Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Månedsbrev fra Rød Mars/ April.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Månedsbrev fra Rød Mars/ April."— Utskrift av presentasjonen:

1 Månedsbrev fra Rød Mars/ April

2 Tilbakeblikk på mars Mars har vært en måned som har vært preget av lek, luft, vårfølelser, påskefeiringer, foreldresamtaler og brukerundersøkelsen. Barna velger ofte å leke ute om de kan velge. Førskolebarna, som kan være ute alene, har både spist og lekt ute etter at de andre har gått inn. Dette har ført til at førskolebarna opplever en uvant frihet som gjør at de må øve på hvordan man kan hjelpe hverandre. Det har vært mye vann å leke med og dette elsker jo de fleste barn. Vi voksne er ikke alltid like gode til å gi oss hen i slik lek, men vi ser alltid gleden hos barnet som får lov til å lage sølekaker og hoppe i vanndammene uten at noen sier de må stoppe. Dere foreldre må følge opp med å ha nok, og riktig, skiftetøy, til enhver tid. På Rød opplever vi at vi har for lite tid til temaene og ønsker derfor å «hoppe av» årsplanen nå frem mot sommeren. April har jord og vår som tema og dette ønsker vi å ha mulighet til å fordype oss litt mer i fremover. Vi forsøker å få tak i pallekarmer som vi kan så og dyrke blomster og grønnsaker i og skal lage hage bak Lillehuset. Noen som kan hjelpe?

3 Brukerundersøkelsen og foreldresamtaler.
Mange har vært på samtale om barnet sitt og dette er viktig. Her har vi ro til å snakke om barnets mestringer og utfordringer slik at vi sammen kan legge best mulig til rette for å gi barnet gode dager i barnehagen og hjemme. Vi utveksler erfaringer og blir bedre kjent. Vi hadde 93% svar på brukerundersøkelsen og nådde dessverre ikke helt til topps for å få premien i år. Grønn hadde 100% . Men neste år… vi takker for svarene og lover å bruke tilbakemeldingen konstruktiv i forhold til samarbeid og i samvær med barna deres. Dette vil vi komme tilbake til på foreldremøtet 16. april. Takk!

4 Personalsituasjonen på Rød frem mot sommeren.
Som sikkert mange av dere har lagt merke til har det begynt to støtteassistenter og en spesialpedagog på avdelingen. De er ikke tilstede samtidig, men mye av tiden er en av de på avdelingen. Marianne er tre dager i uken, Hanne er to dager i uken og May – Ellen er tre timer i uken. I tillegg vil Heidi bare være på Rød på tirsdager og hver tredje torsdag. Unni, fra Lillehuset , jobber de andre torsdagene. Slikt fører alltid til en endring i struktur og innhold på avdelingen, og som gjør at noen av barna prøver ut de voksnens grenser. Noen får en negativ atferdsendring, ovenfor andre barn og voksne, dette har vi begynt å merke. Noen av barna går sammen i grupper og hører ikke på hva enkelte voksne gir av beskjeder. Vi voksne på Rød har bestemt at det nå i en tid fremover er viktig med struktur og felles grenser for alle. Slik at barna blir trygge på hva som gjelder og at det er liten mulighet for å prøve ut regler. Vi forventer at barna tar i mot, og utfører, beskjeden som blir gitt uansett hvem voksen som er tilstede. Om det blir uro og tull slik at aktivitetene ikke kan gjennomføres vil barnet som er ikke klarer å kontrollerer seg bli tatt ut av gruppa sammen med en voksen. I utgangspunktet ønske vi at slik regulering kommer fra barnet selv, at de retter egen adferden ut i fra det de vet er rett eller galt. Men vi ser at mange lett henger seg på når et annet barn starter med uro .I noen situasjoner må voksne korrigere og veilede slik at de forstår at andre barn, men også voksne, blir lei seg eller sinte. Det kaller vi ytrestyrt regulering. Vi håper på at de etter hvert selv klarer denne reguleringen eller selvbeherskelsen. En viktig handling er å være høflige og respektfulle ovenfor andre mennesker. Dette kan for eksempel starte med et «hei» om morgenen. Slik at relasjonen starter positivt. Dette håper vi at dere foreldre hjelper barnet til å gjøre, både til voksne og barn som ønsker dere velkomne om morgenen.

