Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Når bildet snakker Sammensatt tekst LUT - 2009 Tor Arne Wølner, IKT i læring, januar 2009 Høgskolen I Vestfold, avdeling for lærerutdanning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Når bildet snakker Sammensatt tekst LUT - 2009 Tor Arne Wølner, IKT i læring, januar 2009 Høgskolen I Vestfold, avdeling for lærerutdanning."— Utskrift av presentasjonen:

1 Når bildet snakker Sammensatt tekst LUT Tor Arne Wølner, IKT i læring, januar 2009 Høgskolen I Vestfold, avdeling for lærerutdanning

2 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Den kulturelle skolesekken Stortingsmelding nr. 38 ( ) – om den kulturelle skolesekken: ”Å uttrykkje seg med levande bilete og forstå visuell kommunikasjon kan i dagens samfunn sidestillast med å lese og skrive.

3 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Digital historiefortelling Digital historiefortelling (Digital storytelling) er et fenomen som brer om seg. Digital historiefortelling handler om å lage korte historier, gjerne med en personlig vinkling, og bruk av stillbilder, tekst, video og/eller lydeffekter.

4 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Livet er fullt av historier Historier om mennesker eller dyr som betyr mye for en person Gode minner i forhold til personer du har kjent En hendelse i mitt liv En historie om et viktig sted i mitt liv En historie om hva jeg gjør En historie for å komme gjennom en krise i mitt liv Kjærlighetshistorier En historie om en oppdagelse – en aha-opplevelse og lignende Singelkoppen

5 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Fortellerkunst og historiefortelling I norsk tradisjon vil det bl. a. si fortellinger om –mennesker og livet i lokalsamfunnet, –hulder, tusser og troll –eventyr –sang og felespill

6 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Fortellerkunst og digital historiefortelling Digital historiefortelling har mange definisjoner, men jeg ser det som en videreføring av tidligere historiefortelling. Forskjellen ligger i at det brukes flere typer tilgjengelige multimediaverktøy, inkludert grafikk, lyd, video, animasjon og publisering på Internett

7 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Utfordringen Søke meningsfull bruk av digitale bilder og lyd Integrere utvikling av multimediale tekster i grunnutdanning og lærerutdanning, for kommunikasjon og personlig uttrykksform Målet med den digitale teksten bør være gjenbruk - en pedagogisk tekst, og ikke for arkivering.

8 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tale og lyd i for digitale historer Dialog Fortellerstemme Tekst Lydeffekter Musikk

9 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Kompetansemål etter 10.klasse gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder

10 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Eventyr på ungdomstrinnet Arbeidsplan Måldokument Refleksjon Aktivitet Veiledning Refleksjon Dokumentasjon Veiledning Refleksjon

11 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Porteføljemetodikk og eventyr Vi arbeider med arbeider med eventyr Undervisning Det var en gang – at handlingen ikke skulle tidfestes og at det skjedde på et ubestemt sted Prøvelser – Det skulle handle om en helt som dro ut i verden og måtte bestå noen prøver. Tretallet – Et sentralt tall med for eksempel tre søstrer, tre brødre, tre prøvelser osv. 3, 6, eller 9tallet går igjen i eventyret Gjentagelser – lik ordbruk med små variasjoner, 3, 6, eller 9 ganger Harmonisk slutt – Eventyrene ender som regel godt, og det gode seirer over det onde. Helten får prinsen eller prinsessa og halve kongeriket osv.

12 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Manuskript Storyboard Refleksjon

13 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Animasjon Tålmodighetens kunst Å skape liv gjennom animasjon er noe som dekker over mange forskjellige teknikker. –Det kan være fra det helt enkle til det kompliserte gjennom tegnefilm dukkefilm osv –Det kan være med kompliserte eller enkle verktøy med animasjon gjennom digitalt fotokamera digitale videokamera Webkamera Og ved bruk av forskjellig typer videoredigeringsprogram eller program for animering

14 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Dramaturgi

15 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Dokumentasjon for prosess Vises i elevenes portefølje Idédugnad på hva som skal være med med i filmen. Utgangspunktet – ide, premiss og pitch Synopsis Manuskript Bildemanuskript (storyboard) Dreiebok

16 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Fra ide til Synopsis Utgangspunktet – ide, premiss og pitch –Premiss: påstanden som skal vises gjennom filmens handling og hovedkarakterens utvikling – så presist som mulig. Få fram kjernespørsmålene handlingen skal bygge på –Pitch: Kjernespørsmålene handlingen skal bygge på. Hvem skal filmen handle om, hva er hans/hennes dilemma, Hva nytt og uventet skjer. Hvordan løses det. Hvordan ender det

17 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Fra ide til Synopsis Synopsis – –Kort skriftlig fremstilling av filmens innhold og form, og det første steget i en produksjon. –Fremstilles i stikkordsform, men det skal si noe om tema og handling, personer som skal være med i produksjonen og lignende. –Tanker om filmen fremstilt på mindre enn en halv side. Kan tankekart være et middel for nedtegning av synopsis?

