Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den medieskapte virkeligheten Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den medieskapte virkeligheten Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År."— Utskrift av presentasjonen:

1 Den medieskapte virkeligheten Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År

2 Plan: 1.Medias rolle 2.Glemte konflikter 3.Media og politikk 4.Typiske tabber 5.Propaganda 6.Journalister i krigssonen 7.Bilder 8.Den nye medievirkeligheten 9.Krig som underholdning 10.Spørsmål og kommentarer

3 1. Medias rolle

4  Journalister i krig • Kan avdekke overgrep/rapporterer • Irak • Journalister som sivile?  Media har makt/setter dagsorden • Hvem er gode og onde? • Media engasjerer oss  Media kan påvirke • Tilstedeværelse kan lede til internasjonalt engasjement • Internasjonalt engasjement kan lede til tilstedeværelse • Rwanda som eksempel

5 2. Glemte konflikter

6  Hvilke konflikter hører vi mye om? • Afghanistan, Irak og Midt-Østen  Hvilke konflikter hører vi lite om? • Borgerkriger i Afrikanske land eller i tidligere Sovjetrepublikker som Tsjetsjenia  Hvorfor er det slik? • Norske medier ser verden gjennom norske øyne • Afghanistan: norske soldater i ISAF  Hva skjedde i Kongo i 2009? • Moland og French men også… • Krigshandlinger og mennesker på flukt Forsvarets mediesenter/Torgeir Haugaard UN Photo/Myriam Asmani

7 3. Media og politikk

8  Hvilke nyheter selger? • Dagens medier er kommersielle • Mindre plass til krig og konflikt  Rupert Murdoch • Mektig mediemann støttet invasjon av Irak • Artikler trykket som var positive til invasjon  Berlusconi’s Italia • Statsminister og mektig mediemann • Sparket og bannlyst journalister som kritiserer han

9 4. Typiske tabber

10 Johan Galtung Typiske tabber når media dekker krig og konflikt Foto: Transcend

11 5. Propaganda ”Det første offeret i krig er sannheten” Senator Hiram Johnsen, 1917

12  Informasjon designet for å spre en bestemt idé eller lære  Krig utkjempes på to slagmarker: på bakken og i hodene våre  Partene i en konflikt driver både PR og propaganda  Komiske Ali vs. President George Bush Anders Beer Wilse (1865–1949)

13  Propaganda og krigføring  2. verdenskrig: • Joseph Goebbles • Propaganda mot menneskeverdet  Vietnamkrigen  PR apparatet i USA  Den første ”TV-krigen”  2 berømte eksempler på villedende krigspropaganda Foto: The Wiener Library, London

14 6. Journalister i krigssonen

15  Journalister i felt sammen med soldater  Tryggere eller økt risiko?  Fredrik Græsvik i TV2 • Viktig bilde av krigen • Dokumentere sivile lidelser • For farlig å reise alene • Afghanistan, Irak, Libanon, Kashmir, Algerie og Gaza  Å dekke krigen fra begge sider  Lokale vs. Internasjonale journalister Foto: Aage Aune/TV 2 ”Vi må ned i skyttergraven og inn i stridsvognen for å fortelle soldatenes versjon av krigen” Fredrik Græsvik i et intervju med Røde Kors, juni 2010

16 7. Bilder

17  Et misforstått fredsbilde  Manipulerte krigsbilder  Et utsnitt fra virkeligheten  Ingen grenser på internett Kan et bilde lyve? Hvor mye død skal media vise?

18 8. Den nye medievirkeligheten

19 • Internett • Sensurering – Shi Tao • DU som en aktiv mediebruker • Historien om Neda • Troverdige nettkilder • Blogging Foto: ICPC Foto: Amnesty International

20 9. Krig som underholdning

21  Dataspill • Vold avler vold? • Columbine massakren  Jack Bauer effekten • Helten er torturist  Nordmenn godtar tortur?  Tortur er alltid forbudt!

22 Tenk selv!

23 10. Spørsmål og kommentarer?


Laste ned ppt "Den medieskapte virkeligheten Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google