Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThea Henriksen Endret for 9 år siden
1
1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie Professor, IDI, NTNU Leder for IKT i offentlig sektor (IKT-program ved NTNU) Koordinator på forskning og utvikling av mobile tjenester i Trådløse Trondheim
2
2 Oversikt IKT i offentlig sektor (Elektroniske) tjenester i offentlig sektor Trådløse byer og lokalsamfunn (Trondheim, men også 200 andre, for eksempel Philadelphia) Mulige vinklinger
3
3 Offentlige tjenester Bedre styring Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT Et demokratisk kunnskaps- samfunn Borger-prosesserNærings-prosesser
4
4 Tjenestetrappen
5
5 Offentlig sektor: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon
6
6 Andre aspekter ved tjenester Skille kommunale (byggeløyve…), fylkeskommunale (taxiløyve…) og statlige tjenester (minside, altinn) Skille lovpålagte og frivillig gitte tjenester –Frivillige tjenester gis ofte for å bedre folks trivsel Skille der borger er kunde eller bidragsyter (borgergenerert innhold) Nye kanaler (for eksempel mobil) betyr ikke at man kan fjerne eksisterende eInclusion: Sikre tilgang for alle eParticipation: Nye former for demokrati muliggjort via nye kanaler
7
7 Trådløse byer og samfunn Trådløse Trondheim Wireless Philadelphia http://www.wirelessphiladelphia.org/ - digital inclusionhttp://www.wirelessphiladelphia.org/ + 100-vis av andre
8
8 Trådløse Trondheim - TRIMAKS http://www.tradlosetrondheim.no/ Bynett TRIMAKS nettverkslaboratorium TRIMAKS informasjonstjenester TRIMAKS = Trondheim Informasjonsnett Moderniserings Aksellerator
9
9 Målsetninger Bidra til et fremtidsrettet norsk næringsliv med spisskompetanse innen trådløse teknologier, produkter og tjenester Skape et utviklingslaboratorium i verdensklasse for forskning og utvikling Gjøre Trondheim og NTNU mer attraktivt for studenter, borgere og teknologibasert næringsliv
10
10 Nåværende dekning. Rundt 50000 potensielle brukere, i samtale med ISPer for generell tilgang
11
11 Oppsummering Mulige bestanddeler i arbeidet kan være å: - Vurdere behov og etterspørsel etter mobile offentlige tjenester - Vurdere hvordan offentlige tjenester bør utformes for å være tilpasset mobile brukere og terminaler - Utvikle et konsept for en offentlig tjeneste tilpasset mobile tjenester og brukere - Vurdere effektiviserende endringer i offentlig organisering som følge av overgang til elektroniske og mobile tjenester (generelt eller spesielt i sammenheng med utviklet tjeneste) - Se på samfunnsmessige utfordringer (digitale skiller etc.) ved innføring av teknologidrevne offentlige tjenester Kontaktpersoner (utover John Krogstie): Jannicke Husevåg: Koordinator eTrøndelag (kommunale og fylkeskommunale tjenester) Ingvil Hovig (Skattedirektoratet): Statlige tjenester
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.