5 Tema i mars: vår I temaet «vår» har vi brukt mest tid på å oppleve vær og forhold i naturen ute, og sanse det som skjer gjennom lukt, smak, følelser og opplevelser. Vi har brukt mye tid utenfor gjerdet i små grupper sammen med en voksen. Den voksne gjør barna oppmerksom på en endring i naturen og barna undrer seg over det som skjer. Snakk med barnet ditt om de endringer vi ser i naturen og de vil bli mer oppmerksomme og ta bedre vare på naturen, slik målet var for temaet.

6 Luft og ild EKSPERIMENTSAMLING med LUFT. De som var med: Kari og førskolebarna. MÅL: Ha en spennende samling som fenger, og skaper undring. Og at jeg som voksen tar del i, og undrer meg sammen med dem:-) Hva ER luft? Mange svar på løpende bånd:-Vind, vi har det i kroppen vår....SER vi lufta? Hmmm...Kan vi KJENNE luft? Ja, når det blåser på kinnet mitt.. Vi blåste papirbiter med sugerør bortover gulvet, da kunne vi se at lufta beveget på noe! Vi blåste opp ballonger, med lufta vi hadde I kroppen vår! Så skulle vi prøve om det gikk an å sette dukkekrokbordet oppned på ballongene uten at de sprakk...det trodde vi egentlig ikke, men jammen gikk det:-) Så henta jeg en ost og en smørboks og satte der, og fortsatt sprakk ikke ballongene! Men kunne JEG stå oppå tro? Ja, DET gikk også!!Kunne barna stå der? Ja, vi sto en voksen og fem barn på bordet, og bare en ballong sprakk:-) Dette var egentlig ikke til å tro! Men ved trykk vil lufta fordele seg annerledes i ballongene. Iallefall hvis de ikke er blåst for hardt opp. Måloppnåelse: God! Barna var engasjerte og ivrige, stilte masse spørsmål og vi undret oss over fenomenet LUFT:-)Og sist, men ikke minst: Vi hadde det MORRO også:-) Kari

7 Ild og luft I mars har temaet vært ild og luft. Målet er at barna skal få en forståelse av at vi trenger begge deler. Ild for varme og luft så vi og alt rundt oss kan puste og leve. I den første samlinga så vi hva som skjedde med ild dersom den ikke fikk luft. Vi tente et lys i en lysholder og satte en annen lysholder over. Hva skjedde? Jo, flammen slokka, og vi fant ut at det var pga. for lite luft. Kuuult! Så brukte vi sugerør til å blåse på sammenkrølla papir. Vi lagde et "blåse-papir-løp" og det ble blåst for harde livet! Men det morsomste var nok da vi blåste med sugerør ned i glass med vann og hadde Zalo oppi! Det ble jo reine kunstverk og nesten skulpturer av lag på lag med bobler. Eksperimentering er fryktelig moro! :) Helene

8 For noen kunstverk vi lager

9 Vi blåser … og blåser

10 Friluftsliv og fysisk aktivitet
I mars har det skjedd mye med naturen vår, vinteren smeltes bort og våren titter frem med masse bra vær og gode opplevelser. I den norske kulturen er naturen veldig viktig. Vi liker å være ute og få gode naturopplevelser. Det er spennende og morsomt å bruke naturens egne ressurser og å følge med på hvordan den endrer seg gjennom de fire årstidene med all slags vær og vind. Denne måneden har jeg jobbet med og hatt litt fokus på fysisk aktivitet og friluftsliv. Vi har vært mye i aktivitet uavhengig av været, det har vært mye våte klær, men vi har hatt masse moro ute. Friluftsliv er med på å utvikle holdningene våre i forhold til å ta vare på miljøet, men også ta vare på egen helse og livskvalitet. Fysisk aktivitet, friluftsliv og natur er viktig for den totale utviklingen hos barna. Ved å bruke naturen i nærmiljøet får barna grunnleggende holdninger og verdier, erfaringer, ferdigheter og kunnskaper gjennom bevegelse og sanseinntrykk. En fysisk aktivitet som vi gjør ofte er å leke forskjellige jage-leker som f. eks stiv heks eller har’n. Dette er noe barn og voksne synes er veldig gøy og jeg blir ofte spurt om å være med på slike leker. Her får man virkelig kjørt seg og man får vært i masse fysisk aktivitet, dette er også en fin måte for meg å bli enda bedre kjent med barna på ulike plan. I rammeplanen står det at «barnehagen skal legge vekt på å styrke kunnskap om tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett». Videre: «barn skal medvirke i og utforske og oppdage nærmiljøet sitt». Det står også «variert fysisk aktivitet både inne og ute er av stor betydning for utviklingen av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Aktiv bruk av natur og nærmiljø gir mange muligheter» Derfor har jeg valgt denne måneden å bruke nærmiljøet vårt en del. Jeg har i ulike settinger tatt med en og en gruppe med barn utenfor gjerdet. Noen ganger har vi vært i skogen på baksiden av Storehuset og andre ganger har jeg tatt med meg 3-4 barn til Engerholm. Her har vi lekt en del, men vi har også hatt en del fokus på å oppdage og se hva som skjer med naturen når det kommer en ny årstid. Vi har lett etter vårtegn og sett på elgebæsj, vi har plukket hestehov og gåsunger, vi har klatret i trær, spikket pinner og spist ute på disse turene. Dette har vært noen veldig positive settinger for barna og vi har storkosa oss på oppdagelsesferd. Martine

