Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie Professor, IDI, NTNU Leder for IKT i offentlig sektor (IKT-program ved NTNU) Koordinator på forskning og utvikling av mobile tjenester i Trådløse Trondheim

2 2 Oversikt IKT i offentlig sektor (Elektroniske) tjenester i offentlig sektor Trådløse byer og lokalsamfunn (Trondheim, men også 200 andre, for eksempel Philadelphia) Mulige vinklinger

3 3 Offentlige tjenester Bedre styring Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT Et demokratisk kunnskaps- samfunn Borger-prosesserNærings-prosesser

4 4 Tjenestetrappen

5 5 Offentlig sektor: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon

6 6 Andre aspekter ved tjenester Skille kommunale (byggeløyve…), fylkeskommunale (taxiløyve…) og statlige tjenester (minside, altinn) Skille lovpålagte og frivillig gitte tjenester –Frivillige tjenester gis ofte for å bedre folks trivsel Skille der borger er kunde eller bidragsyter (borgergenerert innhold) Nye kanaler (for eksempel mobil) betyr ikke at man kan fjerne eksisterende eInclusion: Sikre tilgang for alle eParticipation: Nye former for demokrati muliggjort via nye kanaler

7 7 Trådløse byer og samfunn Trådløse Trondheim Wireless Philadelphia - digital inclusionhttp://www.wirelessphiladelphia.org/ vis av andre

8 8 Trådløse Trondheim - TRIMAKS Bynett TRIMAKS nettverkslaboratorium TRIMAKS informasjonstjenester TRIMAKS = Trondheim Informasjonsnett Moderniserings Aksellerator

9 9 Målsetninger Bidra til et fremtidsrettet norsk næringsliv med spisskompetanse innen trådløse teknologier, produkter og tjenester Skape et utviklingslaboratorium i verdensklasse for forskning og utvikling Gjøre Trondheim og NTNU mer attraktivt for studenter, borgere og teknologibasert næringsliv

10 10 Nåværende dekning. Rundt potensielle brukere, i samtale med ISPer for generell tilgang

11 11 Oppsummering Mulige bestanddeler i arbeidet kan være å: - Vurdere behov og etterspørsel etter mobile offentlige tjenester - Vurdere hvordan offentlige tjenester bør utformes for å være tilpasset mobile brukere og terminaler - Utvikle et konsept for en offentlig tjeneste tilpasset mobile tjenester og brukere - Vurdere effektiviserende endringer i offentlig organisering som følge av overgang til elektroniske og mobile tjenester (generelt eller spesielt i sammenheng med utviklet tjeneste) - Se på samfunnsmessige utfordringer (digitale skiller etc.) ved innføring av teknologidrevne offentlige tjenester Kontaktpersoner (utover John Krogstie): Jannicke Husevåg: Koordinator eTrøndelag (kommunale og fylkeskommunale tjenester) Ingvil Hovig (Skattedirektoratet): Statlige tjenester


Laste ned ppt "1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google