Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Oslo, 11.11.11.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Oslo, 11.11.11."— Utskrift av presentasjonen:

1 Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Oslo,

2 2

3 Lederansvar Systemer som fremmer likeverdige tjenester - aktiviteter og resultatmål i planer og budsjetter - rutiner og organisering - rapportering og evaluering Personalpolitikk som fremmer likeverdige tjenester - ansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester - rekrutterer mangfoldig - trygt arbeidsmiljø

4 Brukerinnflytelse Innflytelse i hele prosessen - kartlegging av utfordringer - utforming av aktiviteter/tiltak - evaluering Medvirkning i egen behandlingssituasjon - informert medvirkning

5 Kunnskap Har ledere og ansatte slik kunnskap? –stereotypier, diskriminering, makt –minoritetsstress, levekår, sosial ulikhet –hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere

6 Tilgang Likeverdig tilgang for alle –omgivelser, bygninger, produkter og IKT som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem –kun saklige og nødvendige betingelser for å motta tjenester

7 Informasjon Hvilken informasjon gis, når og hvordan –relevant –tilgjengelig –forståelig –tilpasset ulike folk –rettighetsinformasjon

8 Kommunikasjon Hvordan opplever brukere kommunikasjonen? –Bli sett som individ i sin kontekst –Når er forskjellighet relevant? –Refleksjon –Tid, tid, tid –Nødvendige hjelpemidler

9 Kan brukere speile seg? W Brukere Brukernorm ?

10 Å se seg selv i speilet Foto: google bilder og freedigitalfotos.net


Laste ned ppt "Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Oslo, 11.11.11."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google