Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
John Krogstie Professor IDI, NTNU Seniorrådgiver SINTEF

2 Agenda Medvirkning (participation) og brukerinvolvering – hva og hvorfor? Politisk intensjoner med utgangspunkt i St.meld 17 Medvirkning til hva ? Typologi over offentlige tjenester Litt om praktiske muligheter (mer senere idag)

3 Grad av medvirkning og innflytelse hos de som påvirkes av en endring (Arnstein, 1969;Heller, 1991)
Manipulasjon Ingen informasjon Informasjon Konsultasjon Råd tatt i betraktning Felles beslutning Delegert myndighet Full kontroll

4 Hvorfor brukerinvolvering ved nye IT-systemer (Mumford) ?
Moralsk riktig at man kan være med å kontrollere egen fremtid De som påvirkes av en endring må være involvert i beslutninger rundt den for å videreføre den Bedre løsninger, siden man involvere brukere og andre som har kunnskap om situasjonen Bedre eierskap/motivasjon og dermed større grad av akseptanse/oppslutning -> mer effektiv/produktiv implementasjon

5 Ulike teknikker for brukerinvolvering med fokus på ulike mål
Medvirkning (f.eks. referansegruppe, repr. i prosjektgruppe, styringsgruppe) Eierskap og oppslutning Brukersentrert utvikling (f.eks. bruker- og oppgaveanalyse, brukertester, ekspertevaluering) Brukskvalitet (bedre løsninger)

6 Brukerinvolvering i offentlige IT-løsninger
Stortingsmelding 17: Eit Informasjonssamfunn for alle Kap.4 digital inkludering Tilgang (overalt, hele døgnet) Universell utforming Digital kompetanse Bruker ? En som bruker eksisterende teknologi Medverking/medverknad ?

7 Involvering i hva ?

8 Tjenestetrappen for offentlige IT-tjenester
Kommunalt % % % <5% Statlig % % % <10%

9 Offentlige tjenester Lovpålagte tjenester
Selvpålagte tjenester (spesielt på lokalt og regionalt nivå)

10 Offentlige tjenester Borger-prosesser Nærings-prosesser Et demokratisk
kunnskaps- samfunn Nærings-prosesser Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT

11 Tjenestematrisen: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon

12 Praktiske virkemidler
Umulig å gjøre brukerinvolvering i offentlig sektor på en ’perfekt’ måte Hvordan balansere alle hensyn til medvirkning og involvering? Utover dagen Erfaringer fra ulike prosjekter Veileder i brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenester


Laste ned ppt "Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google