor
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Nothing that is worth knowing can be taught - Oscar Wilde You’ve got to fight for your right to party - Beastie Boys.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
politiattest og skikkethet - grenseoppganger -
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Saksbehandling i fuskesaker
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd

Sammensetning Uavhengige jurister (2) Fra UH-sektoren (3) Studentrepresentanter (2) Partssammensatt Oppnevning 2 år studenter 4 år øvrige Mulighet for forlengelse Mandat Avgjøre klager i enkeltsaker hvor vedtak er fattet med hjemmel i uhl. §§ 4-7 til 4-10 Avgjøre klager på avgjørelser etter offentleglova

Felles klagenemnd Forskrift om felles klagenemnd § 1. Virkeområde: Forskriften gjelder opprettelse av felles klagenemnd etter lov om universiteter og høyskoler § 5-1 nr. 7. Klagenemndas oppgave er å behandle klager over enkeltvedtak truffet med hjemmel i lov om universiteter og høyskoler -§ 4-7 om annullering av eksamen eller prøve -§ 4-8 om utestenging og bortvisning -§ 4-9 om utestenging grunnet straffbare forhold – politiattest -§ 4-10 om utestenging etter skikkethetsvurdering. Nemnda skal i tillegg behandle klage på avgjørelser etter offentleglova.

Endring av regelverket De viktigste endringsforslagene som ble presentert i høringen om skikkethet er: Forslag om å føre videreutdanninger, og følgende nye utdanninger inn under ordningen med skikkethetsordning: preste-, paramedic-, logoped-, trafikklærer- og tolkeutdanningene Det foreslås å utvide lengste utestengningsperiode fra tre til fem år. Felles klagenemnd har i sin høringsuttalelse støttet disse forslagene.

Litt statistikk Lite saker om skikkethet 10 saker siden 2006 Mest fuskesaker 344 saker siden 2006

Skikkethet Sykepleieutdanning: 4 saker Lærerutdanning: 4 saker Bioingeniørutdanning: 1 sak Profesjonsstudiet i psykologi: 1 sak

Vurdering Uhl. § 4-10, forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (skikkethetsforskriften) Nemnda vurderer om studenten utgjør «en mulig fare» for de nevnte gruppene, og det tas utgangspunkt i de konkrete kriteriene som er angitt i skikkethetsforskriften § 3 og 4 Det blir også vektlagt om studenten har fått tilbud om utvidet oppfølging og veiledning, eller om det foreligger åpenbare og sterke holdepunkter for at oppfølging/veiledning ikke vil gjøre studenten skikket til yrket Rundskriv F av Kunnskapsdepartementet

Generelt om dokumentasjon Dokumentasjonen må gi oss et riktig inntrykk av det som er gjort det som er tenkt det som er vurdert det som er besluttet

Fra årsrapporten 2014 I skikkethetssaker er det viktig at underinstansen nedtegner alt som blir sagt og observert — på alle trinn i saksbehandlingen, for eksempel at vurderings- og oppfølgingssamtaler dokumenteres med referat. De sakene som oppstår er ofte krevende, og det er derfor særlig viktig å sikre både kvaliteten og effektiviteten i saksbehandlingen.

Spørsmålene Hva er det vi legger vekt på i dokumentasjonen? Hvordan bli bedre? Største forbedringspotensialet

Klagebehandling Er resultatet i saken riktig? Klagenemndas kompetanse Fvl. § 34 Rettssikkerhet Saksbehandling Kontradiksjon Veiledning Reell mulighet til å endre kurs/ væremåte

Regler om dokumentasjon og saksgang Skikkethetsforskriften: Tvilsmelding § 8 Varsel til studenten § 9 Vurderingssamtale § 9 Tilbud om utvidet oppfølging og veiledning § 9 Behandling i lokal skikkethetsnemnd § 10 Skikkethetsnemnda lager en innstilling til institusjonens styre eller klagenemnd § 10 Institusjonens styre eller klagenemnd fatter vedtak om uskikkethet § 11

Regler om dokumentasjon i fvl. Forvaltningsloven gjelder § 11 d annet ledd telefoner, ad hoc møter og e post – hvis nytt (relevant) §23 Vedtaket skal være skriftlig §24, § 25 Vedtaket skal begrunnes

Særlig viktig Tvilsmelding Starten Første fase Varsel Referat fra vurderingssamtale Studentens egen oppfatning Kontradiksjon

Innsyn i dokumentene Bør tenke over hva og hvorfor Unntatt offentlighet etter offl. § 13, jf. fvl. 13 Taushetsbelagte opplysninger Partene Unntak saksforberedende

Oppsummering Tvilsmelding Varsel til studenten Referat fra vurderingssamtale Evt. veiledningsopplegg Veiledning Innstilling til lokal klagenemnd Vedtaket Oversendelse til Felles klagenemnd Alle relevante dokumenter for avgjørelsen Klagen

Manglende dokumentasjon Vi vil be om å få det ettersendt Vi må da vurdere om det skal forelegges studenten/advokaten for uttalelse Kan bli opphevet Hvis saksbehandlingen har vært mangelfull og det kan ha virket inn på vedtakets innhold

FAQ i Felles klagenemnd Hva er det lagt vekt på Hvilke kriterier i skikkethetsforskriften vises det til ? (§ 3, § 4) Hvordan har man veiledet og fulgt opp studenten? En skikkethetsvurdering er belastende for studenten Forbeholdt helt spesielle tilfeller Andre virkemidler bør/kan vurderes først, f.eks stryk på eksamen eller ikke-bestått praksis Grove tilfeller kan også rammes av uhl. § 4-8 annet ledd

Forbedringspotensiale? Konkret Eks hva er gjort feil? Tidsnær Raskere på? Spesielt i saker som tar tid

Spørsmål?