11 Deilig mat tatt med fra barne
hagen Balansetrening Her trenes finmotorikken med spikking Vi undret masse over denne bark-biten, hva har skjedd her? Vårtegn

12 Her trenes både balanse og grovmotorikk
Her trenes både balanse og grovmotorikk. Med litt motivasjon og voksenstøtte er ikke det å klatre i trær så veldig skummelt lenger  Forstørrelsesglasset var med og alle fikk bruke det rundtomkring for å lete etter krypdyr og andre spennende ting.

13 Påske I påskesamlingene har vi snakket om påskeharen, som alle kjenner til, har vi hatt besøk av ekte påskekyllinger og vi har fortalt om påskeevangeliet. En spennende historie vi kan stille mange spørsmål og undre oss rundt. Målet var at barna skal få kjennskap til tradisjoner og tro rundt påskehøytiden og etter iveren til mange å dømme så ser vi at det målet er nådd. De fleste har mye å fortelle om påskeaktiviteter og påskebesøk, noen kan også gjenfortelle og undre seg over Jesus oppstandelse.

14

15 Førskolen På førskolen denne måneden har temaet vært Tarkus: trafikkopplæring. Det er Elisabeth fra Gul og Vigdis fra Blå som har hatt ansvar for dette, og sammen med barna har de løst oppgaver, lest fortellinger og lært seg noen nye sanger om temaet. Etter påske blir det også en praktisk prøve, har vi hørt noen rykter om.

16 Tarkus på besøk på førskolen

17 I april skal vi : Dramatisere eventyr «Snøen som fikk farge»
Synge vårsanger Lage insektsfeller Så frø, se hva som skjer, lage en minihage på avdelingen - plante ut Lage insektshus, hvilke dyr bor i jorda? Gå på tur med avdelingen – turbingo Dukketeater Daniel (barnehagelærerstudent) kommer tilbake i uke 16 og 17. Dette blir hans siste periode for denne gangen.

18 April Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Tema: jord og vår 1
Bhg er stengt! 2 3 6 Begynne på mini - hagen 7 Så frø - ordne med minihagen 8 Aldersinndelte grupper på tur. Husk dobbelmatpakke! 9 Foreldre- samtaledag Førskolen: former og begreper Tema samling for de yngste 10 Sansamling; vårsanger språksprell Ovnsbakte, serveres med hjemmelaget potetmos og grønnsaksmiks. 13 Finne pinner, steiner ol til hagen vår 14 Det kommer dukketeater til bhg kl.10.00 15 16 Turbingo i grupper etter lunsj Foreldremøte! 17 Ovnsbakt fiskefilet med fiskesaus, kokt potet og grønnsaker Sangsamling; vårsanger Språksprell 20 Hvordan går det med plantene våre? Andre ting vi kan ordne med i hagen vår. 21 Formingsaktivitet – vi lager blomster/ planter 22 23 24 Pølselapskaus med grovt brød; sangsamling vårsanger 27 Temasamling 28 Formingsaktivitet vi lager blomster/ planet 29 30 Tubingor i grupper etter lunsj 1 mai


Laste ned ppt "Månedsbrev fra Rød Mars/ April."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google