1890-årene - Hamsuns Pan LUT, 24.09.09. 1890- årene – et omdiskutert periodebegrep Nyromantikk Dekadanse Symbolisme Modernisme.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

En litterær epoke mellom realismen og nyrealismen
Litteraturhistorie oversikt.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forfatterstudium Jonas Lie.
Nyromantikken Jim D: vi har da om nyromantikken. Fra 1890 til 1905.
ROMANTIKKEN.
Sigrun Eckhoff desember 2009
Roman- og novelleanalyse
Å lese litteratur.
Om Mikael Niemis Populärmusik från Vittula (2000)
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Sult En roman av Knut Hamsun
som lingvistisk disciplin
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Forraadt (1892) av Amalie Skram
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Kapittel 7 Etisk realisme og modernisme
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Invitasjon til seminar med KRISTIN SOLLI SCHØIEN om gudstjeneste Eidsvåg kirke fredag 6.2 – søndag Eidsvåg menighet, Vollane 3, 5105 Bergen Telefon:
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
«Mysterier» Nationaltheatret Torsdag 13. oktober 2016
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
KOM ETTER REALISMEN OG NATuRALIsMEN
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Idretten er så stor del av identiteten min.
Herre Gud ditt dyre navn og ære
Trym Nordstrand Jacobsen
Foreldremøte november 2017.
Virkemidler - i reklame.
Stylistika STILISTIKK.
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
11 måter å elske en bok.
Kommunikasjon.
Kapittel 7 Tidlig modernisme og nyromantikk – 1890-årene
I henhold til ny lovgivning må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
NORSK LITTERATURHISTORIE
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Kommunikasjonsformer
Moderne psykologi.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Modernismens poetiske provokasjon
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

1890-årene - Hamsuns Pan LUT,

1890- årene – et omdiskutert periodebegrep Nyromantikk Dekadanse Symbolisme Modernisme

Nyromantikk Betegnelse for en generell reaksjon mot realisme og naturalisme – Fra samfunnsorientert litteratur til psykologisk litteratur Fornyet interesse for lyrikk og prosalyrikk En interesse for subjektiv stemning og sanseopplevelser Utvikling av musikalske språklige virkemidler

Fra typeskildringer til skildringer av det spesielle og individuelle Dyrking av det irrasjonelle, uforklarlige og sære mennesket Outsideren Litteraturen forklarer menneskets handlinger ut fra indre krefter, og ikke lenger ut fra samfunnsforhold Sjelelivet i fokus framfor driftslivet

Symbolisme – Charles Baudelaire Forsøker å etterlikne virkeligheten Ønsker mer å suggerere fram en stemning, enn å bli forstått Opplevelser må formidles gjennom bilder og symboler – kan ikke forklares gjennom fornuft Natur, mystikk, instinkter, ekstase, det uforklarlige, det eksostiske…

Dostojevskij – Fremstiller psykologiske unntakstilfeller – Skildringer av den isolerte sjels psykologi – Schizofrene tilstander og forbryterpsykologi med irrasjonelle innslag Hamsun – Skildrer nervemennesker (j.fr Dostojevskij) Ribot – ”brøkfølelser”

Hamsuns ”outsidere” Dyrking av det irrasjonelle, uforklarlige og sære mennesket Litteraturen må nå beskjeftige seg med å skape individuelle særtilfeller ”Outsideren” har et ønske om å skille seg ut ”Outsideren” er den geniale, mystiske og gåtefulle

Pan - noen momenter til diskusjon: Komposisjonen Hva slags forteller? Pan – en prosalyrisk roman Glahns forhold til naturen Tittelens funksjon Epilogens funksjon Forholdet mellom Glahn og Edvarda Litteraturhistorisk plassering av verket