Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!

2 Om å gå personlig til verks! «Alle som deler en lidenskap for historie har formodentlig en eller annen gang opplevd at historien plutselig ble personlig; et øyeblikk da vi fullt ut innså at det fortidige faktisk har inntruffet og at menneskene der var virkelige» Alison Kitson (2004), britisk historiker, University College London «Alle som deler en lidenskap for historie har formodentlig en eller annen gang opplevd at historien plutselig ble personlig; et øyeblikk da vi fullt ut innså at det fortidige faktisk har inntruffet og at menneskene der var virkelige» Alison Kitson (2004), britisk historiker, University College London Vil vi lettere kunne relatere oss til en annen tids hendelser hvis vi møter dem gjennom historieskapte og historieskapende individer? Må disse individene være av typen Churchill, Gerhardsen, Gandhi? JA! NEI! «Familiehistorie er ikke ‘skikkelig’ historie!» Tull og tøys!

3 Hva er historiekonkurransen? En konkurranse der elevene skal gjennomføre en historisk undersøkelse Utgangspunktet er familien … men plassert i en større sammenheng! Tema Problem Antagelser Kilder Sette sammen Analysere Vurdere Tenke Egne betraktninger Ha det morsomt med historie!

4 «It is not enough to expose students to alternative visions of the past, already digested and interpreted by others. The only way we can come to understand the past’s multiplicity is by the direct experience of having to tell it, of having to sort through the welter of the past’s conflicting visions and produce a story written by our own hand.» Sam Wineburg (2001) Historical Thinking and Other Unnatural Acts. Philadelphia: Teple University Press, s.131 «It is not enough to expose students to alternative visions of the past, already digested and interpreted by others. The only way we can come to understand the past’s multiplicity is by the direct experience of having to tell it, of having to sort through the welter of the past’s conflicting visions and produce a story written by our own hand.» Sam Wineburg (2001) Historical Thinking and Other Unnatural Acts. Philadelphia: Teple University Press, s.131

5 Hvorfor familiehistorie? «Familiehistorie er ikke ‘skikkelig’ historie!» Skape/konstruere historie selv! Historie er ikke det som står i boka Gjøre historie! Undre seg og finne ut noe! Trekke egne slutninger! Gi egen stemme til historien! Se ulike perspektiver på historien – liten og stor historie henger sammen! Berike vår forståelse av historiens betydning! Historiebevissthet – kunne se sammenhenger mellom historie og eget liv – fortid – nåtid – framtid – hvis mine forfedre kunne ta valg, vil det også bety at jeg kan det! Bli kjent med egen familie – en verdi i seg selv! Fordi læreplanene sier at de skal undersøke noe, lage et prosjekt og undersøke historiske personer! Tull og tøys!

6 Kort sagt! Anvende historie Prøvd sine ferd igheter i historie Perspektiver – se den «lille» og «store» historien i sammenheng Reflektere over historie. Betyr den noe for meg? Vekket interesse og engasjement for historie Fordi det er morsomt – både for elever og lærere!

7 "Å jobbe med dette prosjektet har vært kjempegøy! Jeg ante ikke at jeg hadde en så spennende familie! Det har vært mye lettere å lære på denne måten, fordi interessen min steg med 110% da jeg fikk jobbe med en personlig vinkling! Stoffet fester seg mye lettere i hodet, og kommer til å bli sittende» Helle (2007) "Alt i alt har jeg lært at om man tar seg tid til å sette seg ned og spørre, er det mye man kan lære om dem man trodde man visste alt om. Julen 2007 tror jeg familien min, og spesielt damene, vil huske som den julen Stine hadde historieprosjekt og kastet seg over de fleste i tur og orden." Stine (2008) «Jeg æ’kke fra Pakistan, jeg er fra India!»

8 HIFOs mål : – å bidra til god historieundervisning! Ikke kun en konkurranse, men et undervisningsopplegg! – ønsker at konkurransen brukes av lærerne i den ordinære historieundervisningen – Bidra til at elever har glede ved å undersøke historie + trene opp ferdigheter – «Lavterskelkonkurranse» – en konkurranse for alle – alle får diplom ALLE har en historie!

9 «Jeg har ikke noe å skrive om! Det er ingen kjente personer i min familie! Det er ingen som har gjort noe spesielt!» «Jeg har ikke noe å skrive om! Det er ingen kjente personer i min familie! Det er ingen som har gjort noe spesielt!» Hva kan jeg skrive om?

10 Hva skriver elevene om? Utdannings- eksplosjonen etter 1945 Oppvekst og velstandsutvikling Klasseforskjeller i Norge Klassereise Migrasjon – det å flytte EF/EU-motstanden i Norge Krig og konflikt Arbeidsliv

11 Praktiske ting… Pengepremier, bøker og reise Deltakerpremie! (tilfeldig deltaker) Alle deltakere får diplom Frist for innlevering ca 20. mars hvert år! Mer informasjon om metoder, vurderingskriterier og praktisk gjennomføring: Facebook eller Pris til beste arbeidslivshistorie! HistoryCamp Eustory

12 Husk! ALLE har en historie! Husk! ALLE har en historie!


Laste ned ppt "Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google