Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Målvalg Mål for hvem? –…etiske og faglige vurderinger Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig ”Ut ifra så vel etiske som pragmatiske betraktninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Målvalg Mål for hvem? –…etiske og faglige vurderinger Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig ”Ut ifra så vel etiske som pragmatiske betraktninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Målvalg Mål for hvem? –…etiske og faglige vurderinger Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig ”Ut ifra så vel etiske som pragmatiske betraktninger må enhver planlagt atferdsendring være til nytte for målpersonen, direkte eller indirekte. ” Opprasjonalisere/delmål Konkret, målbart, topografi, realistiske

2 Målvalg Målvalget må være i tråd med overordnede målsettinger (IP, IOP, habiliteringsplan) Viktig å huske at dette kun er et steg på veien –Spesifikke mål er mer effektive enn uklare mål –Mål til bestemte ferdigheter bør inneholde et kriterium for mestring –Målene bør inneholde en beskrivelse av situasjonen ferdigheten skal brukes i. –Realistiske, utfordrende mål er bedre en ”gjør så godt du kan” mål –Offentliggjøring av målene er bedre enn å holde dem privat –Mål er mer effektive hvis de inneholder tidsfrister –Mål pluss feedback er mer effektiv en mål alene. –Mål er mest effektive om de involverte forplikter seg til målene

3 Tips når mål skal prioriteres Bryt ned hvert mål til delkomponenter Velg ferdigheter som vil føre til positive endringer i personen sin væremåte Velg ferdigheter som vil ha positive implikasjoner for nærpersonene Velg meningsfylte (funksjonelle) ferdigheter

4 Målvalg Er atferden en forutsetning for å kunne lære andre nyttige ferdigheter? Vi atferden øke klientens tilgang på miljøer hvor andre viktige atferder kan læres og brukes? Vil endring av målatferden forårsake at andre samhandler mer hensiktsmessig og støttende overfor klienten? Er atferden av en slik art at personen vil kunne komme i kontakt med nye forsterkere ved å lære denne - ”behavioral cusp” Pivotal atferd - områder som når de endres fører til samtidige stor endringer i andre områder som intervensjonen ikke har spesifikt forsøkt å endre (eks. felles oppmerksomhet, motivasjon, empati) Er atferden aldersadekvat Hvis den foreslåtte målatferden blir redusert eller fjernet, hvilke funksjonell atferd skal i så fall erstatte den?

5


Laste ned ppt "Målvalg Mål for hvem? –…etiske og faglige vurderinger Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig ”Ut ifra så vel etiske som pragmatiske betraktninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google