Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjønn og identitet i media Universitetet i Oslo - IMK MEVIT1310 Ragnhild Fjellro.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjønn og identitet i media Universitetet i Oslo - IMK MEVIT1310 Ragnhild Fjellro."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjønn og identitet i media Universitetet i Oslo - IMK MEVIT1310 Ragnhild Fjellro

2 Feministiske bølger 1790: Rettigheter og stemmerett 1960: Det private blir politisk 1980: Postfeminisme og backlash 1990: Nyfeminisme

3 hvorfor kjønnsperspektiv på media? meningsproduksjon opinionsdannelse dagsordenmakt definisjonsmakt hegemoni premissleverandør

4 Denne forelesningen -Kjønnede medievaner -Representasjon: Hvem representeres i mediene, og hvordan? -Konstruksjon: Hvilke kjønnsidentiteter tilbys vi?

5 Medievaner Kvinner leser bøker og ukeblader Menn leser tegneserier og spiller dataspill (Mediebarometeret 2007)

6 Lite forskjell i TV-titting Medievaner

7 Relativt store forskjeller i Internett-bruken Medievaner

8 Mannsdominerte nyheter 70 % av nyhetene handler om menn Gir menn og kvinner ulike egenskaper Menn snakker om lederskap, arbeidsmarked og sport Kvinner snakker om skole, omsorg, kultur og sport Representasjon

9 Dagsavisen færre kvinner på nyhetsplass flere menn som kilder flere kvinner fra eliten flere kvinner i kommentarstoffet kjønnede tema Representasjon

10 Når de usynlige blir synlige Representasjon

11 Homofil i media Representasjon

12 Maskulinisering av media «Big Brother-Lindas bryster sprakk» mannen som subjekt «hypermaskulint» ideal kvinner som underholdning og objekt Representasjon

13 Kjønnsstereotypier Kvinner som objekter; passive, svake, ineffektive, offer, støttende og glade Menn som aggressive, eventyrere, aktive, seirende Konstruksjon

14 I dag kompleksitet økt likestilling kommersialisering fleksibelt, foranderlig kjønn Representasjon

15 Talkshowet Konstruksjon

16 Kritikk av Oprah medias konstruksjon av den personlige suksess sosiolog Patricia Hill Collins Suksess som gjør skade Privatisering av politikk; fokus vekk fra sosiale og økonomiske strukturer

17 Lara Croft

18 Lara som mannlig sexfantasi Lara som Barbie Lara som kyborg Implisert mannlig spiller

19 Narsissisme og identifikasjon like forsider i dame- og herreblad kvinner betraktes av både menn og kvinner the male gaze (Mulvey) Basic instinct Konstruksjon

20 «I want you to hit me as hard as you can»

21 Homofobi og vold Michael Kimmel - mannsforsker Forsket på gutter, vold og homofobi Skyteepisodene på amerikanske skoler Maskulinitetsutforming overvåkes Kjønnskonformitet og homofobi

22 This is the end, the end, the end...

23 Demokratiuke «Demokrati, makt og medier» Professor Olof Petersson, tidligere leder av den svenske maktutredningen Kommentarer fra professor Tore Slaatta tors 10. april, i Aud. 7, Eilerts Sundts hus Gratis frokost, juice og kaffe til alle Ingen påmelding Mer info: Informasjon


Laste ned ppt "Kjønn og identitet i media Universitetet i Oslo - IMK MEVIT1310 Ragnhild Fjellro."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google