18 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Manuskript Handling og replikker er på plass Skriv handlingen slik at man kan se for seg hva som skjer Viktig at manus blir et dokument for bruk i arbeidet – ikke bare notat for notatets skyld.

19 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Manuskript Et eksempel Kjerstis opptur Onsdag den 14.juli var det fest på gården oppe på Vårtun. Mye folk skulle komme både fra Asphaug og andre kanter. Dette var virkelig en dag til å feste på. Sola skinte, syriner og epletrær blomstret, lufta var full av fuglesang. Hele Vårtun var vakker som en drøm, der den lå på haugen sin. Og tunet var nyrakt, huset skurt i alle kroker og maten ferdig. Til og med flaggstangen var nypusset. Far Olav hadde gnidd og gnugget på den i mange timer og nå stod den og skinte så en rent skulle tro den var laget av sølv. Pus var også fornøyd. Den koste seg ute på tunet, hoppet etter sommerfugler og lekte med alt som rørte på seg. Plutselig kjente den at magen romlet og den vendte snuten mot hovedhuset på gården. Lett sprang den av gårde. Kanskje vanket det noen godbiter i dag? Brått stoppet den opp. Et brøl bredte seg ut over gården. Kattepus ble fryktelig redd, satte halen til værs og løp av gårde. Maten fikk vente. Osv osv

20 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Storyboard/bildemanus Storyboard (tablåhefte) På et storyboard er alle bildene i filmfortellingen tegnet. Det blir som en stor tegneserie. Til forskjell fra tegneserien er det oftest langt mer kontraster i storyboardet når det gjelder bildenes utsnitt, vinkler osv., fra hver situasjon eller sekvens gjennom hele fortellingen. Lyden er notert ved hvert bilde, som en bildetekst

21 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Storyboard

22 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Dreiebok For å få oversikt over alle scenene som skal animeres og alt som foregår der, er det vanlig å lage en dreiebok eller opptaksbok/opptaksskjema. Både regissør, fotograf og lydtekniker kan ha sine egne opptaksbøker. Det er for å huske på hva som skal skje når animasjonens scener skal spilles inn. Dreieboka består kun av ord

23 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Opptaksskjema TittelSceneAnimatørSide Kjerstis opptur1Student 14 BildeHandlingDialog321BakgrunnKamera 101 Utfyllende handling om hva figuren gjør 4B 102Lyd ellerKameraets bevegelser 103dialog 104Rute for rute 105for eksempel 105Zoom fra

24 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bildekomposisjon Visuelle virkemidler for å styre leserens/seerens oppmerksomhet i en bestem retning

25 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bildeutsnitt

26 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Syns-/kameravinkel

27 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Enkeltbildesystem Ideelt ett sekund = 24 bilder. Hvert bilde er på skjermen 1/24 dels sekund) Forenkling: Samme bildet vises to eller tre ganger etter hverandre (ett sekund = 12 bilder). Hvert bilde er på skjermen 2/25 dels sekund

28 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Lyssetting

29 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Storyboard Bildemanuskript

30 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Kjerstis opptur

31 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold

32 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Snakke

33 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Animasjon og tale fra Nyttige Nyheter

34 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Elevene sier Å lage animasjon var veldig spennende opplegg! Ut i fra det vi har gjort har jeg blitt inspirert til å finne på flere slike ting Mest nøye var vi på at 60 graders vinkelen skulle bli ordentlig presentert og var ikke like nøye med resten Jeg tror det er smart å gjøre sånne ting innimellom. Det er fordi jeg tror at elever og lærere kan slappe av litt, ha det gøy å få litt ro i kroppen Jeg har lyst og håper at vi kan gjøre dette igjen snart og at vi får nytte av det senere De hjemme fikk se animasjonen og synes det var veldig bra. Håper vi kan gjøre det mange ganger i det siste året på skolen.

35 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tegnet animasjon

36 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bevegelse uten bakgrunn

37 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bevegelse med bakgrunn

38 Når veggen snakker Tegneserie Tor Arne Wølner, LUT, mars 2009 Høgskolen I Vestfold, avdeling for lærerutdanning

39 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold The Yellow Kid The Yellow Kid Regnes ofte som den første tegneseriefiguren i historien Var med i søndagsutgaven av New York World The Yellow Kid var i starten en enrutes vitsetegning, som tok for seg slumkvarterene i New York. I USA fantes mange innvandrere som ikke kunne engelsk. Tegneseriene var svært populære, fordi det var lettere å skjønne en historie når man blander tekst og bilder.

