Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering? John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering? John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering? John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF

2 2 Agenda •Medvirkning (participation) og brukerinvolvering – hva og hvorfor? •Politisk intensjoner med utgangspunkt i St.meld 17 •Medvirkning til hva ? Typologi over offentlige tjenester •Litt om praktiske muligheter (mer senere idag)

3 3 Grad av medvirkning og innflytelse hos de som påvirkes av en endring (Arnstein, 1969;Heller, 1991) •Manipulasjon •Ingen informasjon •Informasjon •Konsultasjon •Råd tatt i betraktning •Felles beslutning •Delegert myndighet •Full kontroll

4 4 Hvorfor brukerinvolvering ved nye IT- systemer (Mumford) ? 1.Moralsk riktig at man kan være med å kontrollere egen fremtid 2.De som påvirkes av en endring må være involvert i beslutninger rundt den for å videreføre den 3.Bedre løsninger, siden man involvere brukere og andre som har kunnskap om situasjonen 4.Bedre eierskap/motivasjon og dermed større grad av akseptanse/oppslutning -> mer effektiv/produktiv implementasjon

5 5 Ulike teknikker for brukerinvolvering med fokus på ulike mål Medvirkning (f.eks. referansegruppe, repr. i prosjektgruppe, styringsgruppe) Eierskap og oppslutning Brukersentrert utvikling (f.eks. bruker- og oppgaveanalyse, brukertester, ekspertevaluering) Brukskvalitet (bedre løsninger)

6 6 Brukerinvolvering i offentlige IT- løsninger •Stortingsmelding 17: Eit Informasjonssamfunn for alle •Kap.4 digital inkludering –Tilgang (overalt, hele døgnet) –Universell utforming –Digital kompetanse •Bruker ? En som bruker eksisterende teknologi •Medverking/medverknad ?

7 7 Involvering i hva ?

8 8 Tjenestetrappen for offentlige IT-tjenester Kommunalt 100 % 80 % 40 % <5% Statlig 100 % 70% 40% <10%

9 9 Offentlige tjenester •Lovpålagte tjenester •Selvpålagte tjenester (spesielt på lokalt og regionalt nivå)

10 10 Offentlige tjenester Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT Et demokratisk kunnskaps- samfunn Borger-prosesserNærings-prosesser

11 11 Tjenestematrisen: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon

12 12 Praktiske virkemidler •Umulig å gjøre brukerinvolvering i offentlig sektor på en ’perfekt’ måte •Hvordan balansere alle hensyn til medvirkning og involvering? •Utover dagen –Erfaringer fra ulike prosjekter –Veileder i brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenester


Laste ned ppt "1 Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering? John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google