Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF
2
Agenda Medvirkning (participation) og brukerinvolvering – hva og hvorfor? Politisk intensjoner med utgangspunkt i St.meld 17 Medvirkning til hva ? Typologi over offentlige tjenester Litt om praktiske muligheter (mer senere idag)
3
Grad av medvirkning og innflytelse hos de som påvirkes av en endring (Arnstein, 1969;Heller, 1991)
Manipulasjon Ingen informasjon Informasjon Konsultasjon Råd tatt i betraktning Felles beslutning Delegert myndighet Full kontroll
4
Hvorfor brukerinvolvering ved nye IT-systemer (Mumford) ?
Moralsk riktig at man kan være med å kontrollere egen fremtid De som påvirkes av en endring må være involvert i beslutninger rundt den for å videreføre den Bedre løsninger, siden man involvere brukere og andre som har kunnskap om situasjonen Bedre eierskap/motivasjon og dermed større grad av akseptanse/oppslutning -> mer effektiv/produktiv implementasjon
5
Ulike teknikker for brukerinvolvering med fokus på ulike mål
Medvirkning (f.eks. referansegruppe, repr. i prosjektgruppe, styringsgruppe) Eierskap og oppslutning Brukersentrert utvikling (f.eks. bruker- og oppgaveanalyse, brukertester, ekspertevaluering) Brukskvalitet (bedre løsninger)
6
Brukerinvolvering i offentlige IT-løsninger
Stortingsmelding 17: Eit Informasjonssamfunn for alle Kap.4 digital inkludering Tilgang (overalt, hele døgnet) Universell utforming Digital kompetanse Bruker ? En som bruker eksisterende teknologi Medverking/medverknad ?
7
Involvering i hva ?
8
Tjenestetrappen for offentlige IT-tjenester
Kommunalt % % % <5% Statlig % % % <10%
9
Offentlige tjenester Lovpålagte tjenester
Selvpålagte tjenester (spesielt på lokalt og regionalt nivå)
10
Offentlige tjenester Borger-prosesser Nærings-prosesser Et demokratisk
kunnskaps- samfunn Nærings-prosesser Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT
11
Tjenestematrisen: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon
12
Praktiske virkemidler
Umulig å gjøre brukerinvolvering i offentlig sektor på en ’perfekt’ måte Hvordan balansere alle hensyn til medvirkning og involvering? Utover dagen Erfaringer fra ulike prosjekter Veileder i brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenester
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.