40 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold

41 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold

42 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold De første stripene The Katzenjammer Kids kommer hos konkurrenten som tegneserie året etter (1897)

43 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold De første stripene The Katzenjammer Kids Fra 1918 "Captain and the Kids" av Dirks og 1924 "Katzenjammer Kids" av Knerr

44 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Hverdagshelter, antihelter og superhelter for lese og skrivetrening

45 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Virkemidler i tegneserie De vanligste og lett gjenkjennelige virkemidlene er: virkemidlene –Tegneserieruter – historien inndeles i scener –Pratebobler –Overdrivelse –Korte setninger og ofte lydhermende ord –Variasjon av nærbilder og oversiktsbilder –Figurer er ofte karikaturer –Består oftest av bilder og tekst –Samspill mellom bilde og tekst

46 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Leseretning

47 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Leseretning

48 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Leseretning

49 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Leseretning og pratebobler

50 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bevegelsesretning

51 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bildeoppfatning Hva skjer mellom bildene (2 – 3)

52 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Arbeide med tegneserie i klassen Tegne og skanne inn Tegne i bildebehandlingsprogram Tegne på nett Lage tegneserie på nett

53 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Å arbeide med tegneserie Tegne og skanne Å lage tegneserier er mer enn bare det å kunne tegne. Elevene må først finne ”sine” figurer som de skal bruke Elevene må skape sin egen historie, ut fra et tema Elevene skal lære å fortelle mest med bildene, - men sammen med tekst. Snakkebobler, tekst og bilder skal fungere som en helhet. Elevene må gå gjennom hele prosessen: først skisseark, deretter annet format og til slutt original – blyant, filtpenn eller tusj Originalene kan stilles ut i eget utstillingsrom. Originalen kopieres ned til A4 størrelse og skannes. I A4 format kan det tillegg bindes sammen til et felles tegneseriehefte for klassen. Tid må tilpasses ut fra emnets størrelse. Kan med fordel arbeides tverrfaglig med for eksempel K & H

54 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tegneserie i læringsprosessen Arbeidsplan Måldokument Refleksjon Aktivitet Planlegge Skape en historie ut fra tema Fra skisse til Ferdig produkt Veiledning Refleksjon Dokumentasjon Tegneserie Veiledning Refleksjon

55 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Lag tegneserie på nett Hjelpeverktøy –Screenhunter –Paint.Net Presentasjon –Blogg –Wiki –Nettsted –Fra Word til PDF –http://makebeliefscomix.com/http://makebeliefscomix.com/

56 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tegneserie i PDF-format Lokus 123 i PDF-formatLokus 123

57 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tegeserie med lyd 1234

58 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tegneserie og tegnefilm

59 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Øvingsoppgave Dere har nå lært litt om virkemidler i tegneserier. Lag en egen enkel tegneserie Gruppe eller individuelt Finn et faglig tema i norsk, naturfag, heimkunnskap eller samfunnsfag Bli enig om en historie som skal fortelles Hvem skal være tegner(e), og tekstforfatter(e)? Fortell historien i fem til ti ruter. Presenter tegneserien i Wiki, blogg, eller PDF. Tips Hvis dere velger å tegne er det en fordel å bruke et stort ark til hver rute. Arkene kan også vises som utstilling Legg på lyd med bruk av Talking Pen

60 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Tegne på nett Lokus _strip/newhttp://www.mainada.net/comicssketch/edit _strip/new mlhttp://monkeydyne.com/rmcs/buildmeat.ht ml

61 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Andre nettsteder Talking pen

62 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Verktøy til til animasjon Microsoft Photo Story MS Moviemaker Audacity Microsoft PowerPoint Monkey Jam CamStudio Screenhunter Image Resizer Wiki-teknologi Blogg

63 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Noen ord om rettigheter Viktig: Mange digitale historier på nett inneholder bilder og lyd, funnet med vanlige søkemotorer. Mye av det som finnes der ute er ikke kommersielt, men likevel er det viktig å ta hensyn til kopieringsrettigheter. Bruk kun det du har fått tillatelse til å bruke, og det som er merket for fri bruk på nettet.

64 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Bevegelse

65 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold Litteratur Håndbok i animasjon, Marit Bakken, Herbjørg Clifford og thor Sivertsen, Gan forlag

66 Tor Arne Wølner, Høgskolen i Vestfold …og litteraturen igjen 12 punkter om porteføljemetodikk – se egen pdf


Laste ned ppt "Når bildet snakker Sammensatt tekst LUT - 2009 Tor Arne Wølner, IKT i læring, januar 2009 Høgskolen I Vestfold, avdeling for lærerutdanning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google